Vi har altså en baby på fire og en halv måned som har hatt "bleieutslett" i og utenfor bleien (innsiden av lårene bl.a) fra hun var et par mnd.
Var hos en lege som sa det var sopp. Fikk dactacort. Hjalp ikke.
Fikk time hos fastlegen halvannen mnd senere, hun var enig i at her var ikke sopp nå lenger i alle fall, og ga locoid.
Hun er nesten helt kvitt det.
Da dukket det opp på yttersiden av overarmen og på brystet. Fikk det så godt som bort med locoid, gjenstår litt. I kveld ser jeg at der et som om det er små blærer "under huden" som ikke har kommet ut, spredt over store deler av overkroppen. Det har jeg bare smurt med fuktighetskrem, spent på hvordan hun ser ut i morgen.
Men kinnene er klassisk for spedbarn. Og de er helt fine på henne.
Eldstemann fikk vel heller ikke kinnene. Litt rundt munnen. Mest på beina. Ikke mye plaget og vokste det av seg. Sliter med mild håndeksem nå da. Og har astma og allergi.
Jeg bare håper hennes ikke blir noe mer enn en og annen flekk vi tar med locoid og fuktighetskrem. Men hun er så lita, jeg mener å huske eldstemann var nærme året.
(og legen vi var hos da, sikkert ettårskontroll, det var på helsestasjonen i alle fall ba oss bruke hydrokortison, det er sytalaust. Samme lege sa vi skulle være glade om han bare fikk litt eksem og høysnue. Var vi så dumme at vi røyker så begynner gutten med det, og får astma. Hverken jeg eller mannen eller gutten røyker. Mild astma fikk han 2,5 år gammel. ;-)