Astmamedisin til ettåring

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Lillingen fikk astmamedisin i dag etter måneder med tetthet, snørr, og dårlig søvn.

Det skulle ikke være problemfritt. Han liker ikke å ha masken i ansiktet. Prøvde gi han noen doser idag, men endte med at jeg måtte holde fast masken mens stakkaren hylte.

Vet ikke hvor mye medisin han fikk i seg, eller om det fikk noe virkning.

Noen som har erfaring med å gi inhalator til så små barn?

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Hei!
Frøkna her har fått siden hun var 7 mnd, nå er hun to år.
Gir du ventoline, eller både ventoline og flutide?

Her har det stort sett gått bra, men har vært perioder der hun ikke vil.

Noen ganger har vi måttet tvinge, men det er ingen god løsning. Her funker det å leke litt med maska, la han få holde på med den og undersøke den utenom medisinering.

Og når han skal ha medisin, lat som om du eller bamsen (yndlingsleken) også får medisin.

Maska bør sitte på i ca 20 sekunder, her teller vi høyt til 20, og det kan distrahere litt. Eller vi har sunget sanger mens medisin gis. Ro, ro din båt feks med bevegelser. Se på en klokke sånn at du vet hvor lenge du holder maska da. (denne sangen varer ca 15 sekunder :-P)

Medisin må jo gis, så er ikke noe han kan velge bort, men gjør det så morsomt som mulig :-)

Lykke til. :-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Og nå husker jeg plutselig at jeg har nevnt astma for deg før ;-)
Håper medisinene vil hjelpe dere, og at dere får en hekt annen gutt ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Og nå husker jeg plutselig at jeg har nevnt astma for deg før ;-)
Håper medisinene vil hjelpe dere, og at dere får en hekt annen gutt ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Har ikke vært til noe utredning enda siden fastlege har ferie, men nå har vi fått forkjølelse i hus, og Lillemann har jo fått det voldsomt vanskelig å puste. Skal prøve ventoline frem til vi får time hos spesialist :-)

Nå har vi bare prøvd litt idag da, men prøvde med musikk og sang. Lot han også leke med maska før bruk og latet som om jeg tok også. Ble dessverre litt tvang på slutten.

Men må prøve litt i mårra. Finne noen triks. Ellers blir det vel grining hver gang han ser maska ;-)

Har ikke vært til noe utredning enda siden fastlege har ferie, men nå har vi fått forkjølelse i hus, og Lillemann har jo fått det voldsomt vanskelig å puste. Skal prøve ventoline frem til vi får time hos spesialist :-)

Nå har vi bare prøvd litt idag da, men prøvde med musikk og sang. Lot han også leke med maska før bruk og latet som om jeg tok også. Ble dessverre litt tvang på slutten.

Men må prøve litt i mårra. Finne noen triks. Ellers blir det vel grining hver gang han ser maska ;-)

Ja finn noe som distraherer, ellers blir det en negativ ting. Men det er jo nytt for ham, så han må venne seg til det.
Håper dere får komme til spesialist ganske snart :-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg satt på gulvet med bena i kors rundt Lola og holdt høyre armen rundt henne slik vi gjorde når det var vaksinering. Etter noen mnd satt hun å holdt den selv.

Sent from my iPhone using BV Forum

Er nok ikke unormalt og må tvinge litt i starten, men det går seg helt sikkert til. Vår er nå fire år, han ordner alt selv. Han begynte da han var noen mnd.

Sent from my U9200 using BV Forum mobile app

Satser på han skjønner at den virker etterhvert :-)

Medisineringen av astma medisinen gikk som en drøm når hun skjønte at det virket! Hun slet virkelig med pusten..

Sent from my iPhone using BV Forum

I begynnelsen ( Max første uka) ble det litt tvang. Etter det holdt hun den selv:-) hun var ca 14 mnd da begynte:-)

Sent from my iPad using BV Forum

Her lekte vi med den. Før jeg trykka ut dosen så satt jeg den mange ganger inn til munnen hennes og laga morsomme lyder. Så trykka jeg uten at hun la merke til det mens vi var i lek. etterpå fikk hun leke med den selv. Ikke noe særlig om han forbinder den med hyl og skrik..

Har ikke merket så voldsom mye effekt, men usikker på om vi får fullt utbytte. Han griner jo mens jeg holder maska, men ser den ventilen flytter på seg da. Er det ok da? I tillegg klarer jeg ikke holde så lenge. Off vanskelig altså. Skal man merke umiddelbar effekt av ventoline?

Har ikke merket så voldsom mye effekt, men usikker på om vi får fullt utbytte. Han griner jo mens jeg holder maska, men ser den ventilen flytter på seg da. Er det ok da? I tillegg klarer jeg ikke holde så lenge. Off vanskelig altså. Skal man merke umiddelbar effekt av ventoline?

Så lenge ventilen beveger seg så går det bra ja.

Bruker dere bare ventoline?
Hvis dere også bruker flutide så kan det ta et par uker før den gir optimal effekt.

Ventolinen skal hjelpe ganske raskt ja, innen ti minutter.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Så lenge ventilen beveger seg så går det bra ja.

Bruker dere bare ventoline?
Hvis dere også bruker flutide så kan det ta et par uker før den gir optimal effekt.

Ventolinen skal hjelpe ganske raskt ja, innen ti minutter.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Bare ventoline ja. 2 doser X 4 for dagen. Vi fikk akuttime på legesenteret her, men fastlege har ferie så skal ikke tilbake før i august. Tettheten har jo vært en problemstilling lenge, men har vært skikkelig ille nå da vi har slitt med en seig forkjølelse i hus. Han har jo ikke noe astmadiagnose. Legene har i utgangspunktet sagt det ikke er astma, men nå har jeg lest en del, og det er iallefall mye som passer med diagnosen. Han er så tett når han sover. Løfter hodet og bruker hele muskulaturen for å få puste når han sover. I tillegg er det mye hoste på natten. Har uendelige mengder med slim og snørr. Hoster og brekker seg :/

Bare ventoline ja. 2 doser X 4 for dagen. Vi fikk akuttime på legesenteret her, men fastlege har ferie så skal ikke tilbake før i august. Tettheten har jo vært en problemstilling lenge, men har vært skikkelig ille nå da vi har slitt med en seig forkjølelse i hus. Han har jo ikke noe astmadiagnose. Legene har i utgangspunktet sagt det ikke er astma, men nå har jeg lest en del, og det er iallefall mye som passer med diagnosen. Han er så tett når han sover. Løfter hodet og bruker hele muskulaturen for å få puste når han sover. I tillegg er det mye hoste på natten. Har uendelige mengder med slim og snørr. Hoster og brekker seg :/

Det var mye ventoline! Går på maksdose han da eller?
Legger ved bilde av behandlingsskjemaet til frøkna, så får du se litt hvor mye hun får, og hun er jo eldre også.
1405719465589.jpg
Ja sikkert lurt å lese om det selv, er jo vi som ser dem hele tiden og kan kjenne igjen symptomer.
Jeg råder deg også til å ta lydopptak eller film av ham, det var det som redda oss her. Barnelegen sa at bilder og lydopptak var kjempeflott å få, for da får de sett enda mer enn de gjør på en konsultasjon :-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Det var mye ventoline! Går på maksdose han da eller?
Legger ved bilde av behandlingsskjemaet til frøkna, så får du se litt hvor mye hun får, og hun er jo eldre også.
Vis vedlegget 69001
Ja sikkert lurt å lese om det selv, er jo vi som ser dem hele tiden og kan kjenne igjen symptomer.
Jeg råder deg også til å ta lydopptak eller film av ham, det var det som redda oss her. Barnelegen sa at bilder og lydopptak var kjempeflott å få, for da får de sett enda mer enn de gjør på en konsultasjon :-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Ja, var det jeg gjorde også. I og med at man ser det såpass klart når han sover. Har både opptak av soving på dag og natt, så tror nok vi skal bli tatt alvorlig når vi kommer inn. Jeg fikk iallefall beskjed om to doser både dag og kveld, og to doser til ved behov resten av dagen. Jeg har gitt morgen, etter lur, og kveld da. På dagen når han er oppe og leker så går det veldig bra, så da har jeg ikke sett behovet :-) Men har liksom vært usikker på om Ventolinen fungerer umiddelbart eller om det er noe som skal gjøre pustingen bedre over tid. Han får liksom aldri anfall, det er heller det at det er kronisk.. og verst når han sover. Men skulle jo egentlig trodd det var flutide han skulle hatt i tillegg da.. Hmm

Ja, var det jeg gjorde også. I og med at man ser det såpass klart når han sover. Har både opptak av soving på dag og natt, så tror nok vi skal bli tatt alvorlig når vi kommer inn. Jeg fikk iallefall beskjed om to doser både dag og kveld, og to doser til ved behov resten av dagen. Jeg har gitt morgen, etter lur, og kveld da. På dagen når han er oppe og leker så går det veldig bra, så da har jeg ikke sett behovet :-) Men har liksom vært usikker på om Ventolinen fungerer umiddelbart eller om det er noe som skal gjøre pustingen bedre over tid. Han får liksom aldri anfall, det er heller det at det er kronisk.. og verst når han sover. Men skulle jo egentlig trodd det var flutide han skulle hatt i tillegg da.. Hmm

Ja jeg tror du skulle hatt flutide også. Det er den som behandler og forebygger betennelsen i bronkiene, ventolinen bare bekjemper krampene. Så har han ikke anfall med kramper så vil ikke ventolinen hjelpe heller.

Barnelegen vår sa at ventoline sjelden hjelper på så små barn, for de har ikke så utpregede muskler å få kramper i. Musklene utvikles over tid ettersom de vokser til.

Her har ventoline hjulpet noen ganger da hun var liten, så da har barnelegen sagt at da er det en alvorlig astma siden ventolinen har hatt effekt, for det er sjelden.

Hun fikk en dose ventoline senest i går natt, hadde skikkelig tett pust og hosta skikkelig stygt. Var ikke et eneste host resten av natta. Hun er blitt forkjølet, og vi trappa ned på flutiden før hun ble dårlig. Så nå måtte vi trappe opp igjen...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Back
Topp