At det går ann! *inspirert*

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg er helt sjokkert, rett og slett.
For dere som ikke har fått det med dere:
I den stygge kommentarer-tråden er det flere som har fått høre fra legen/JM el. at dersom barnet deres var sykt, så var det deres feil, fordi de røyka. Og flere reagerer med å si at det er flott sagt av legen.

For å presisere, så er jeg helt imot røyking i svangerskapet- Det er egoistisk og idiotisk å røyke som gravid. Jo, det er opp til hver enkelt om de vil røyke eller ikke, men babyen i magen får jo ikke det valget.
Jeg er enig i det folk sier, at det er fint at legene faktisk sier i fra og prøver å få folk til å slutte.

Men er det seriøst greit å si til folk at det er kun deres feil om barnet er sykt/dør fordi de røyker? Jeg syntes det er en helt utrolig slem ting å si, rett og slett. Hva om det faktisk skjer noe med barnet? Man har faktisk ingen garanti for at det er pga. røyken. Det kan jo hende at det faktisk er røykeren sin feil, men det er bare en så utrolig følelsesløs måte å si hva man mener på!

Går det ikke ann å si noe annet, som for eksempel:
"Har du prøvd å slutte?"
"Vet du hvor skadelig det er for barnet?"
"Du klarer det hvis du bare vil!"

Pff... Jeg føler at jeg har noe mer jeg skulle ha sagt, men får ikke helt til å sette ord på det. Jeg bare syntes VIRKELIG ikke at det er greit å si til noen at dersom barnet ditt blir sykt, så er det kun din feil.

Jeg er helt enig med deg!!!!!!!

Jeg tror at de som røyker under svangerskapet har dårlig samvittighet for hver eneste røyk de tar.
Og de røyker helt sikkert fordi de ikke har klart å slutte, og har det følt nok med seg selv pga det.
Det siste de trenger er noen som skal gni det inn med stygge kommentarer[:'(]

ja det finnes veldig mange mye bedre måter å si ifra om ja, sier meg enig med deg der

ORIGINAL: Febbis

Jeg er helt enig med deg!!!!!!!

Jeg tror at de som røyker under svangerskapet har dårlig samvittighet for hver eneste røyk de tar.
Og de røyker helt sikkert fordi de ikke har klart å slutte, og har det følt nok med seg selv pga det.
Det siste de trenger er noen som skal gni det inn med stygge kommentarer[:'(]

jo man kan godt gni det inn men ikke med stygge kommentarer

Nå har jeg ikke lest den andre tråden men er alikevel enig i det du sier. Har alltid irritert meg at om barnet er sykt eller i verste tilfeller dør i mors liv så er det kun pga røyken. En vet ALDRI om det hadde skjedd uansett. klart det er en større risiko men fryktelig unødvenig å gni det inn for de det gjelder. Jeg vet om ei som fødte for tidlig for morkaken løsnet. Hun røykte og hun spurte omd et var pga det. Og da fikk hun til svar at det kunne vere en av årsakene men de kunne ikke si noe sikkert. Da det kan like gjerne skje den sunneste røykfrie gravide. Syns det er "for lettvindt" å skylde på røyken. hav skal man skylde på da når man har vert totalt røykfri alltid?? Naboen til dattera til pål røyka i nærheten av meg på fest en gang?

Syns man mye heller skal hjelpe den som røyker med oppmuntringe og støttene ord som kan MOTIVERE til å slutte i stedet for å bare vere frekke og nedlatende, det virker mer MOT sin hensikt!!

Er selv ikke røyker![;)]

ORIGINAL: Alexandra82

Absolutt helt enig. Jeg synes det er idiotisk og egoistisk å røyke under svangerskap, men at noen ordlegger seg på slik måte som enkelte leger/pleiere har gjort er skremmende. Gi de hjelp og motivasjon til å slutte!!!

signerer både deg og trådstarter!

ORIGINAL: lykkeligemeg

ORIGINAL: Alexandra82

Absolutt helt enig. Jeg synes det er idiotisk og egoistisk å røyke under svangerskap, men at noen ordlegger seg på slik måte som enkelte leger/pleiere har gjort er skremmende. Gi de hjelp og motivasjon til å slutte!!!

signerer både deg og trådstarter!

Det er spesielt det jeg tenker på også ja. At helsepersonell faktisk sier sånt til folk, når de skal ha en viss viten om hva sånt faktisk kan gjøre med folk rent psykisk. Og andre mener at det faktisk er greit at helsepersonell sier noe så grusomt til folk.

Tenk hva de menneskene kunne måtte gå igjennom dersom barnet faktisk ble sykt eller døde? Skulle de da sagt til mammaen: Det var det jeg sa, dette er kun din feil.[:@]

Back
Topp