Astmaerfaringer

Frk.MammaMor

Elsker forumet
Jeg har i noen måneder nå trent mye 5-7 ganger i uka. Jeg har klart og gå ned 15 kg ca på de månedene, men er fortsatt overvektig. Med tiden har også treningen blitt mer intensiv. Sykler 2 mil frem og tilbake til jobb og jogger/ går fort en fem kilometer da flere ganger i uka.

Saken er at etter trening sliter jeg veldig med pusten. Det hveser og piper og hosteanfallene er mange og jeg får nesten ikke puste :-( Føler jeg puster gjennom et sugerør. Kan det være astma eller er formen fortsatt bare så dårlig at dette skjer? (Skal selvfølgelig kontakte lege og, lurer bare på erfaringer) Har trent aktivt i tre måneder ca.

Jeg var så dårlig form som su beskriver en god stund og var dårlig form og ikke astma men kan være annerledes for deg:)

Kan være anstrengelsesastma, men det er ikke sikkert. Sikkert greit å nevne for legen, tilfelle det er det og du kan få medisin for det:)

Jeg hadde bedt om en utredning hvis du føler det.

Om det er astma vil du få slim som er boblete og hvitt og det kommer under anstrengelse, ikke etterpå. Hvis det er anstrengeastma altså.

Føler at jeg blir kvelt når jeg har anfall.

Lykke til, og håper at du ikke har astma.

Jeg hadde bedt om en utredning hvis du føler det.

Om det er astma vil du få slim som er boblete og hvitt og det kommer under anstrengelse, ikke etterpå. Hvis det er anstrengeastma altså.

Føler at jeg blir kvelt når jeg har anfall.

Lykke til, og håper at du ikke har astma.

Det er forskjell på hvordan det oppleves da, og hvor sterkt rammet man er. Ikke noe hvitt og boblete slim her, og kommer pga anstrengelse. Kan henge i etter trening i form av piping osv som ts beskriver.

Jeg slet også med det samme. Fant ut etter noen år at jeg har anstrengelsesastma. De gangene det har vært ille og jeg har presset meg for hardt så har jeg hatt en opplevelse av å ikke få puste, mye slim og vondt i brystet. Da jeg presset meg selv til å løpe 3 km på 16 min, følte jeg meg dårlig i flere uker etterpå.

En ting er å være dårlig trent... Men tror man merker forskjell. Anbefaler deg å sjekke det ut!

Jeg tok pusteprøve hos legen. Blåste 3 ganger i et rør og så fikk jeg astmamedisin og måtte sitte i ro en stund. Etter at jeg fikk astmamedisinen pustet jeg i røret igjen, da hadde jeg 10% forbedring. Ikke ille nok til å få diagnosen astma, men jeg fikk medisin til å bruke før trening likevel. Synes det hjelper.

Jeg tok pusteprøve hos legen. Blåste 3 ganger i et rør og så fikk jeg astmamedisin og måtte sitte i ro en stund. Etter at jeg fikk astmamedisinen pustet jeg i røret igjen, da hadde jeg 10% forbedring. Ikke ille nok til å få diagnosen astma, men jeg fikk medisin til å bruke før trening likevel. Synes det hjelper.
Jeg tok sånn prøve hos en klinikk... Prøvene var helt greie de. Men de tok utgangspunkt i det jeg forklarte med tanke på trening. Da trente jeg flere ganger i uka men slet veldig mye med kondisjonen allikevel.

Jeg tok sånn prøve hos en klinikk... Prøvene var helt greie de. Men de tok utgangspunkt i det jeg forklarte med tanke på trening. Da trente jeg flere ganger i uka men slet veldig mye med kondisjonen allikevel.
Ja det er klart, det var jo en grunn til at jeg tok prøvene. Jeg sliter også med kondisjonen, og å puste når jeg presser meg. Derfor tørr jeg ikke å presse på for hardt. Men jeg har tatt en slik prøve for mange år siden, da var ikke forskjellen så stor at det utgjorde noe.

Får du medisin? Hvor ofte bruker du den isåfall?

Ja det er klart, det var jo en grunn til at jeg tok prøvene. Jeg sliter også med kondisjonen, og å puste når jeg presser meg. Derfor tørr jeg ikke å presse på for hardt. Men jeg har tatt en slik prøve for mange år siden, da var ikke forskjellen så stor at det utgjorde noe.
Får du medisin? Hvor ofte bruker du den isåfall?

Jeg tok en sånn prøve som skulle simulere at pusterøret ble mindre som når jeg anstrengte meg. Merket ingenting. Men hun dama sa at det ikke alltid funket på alle...
Jeg har klart å presse meg ganske hardt. Man kan presse seg mer enn man tror, men man merker hvor grensa går. Og man får jo bedre kondisjon, det krever bare veldig mye mer. Jeg hadde et oksygenopptak på 48 på det høyeste. Og det skal være ganske bra. Men det krevde mye av meg.

Jeg har medisin ja. Nå er det dessverre lenge siden jeg har tatt den. Men det får jeg svi for nå. Har allergi også, så det henger jo sammen. Har faktisk vært hos legen i dag og fått påfyll av allergimedisin og astmamedisin.

Av astmamedisin tar jeg seretide forebyggende hver dag. To ganger hver dag ved forkjølelse eller i allergisesongen. Og så tar jeg ventoline ved anstrengelse.

Jeg tok en sånn prøve som skulle simulere at pusterøret ble mindre som når jeg anstrengte meg. Merket ingenting. Men hun dama sa at det ikke alltid funket på alle...
Jeg har klart å presse meg ganske hardt. Man kan presse seg mer enn man tror, men man merker hvor grensa går. Og man får jo bedre kondisjon, det krever bare veldig mye mer. Jeg hadde et oksygenopptak på 48 på det høyeste. Og det skal være ganske bra. Men det krevde mye av meg.

Jeg har medisin ja. Nå er det dessverre lenge siden jeg har tatt den. Men det får jeg svi for nå. Har allergi også, så det henger jo sammen. Har faktisk vært hos legen i dag og fått påfyll av allergimedisin og astmamedisin.

Av astmamedisin tar jeg seretide forebyggende hver dag. To ganger hver dag ved forkjølelse eller i allergisesongen. Og så tar jeg ventoline ved anstrengelse.
Hmmm. Jeg skal bare ta medisin før trening. Men jeg får jo problemer om jeg går opp bakker. Men det er vel bare å trene mer, å være i god form er gull verdt for lungene.

Hmmm. Jeg skal bare ta medisin før trening. Men jeg får jo problemer om jeg går opp bakker. Men det er vel bare å trene mer, å være i god form er gull verdt for lungene.

Var det jeg gjorde en periode og, men jeg slutta å ta den etterhvert. Trener mye på pusteøvelser da, både under og etter trening og syns det hjelper:)

Var det jeg gjorde en periode og, men jeg slutta å ta den etterhvert. Trener mye på pusteøvelser da, både under og etter trening og syns det hjelper:)
Jeg hater pusteøvelser :-P Det er ubehagelig å puste skikkelig!

Du kan jo velge, men tror de anbefaler å bruke forebyggende medisin allikevel. Iallfall hvis man sliter med allergi i tillegg

Jeg hater pusteøvelser :-P Det er ubehagelig å puste skikkelig!
Haha, da funker det kanskje bedre på motivasjonen med medisinen:o
Jeg trener taekwondo, så det er en viktig del av den mentale opplæringen der;)

Haha, da funker det kanskje bedre på motivasjonen med medisinen:o
Jeg trener taekwondo, så det er en viktig del av den mentale opplæringen der;)
Jeg mediterer litt nå, og da må jeg puste riktig. Plagsomt :-P Men jeg ser nødvendigheten av det.

Back
Topp