Astmamedisin under graviditet?

tralala

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Noen som har erfaring med bruk av astmamedisin under graviditet?

Jeg er til vanlig ikke avhengig av astmamedisin da jeg bruker allergitabletter, men nå som jeg ikke kan ta dem sliter jeg med tørrhoste og litt tung pust innimellom.

Pratet med legen i dag som sa jeg kunne bruke Seretide diskus som jeg har fra før, men når jeg leser pakningsvedlegget står det at det ikke skal brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko.

Så nå sitter jeg her og hoster og hoster og lurer på hva jeg skal gjøre. Det skal sies at jeg er litt forkjølt med ekkel hals og hoste.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ikke klarlagt. Dyrestudier viser reproduksjonstoksiske effekter (ganespalte, forsinket forbening), som indikerer en mulig risiko for fosterskader. Kombinasjon av salmeterol og flutikason skal kun brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko.

Jeg hadde ikke brukt den hvis jeg hadde klart meg uten..

Jeg er ikke så veldig plaget med asmaen, men brukte ventolin diskus gjennom hele svangerskapet og nå når jeg ammer. Legene har sagt at det ikke var/er noe problem.

Jeg har brukt bricanyl og pulmicort under alle tre svangerskap og dette har legene sagt var trygt. Det er uansett farliger for babyen om jeg får for lite luft enn at jeg tar medisinene

om ventoline:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Forbigående hypoglykemi er rapportert hos nyfødte premature etter beta2-agonist-behandling av moren. Økning av fosterets hjertefrekvens er påvist ved i.v. administrering av beta2 -stimulatorer i behandling av premature rier. Salbutamol i store doser vil kunne hemme uteruskontraksjonen hos fødende. Dyrestudier med høye doser har vist at beta2-agonister har gitt typiske klasse-effekter hos fosteret (forlenget drektighet, ganespalte, forsinket forbening). Lang klinisk erfaring har ikke gitt holdepunkter for at dette har betydning ved terapeutiske doser. Preparatet kan brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Salbutamol utskilles i morsmelk. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes i terapeutiske doser.

Nei slutt å skrem vettet av folk da!

Sist jeg var gravid fikk jeg klar beskjed om at det kunne gi større skade å ikke behandle astma under graviditet enn det var å behandle det!
Det er faktisk en veldig alvorlig sykdom, og ikke noe du skal tulle med.

Men jeg regner med at du ble såpass skremt av alt barnet ditt kan finne på å få nå at jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med legevakta. Si hva du har funnet ut om den medisinen du ble anbefalt og at du blir redd for følgene. Hør om de kan finne noe annet til deg.

Jeg syns du skal ta kontakt nå, ikke vente til legen er på kontoret på mandag. Fint å få behandlet før det blir veldig ille.

Lykke til!

Jeg har fått beskjed av legene på sykehuset her at jeg kan bruke ventolin i forstøver maskinen når jeg trenger det. Så i tre svangerskap har jeg også brukt det og ingen av mine barn har tatt skade av det.

ORIGINAL: Muskatt

Nei slutt å skrem vettet av folk da!

Sist jeg var gravid fikk jeg klar beskjed om at det kunne gi større skade å ikke behandle astma under graviditet enn det var å behandle det!
Det er faktisk en veldig alvorlig sykdom, og ikke noe du skal tulle med.

Men jeg regner med at du ble såpass skremt av alt barnet ditt kan finne på å få nå at jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med legevakta. Si hva du har funnet ut om den medisinen du ble anbefalt og at du blir redd for følgene. Hør om de kan finne noe annet til deg.

Jeg syns du skal ta kontakt nå, ikke vente til legen er på kontoret på mandag. Fint å få behandlet før det blir veldig ille.

Lykke til!

Er det å skremme vettet av folk å kopiere hva som står i en allmenn tilgjengelig medikamenthåndbok inn i en tråd som omhandler nettopp dette?
Oj.. ta av deg skylappene.
Det står faktisk at så lenge effekten av medikamentet oppveier risikoen, så bør man jo bruke det.. Og man skal da ikke gå 9 mnd med alvorlig pustebesvær - det er jo enda farligere enn å ta astmamedisinen sin når man har behov for det.  Det skjønner vel ethvert oppegående menneske?
Alle medisiner har bivirkninger og faremomenter - og det er legens plikt og pasientens plikt å sette seg inn i dette.

Jeg brukte Seretide diskus under hele graviditeten og det gikk så fint atte[:)] Men jeg MÅTTE da...hadde ikke no valg!!! Var hos spesialist siden jeg var urolig for å ta medisinene mens jeg var gravid, og ho sa at det viktigste for barnet i magen var at mor klarte å puste ordentlig. Hvis jeg skulle fått et anfall mens jeg hadde lillen i magen så ville det raskt gått utover ham!! Brukte i tillegg ventoline diskus ved behov! Men jeg brukte også allergitabletter (ceterizin) - hvorfor kan du ikke få bruke allergitabletter?

Jeg har allerede lest i felleskatalogen selv, så ingen fare der. Ikke blir jeg skremt av å lese noe der heller.

Jeg ville egentlig bare høre deres erfaringer med bruk av astmamedisin under graviditet [:D]

Astma har jeg egentlig aldri fått påvisst, selv ikke av spesialist, men medisinen hjelper mot denne ekle tørrhosten som jeg har begynt å få tilbake nå som jeg ikke tar allergitabletter.

ORIGINAL: laffeline

Jeg har allerede lest i felleskatalogen selv, så ingen fare der. Ikke blir jeg skremt av å lese noe der heller.

Jeg ville egentlig bare høre deres erfaringer med bruk av astmamedisin under graviditet [:D]

Astma har jeg egentlig aldri fått påvisst, selv ikke av spesialist, men medisinen hjelper mot denne ekle tørrhosten som jeg har begynt å få tilbake nå som jeg ikke tar allergitabletter.

Vel, da syns jeg du skal bruke den med måte [:)]

Back
Topp