Atopisk eksem - hvordan debuterte det?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Dere som har barn med atopisk eksem, hvordan begynte det?

Våknet barnet en morgen full av eksem? Eller kom det en flekk her og en flekk der, litt mer og sånn?

Gikk du lenge hjemme og lurte før du oppsøkte lege?
Hva sa legen? Kortison på resept? Nesj, bruk hydrokortison? Henvist til barnelege eller hudlege?

Her begynte det med astma først, så dukket det opp litt flekker her og der og de klødde. Siden jeg har det selv så kjente jeg det igjen og dro til legen.
Vi ble da henvist til barnelege og fikk en resept på en salve, vi bruker ikke den så mye for vi dusjer/bader i en olje fra apoteket og smører med en god fet krem. :)

Dukket opp en flekk i nakken da han var 5 mnd. Hørte med legen på hs på neste kontroll og fikk resept på daktacort og beskjed om at det var atopisk eksem. Får utbrudd innimellom rundt halsen, i albuer og knehaser. Holdes egentlig greit i sjakk med oljebad og smøring heldigvis.

Er to år nå og har hatt noen runder på legevakt pga pusteproblemer, så har bestilt legetime for å få han utredet for evt astma og allergier siden fastlegen mente han kunne være disponert for det pga eksemen.

Begynte med flekker, utviklet seg veldig raskt. Tok det opp på helsestasjonen og fikk først kortison. Dette hjalp ikke, så bestilte time til fastlegen i løpet av 2 uker. Ble henvist til hudlege og fulgte et behandlingsløp med 2 forskjellige kortisonkremer og en fet hudkrem til å bruke på pausedagene.

Kjøpte til slutt en veldig fet krem på ferie i England som hjalp veldig, så vi kuttet ut kortisonen og brukte det kun når det kom noe hissige flekker. Eksemen ga seg etter hun fylte 1,5 år ca, men prøvde med ull i vinter rett før hun fylte 2 år og da fikk hun flekker med eksem, så vi unngår det. Nå holder det med daglig smøring med fet krem.

Kortison får vi på resept og slipper å betale for det.

Tørr hud som kom litt etter litt. På vesla var det i albueleddet og på lillebror på lårene. Så ble de litt rosa etterhvert.

Vesla har vært kvitt det i månedsvis, men plutselig blusset det opp igjen i vinter/tidlig vår. :(

Helsesøster så det på kontroll og sendte med oss prøver på kremer. Vesla måtte til slutt ha hydrokortison mens lillebror bruker miniderm. (?)

Jeg har det selv, så kjente igjen de tørre flekkene frøkna fikk da hun var baby.
Hun var i tillegg illrød i kinnene.

Var hos barnelege pga mistanke om astma, og fikk da påvist både eggallergi, eksem og astma.

Hun ble mye bedre når vi kuttet ut egg og hun fikk astmamedisiner.

Hun er lite plaget nå, mener jeg hørte at astmamedisinene holder eksem i sjakk også.

Her fikk lillebror flekker i kinnene, så små prikker på ryggen som etterhvert spredte seg til mage, lår og armer. Trodde først det kunne være en barnesykdom eller noe. Helsesøster og lege mener det er atopisk eksem, men det klør ikke og er ikke noen typiske utsatte steder. (Albue, knær..) Byttet ut ull, vaskemidler osv og smurte flere ganger daglig i et par-tre uker. Så nå er han helt fin bortsett fra i kinnene, der er han ganske rød og har noen prikker som blusser opp når vi har vært ute. Får antydning til prikker igjen etter en dag med ull, så har gått over til bare bomull innerst.

Begynte med flekker og spredte seg gradvis. Etterhvert som det spredte seg og feltene ble større dro vi til legen. Første gang 6 mnd. Så ble vi henvist hudlege, med ringetime. Altså raskt inn, fordi småbarn er prioritert.

Tørre flekker som gradvis ble større og rødere, og mye kløe. Behandler med mildison i ansiktet og locoid på kroppen ved utbrudd, forebygger med exomega fuktighetskrem to ganger daglig pluss olje i dusj/bad. Har ikke funnet ut hva eksemet skyldes. Hun er to år nå, har hatt eksem siden hun bare var noen mnd gammel.

Vi har altså en baby på fire og en halv måned som har hatt "bleieutslett" i og utenfor bleien (innsiden av lårene bl.a) fra hun var et par mnd.

Var hos en lege som sa det var sopp. Fikk dactacort. Hjalp ikke.
Fikk time hos fastlegen halvannen mnd senere, hun var enig i at her var ikke sopp nå lenger i alle fall, og ga locoid.

Hun er nesten helt kvitt det.

Da dukket det opp på yttersiden av overarmen og på brystet. Fikk det så godt som bort med locoid, gjenstår litt. I kveld ser jeg at der et som om det er små blærer "under huden" som ikke har kommet ut, spredt over store deler av overkroppen. Det har jeg bare smurt med fuktighetskrem, spent på hvordan hun ser ut i morgen.

Men kinnene er klassisk for spedbarn. Og de er helt fine på henne.

Eldstemann fikk vel heller ikke kinnene. Litt rundt munnen. Mest på beina. Ikke mye plaget og vokste det av seg. Sliter med mild håndeksem nå da. Og har astma og allergi.

Jeg bare håper hennes ikke blir noe mer enn en og annen flekk vi tar med locoid og fuktighetskrem. Men hun er så lita, jeg mener å huske eldstemann var nærme året.

(og legen vi var hos da, sikkert ettårskontroll, det var på helsestasjonen i alle fall ba oss bruke hydrokortison, det er sytalaust. Samme lege sa vi skulle være glade om han bare fikk litt eksem og høysnue. Var vi så dumme at vi røyker så begynner gutten med det, og får astma. Hverken jeg eller mannen eller gutten røyker. Mild astma fikk han 2,5 år gammel. ;-)

Fikk flekk på haka, under smokken ved ca 5 mnd alder. Ble etterhvert på kinnet, overarmene, mage og rygg. Husker ikke hva vi smurte på, fikk på resept av lege.

Ble bedre for hvert år, nå er det kun på slutten av "ull-sesongen" at hun får litt eksem. 6 år nå.

Startet med røde tørre flekker her og der:) også i kinna..
Var kun hos fastlege som fastslo atopisk eksem. Brukte både fet krem og hydrokortisonkrem i perioder samt olje i badevannet:)

Vi får bare vente og se hva som kommer da. Usikker på om jeg burde forbyggende smøre hele kroppen med fuktighetskrem eller ei

Bade i olje gjør vi uansett

Vi får bare vente og se hva som kommer da. Usikker på om jeg burde forbyggende smøre hele kroppen med fuktighetskrem eller ei

Bade i olje gjør vi uansett
Har har vi måtte smøre forebyggende med fuktighetskrem ved hvert bleieskift, men nå var ungen min dekket med eksem over hele kroppen fra hun var noen uker gammel. Det var et must her, og fungerte bra for disse flekkene begynte å roe seg.

Ja, har man først fått eksem så bør man smøre forebyggende. Jeg er bare usikker på om hun egentlig har atopsik eksem, eller bare en og annen flekk... Hun er jo på ingen måte dekket av eksem.

Her har det startet med en og annen tørr flekk, og blitt flere og rødere flekker over store deler av kroppen etterhvert. Et av barna hadde det først voldsomt i hele ansiktet, et bare mellom øynene og i pannen, og det tredje ikke i ansiktet i det hele tatt. Bleieområdet har stort sett vært ok. Her har vi vært heldige, og en liten uke med hydrokortison har tatt det hver gang. Hvis ikke ville jeg hatt resept på noe sterkere, og legen har vært helt enig i det. Jeg smører forebyggende med fete kremer hele vinteren, det klør i litt tørr hud lenge før det dukker opp flekker. Om sommeren er mine barn fine i huden, de er ikke så hardt angrepet.

Tror min har en veldig mild variant. Han var veldig rød i kinnene, og røde prikker rundt munn/nese/øyne. Litt varierende fra dag til dag. Nå er han over det verste, og er bare litt tørr på armene. Har bare brukt en krem som har noe rødt på tuben, reseptfritt :)

Min eldste var også sånn at hydrokortiosn (mildison) tok det. Det gjorde det ikke på yngste, ei uke med mildiosn gjorde det penere, men det ble ikke borte. Fire dager med lociod gjorde susen.

Det jeg tok lociod på samme dag som det dukket opp (i stedet for to mnd senere, pga en lege som ikke så det som eksem) ble nesten borte etter en dags behandling, bare en brøkdel igjen, så jeg har tro på det rådende behandlingsregimet om å gå på med kortison som tar det skikkelig med en gang.

Hun hadde tørre flekker fra hun var nyfødt, det var helt normalt fikk vi beskjed om, men de forsvant aldri. Fra ca 6 mnd da høsten kom og vi begynte å bruke mye ull spredde de tørre flekkene seg og etter et par måneder var hele ungen som sandpapir, og kinnene røde og tørre. Var hos turnuslege som sa vi skulle smøre med "vanlig fuktighetskrem", det hjalp litegrann i kombinasjon med noen ullfrie perioder. På ettårskontroll med helsestasjonslegen fikk vi beskjed om at det nok var atopisk eksem, skulle smøre med Canoderm og komme tilbake om det ikke bedret seg på noen uker. Smurte to ganger daglig i noen uker, nå smører vi stort sett kun etter bad (en gang i uken), litt oftere på albuer og kinn for de er røde og tørre enda. Har nok litt med årstiden å gjøre også, jeg har selv eksem og merker nesten ingenting av det i sommerhalvåret.

Back
Topp