Asymetriske valker...

Morellskatten

Gift med forumet
Februarlykke 2015
Septemberhjertene 2018
Lillesøster ble sjekket for hd da hun var tre dager, siden både jeg og storesøster hadde hd og ble behandlet med Frejkas. Da fikk vi beskjed om at hoftene var helt flotte, og at vi aldri mer trengte å tenke på det...
I dag var vi på 6mnd-kontroll, og legen reagerte på at hun har veldig assymmetriske valker på lårene (ENDELIG - jeg har nevnt det før, for en annen lege og blitt avfeid med at det "bare er sånn av og til"). Så nå fikk vi henvisning til røntgen eller ul, og jeg kjenner at jeg begynner å bli stresset.  Søren heller, hvis det er hd så blir det nok laaaaaang behandlingstid siden det er oppdaget så sent...

Er det noen som har hatt barn med asymmetriske valker, som IKKE har hatt hd? Eller skal jeg bare begynne å forberede meg på skinner og gips og operasjoner det neste året?

Når barnet ligger på magen, og fotbladene presses mot hverandre skal sprekken gå helt symmetrisk med rompesprekken. Dette så fysioterapauten at det ikke var ved 3- måneder. Vi ble derfor fulgt opp de neste månedene med nye kontroller hver måned. Det ble ved 6 måneder oppdaget at valkene ikke var symmetriske på lårene. Vi ble da sendt til fastlege, som igjen ikke kjente noe rart med hoftene, som igjen henviste oss til barnelege. Barnelege henviste oss til røntgen av rygg, rompe og lår. Og røntgen viste seg å være helt fin.
Så, det kan godt være mulighet for at alt er i skjønneste orden :)

Lillemann hadde det, og det ble oppdaget av fysioterapeuten som behandla han for nakkestivhet. Ble sendt på ul av hoftene, men ingenting var galt! :)
Så du trenger nok ikke å ta sorgene på forskudd :) Lykke til!

Åh, så deilig... Ble LITT beroliget nå! Tusen takk!!!

Snuppa her hadde det også, det ble tatt røntgen, og bildene var helt fine. Hun hadde/har imidlertid problemer med at den høyre hofta er stivere enn den venstre. Det skal sies at hun har sterk KISS/KIDD, og er fortsatt veldig plaget med låsninger i rygg, nakke og bekken (hun er 3 år nå).

Back
Topp