Astmamedisin 1,5 år

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Noen gode forslag til å få til dette uten så alt for mye tvang? Skal 2 sprayer flutide morgen og kveld og 1-2 sprayer ventoline ved behov. Må foreløbig bare holde han fast og synge en sang eller telle. Han blir hysterisk. Har prøvd å la han leke med kolben, gi den til meg, søsteren, bamsen, se på tv, se i bok. Han er rolig i 2 sekunder også er det full klikkings. Noen som har erfaring med at det går bedre etterhvert, til tross for tvang i starten? Og gir dere 1 spray, teller til 10, tar bort kolben i 20 sekund også en til? Eller begge på en gang? Det første er vel det riktige, men det drar sånn ut om han da også skal ha ventoline.
 
Om du gir en først eller begge på en gang går på ett ut, her gjorde vi begge deler. Ville hørt med legen hvordan du kan gjøre det. Men ellers ville jeg prøvd å vise han hva som skal skje, på evt.deg selv eller en bamse. Prøv å fortelle han at vi må for at han skal puste bedre, og kanskje en liten belønning i starten? Kanskje søsteren kan vise først? Uansett så lykke til, er ikke lett med noe foran munn og ansikt når de er så små:shy:
 
Vi gir begge dosene i ett.
Begynte med flutide ved ca samme alder. Brukte en ukes tid på å bare bli kjent med maska, uten medisin. Hadde den tilgjengelig hele tida, og "øvde" på oss, bamser osv. Det var mye protester i starten, men det gikk fort over. Vi distraherte ikke, men ga mye ros og forklarte hvorfor det var viktig med medisin. Det som virkelig knakk koden hos oss, var at bestefar kom et par kvelder for å gi medisinen (hun fikk i oppdrag å lære bestefar med maska, og måtte jo da vise hvordan).
 
Har flere barn med astma. De protesterer veldig i starten. Vi begynte å synge sang mens vi holdt fast, fant ut at å forklare hvorfor hen skulle ta medisin i den alderen var nyttesløst. Gikk ca en uke før det roet seg og innen en mnd holdt de maska selv. Man skal ikke gi to trykk på sprayen med en gang for da blir mye av medisinen liggende igjen i kolben. Vi gav et trykk ventet i 10 sekunder deretter trykket på nytt. Fant ut av hvis vi sang «bæ bæ lillelam gikk på restaurant» gikk det ca 10 sekunder. Ja det tar tid når man skal gi både ventoline og Fluitide, men bedre å bruke den tiden det tar og de faktisk får i seg rett dose enn å risikere at de får for lite.
 
Har flere barn med astma. De protesterer veldig i starten. Vi begynte å synge sang mens vi holdt fast, fant ut at å forklare hvorfor hen skulle ta medisin i den alderen var nyttesløst. Gikk ca en uke før det roet seg og innen en mnd holdt de maska selv. Man skal ikke gi to trykk på sprayen med en gang for da blir mye av medisinen liggende igjen i kolben. Vi gav et trykk ventet i 10 sekunder deretter trykket på nytt. Fant ut av hvis vi sang «bæ bæ lillelam gikk på restaurant» gikk det ca 10 sekunder. Ja det tar tid når man skal gi både ventoline og Fluitide, men bedre å bruke den tiden det tar og de faktisk får i seg rett dose enn å risikere at de får for lite.
Her forstod mi at jeg sa vi måtte ha for å bli frisk, og hun er 2 år. Vi fikk høre om vi tok 1 eller 2 samtidig var det samme. Så ulike kan man være altså :happy090
 
Her forstod mi at jeg sa vi måtte ha for å bli frisk, og hun er 2 år. Vi fikk høre om vi tok 1 eller 2 samtidig var det samme. Så ulike kan man være altså :happy090
Min erfaring er at det er stor forskjell på 1,5 år og 2 år når det kommer til forståelse, men det viktigste er at de tar medisinen. Nå skal ikke jeg påberope meg noe ekspert kompetanse på astma, men felleskatalogen sier også en dose av gangen.
 
Min erfaring er at det er stor forskjell på 1,5 år og 2 år når det kommer til forståelse, men det viktigste er at de tar medisinen. Nå skal ikke jeg påberope meg noe ekspert kompetanse på astma, men felleskatalogen sier også en dose av gangen.
Jeg har astma selv og alltid variert slikt husker jeg. Men trådstarter får bare prøve seg fram, jeg fikk hvertfall høre det ikke gjore noe forskjell:happy: en 1,5 kan forstå mye enn eldre barn å har jeg erfart og både sett. Men men vi er ulike.
 
Det kan hende han synes smaken er ekkel, så her, med mitt mye eldre barn fikk han fluor etter den på kvelden, litt saft om morgenen og det hjalp, eller er det bare å være med han i følelsen, klart at du ikke liker dette når det er skummelt og ubehag å få en maske over ansiktet, også må du gjøre det likevel, det er ikke lett for deg, det ser jeg.

Barn regulerer følelsene mye fortere når man står med de i følelsen enn å prøve å dysse den bort/avlede.

Det kan også hjelpe å gi barnet et valg, "vil du at jeg skal synge for deg mens du tar medisinen din, eller vil du ha det stille?"

Lykke til!
 
Vi måtte holde våre fast på den alderen. Alle forsøk på lek, rollelek, mamma/pappa/bestemor/onkel/nabo/tilfeldig forbipasserende tar medisin, musikk, dans og drama var helt nytteløst laughing6 Telte høyt til ti mens de pustet, og skrøt veldig av dem når vi hadde telt til ti og tatt masken av. Etterhvert roet det seg, og de lærte kjapt å telle til ti sammen med oss :) Vi ga en dose om gangen. Var helt forferdelig i perioder når de pga sykdom måtte ha en dose ventolin og fire doser flutide morgen og kveld. Men begge to har blitt venn med astmamedisinen med tiden, og tar den selv nå som de er fire og syv år (under oppsyn og hjelp av oss voksne da, spesielt på fireåringen).
 
  • Liker
Reactions: HCS
Takk for svar alle sammen! Vi kunne ikke leke og prøve oss frem uten medisin, fordi han var syk og veldig obstruktiv når vi startet. Har gitt han begge sprayene med flutide i ett nå i starten for å ikke drøye prosessen så sykt. Har tenkt å gjøre det skikkelig når han forhåpentligvis blir mer rolig. Han hater det, men vi står i følelsene med han, er rolige selv om han er krakilsk, skryter masse når han er ferdig, forklarer hvorfor han må ha medisin på enkelt vis osv. Han har i allefall hatt god effekt, også håper jeg det blir enklere etterhvert!
 
Vil bare si, dersom noen leser denne tråden senere så gikk det seg til etter bare noen dager. Nå tar han medisinen uten protest morgen og kveld og har nesten lært seg å telle til 10 på hele greia :D
 
Back
Topp