• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Astmabarn

Magda Green

Elsker forumet
Ja, lillebror har jo av fastlegen fått "konstantert" barneastma, og doseringen har økt underveis fordi han surklet lenge. Han har gått på astmamedisin siden oktober morgen og kveld. Fra nov/des får han en dose (50 mkg) ventoline og 2 doser flutide.

Har masse spørsmål her jeg....[;)][;)]

Har hørt at det ikke er bra for så små barn å gå på astmamedisiner fast.. hva vet dere om det? (han er 9 mnd)

OG hva slags symptomer gjorde at dere fikk konstantert astma?

Hva slags tiltak kan man ta for å unngå hoste om f.eks. natta, TIL TROSS for at han går på medisin?

Er det noe jeg bør vite om barneastma?

Og hvordan kan man vite sikkert at det er det?

Vi ble henvist til utredning på sykehuset, men sykehuset avslo siden de mente han klarte seg greit, i følge fastlegens vurdering, på den dosen vi går på. Men jeg liker ikke å gi han medisin uten å vite at det virkelig er det han må, og at det er riktig dosering. Syns alt har skjedd så tilfeldig....

takker for svar og synsinger. [:)][:)]

Jeg vet dessverre ingentin gom dette temaet. Så spørsmålene dine kan jeg bare hjelpe på å dytte.
Men jeg tror jeg ville ha pusha på for utredning på sykehuset. For er ikke noe gøy å gi barna medisin uten å vite hva som feiler dem..

Men dette vet jo dere best, som er foreldrene..

Lykke til

ORIGINAL: ..christine..

Jeg vet dessverre ingentin gom dette temaet. Så spørsmålene dine kan jeg bare hjelpe på å dytte.
Men jeg tror jeg ville ha pusha på for utredning på sykehuset. For er ikke noe gøy å gi barna medisin uten å vite hva som feiler dem..

Men dette vet jo dere best, som er foreldrene..

Lykke til

vet ikke om det så mye jeg heller.. signerer christine[:)]

kan ihvertfall hjelpe å dytte sånn at dem som kanskje har svar til deg ser det[:)]

Emmeli var 9 mnd da hun begynte med astmamedisiner fast (ventoline + flutide). Da hadde vi hatt 8 mnd med null søvn om natten pga hoste, lungebetennelser, bronkitt, evig forkjølet.

Vi reiste til Kreta og da vi ankom der fikk hun lungebetennelse og skikkelig astmaanfall. Det hadde hun ikke hatt før... Så det bar rett til legen der og fikk astmamedisiner og antibiotika...

Legene her hadde utsatt medisinering hele tiden, så jeg var faktisk glad for at noen tok tak i problemene. Etter det har vi hatt astmaen under kontroll, kun noen få anfall i løpet av snart to år!

Det jeg er veldig nøye på er at huset skal være rent. ikke hysterisk altså, men sånn passe rent. Hybelkaniner tirrer astmaen, så det må unngås... Helt rent rom og rene sengklær (bytter annen hver uke). Lufte godt. Jeg er litt ekstra påpasselig når hun er i nærheten av dyr (hunder og hester er vi en del sammen med), men hittils har det gått veldig greit.

Emmeli blir forkjølet med en gang vi prøver å kutte ned på medisinene, og det tyder da på at hun trenger det hun får.

Det er MYE bedre at små barn får astmamedisiner enn at hele kroppen sliter med pustevansker!!!!!!!!!!!!!!!!!

I vår kommune arrangeres det jevnlig "temakvelder" i regi av sykehus og helsesøster. Spør om de har sånt der du bor også, så kan du melde deg på astmakurs hvis du føler du trenger det.

Ble rotete dette, men men............[:)]

Fyttikatta astma er jævlig spørr du meg!

Huff[:(][:(]

Håper din blir kvitt dette fort!

Takk for dytt og svar!![:)]

Takk for mange svar VAND Har du jo rent og sånn, men merker at det samler seg ekstra fort hybelkaniner i kjelleren (der vi har soverom), og tror av en eller annen grunn det er fordi vi har vaskerom og klestørk der..

Har også tenkt på at luften kanskje ofte blir fuktig der nede, siden vi tørker klærne i soveromsgangen (siden vaskerommet er der)...

Kan fuktig (eller tørr) luft tirre astma?

Er det best for han å sove ute eller inne, kaldt eller varmt? De skal vel ikke ha det for kjølig heller? Eller?

Temakurs var en god ide. OM det er astma han har da!

Men han har jo vært mye forkjølet så om det er et "symptom", er vi jo kanskje inne på noe der...

Takker for svar og tankespinn med meg [:)]

ORIGINAL: Magda Green

Takk for dytt og svar!![:)]

Takk for mange svar VAND Har du jo rent og sånn, men merker at det samler seg ekstra fort hybelkaniner i kjelleren (der vi har soverom), og tror av en eller annen grunn det er fordi vi har vaskerom og klestørk der..

Har også tenkt på at luften kanskje ofte blir fuktig der nede, siden vi tørker klærne i soveromsgangen (siden vaskerommet er der)...

Kan fuktig (eller tørr) luft tirre astma?

Er det best for han å sove ute eller inne, kaldt eller varmt? De skal vel ikke ha det for kjølig heller? Eller?

Temakurs var en god ide. OM det er astma han har da!

Men han har jo vært mye forkjølet så om det er et "symptom", er vi jo kanskje inne på noe der...

Takker for svar og tankespinn med meg [:)]

Fuktig luft som ikke er bra.
Felix utvikla allergi mot muggsopp på grunn av det[:@] (fra forrige leiligheten våres)
Men om du tror det, så kan du ikke prøve å kjøpe en avfukter da? Selges på elkjøp til en ikke dyr peng. Og kald, ren luft er det beste. Kommer fra en astma familie, men har heldigvis ikke fått det selv[;)]

Først kommer allergien, så når allergien stadig blir trigget pfte. Kan astma forrekomme.

Kanskje det er luften i rommet som er årsaken.... har dere soverom oppe?

Først kommer allergien, så når allergien stadig blir trigget pfte. Kan astma forrekomme.

Det kan være. Vi vasker jo hele tiden tøy og henger til tørk. Vi har 3 hovedsoverom i kjelleren, ingen i hovedetasjen og et par små gjesterom på loftet. Så syns det er for lang vei å legge han på loftet. Og er ikke egnet for barnerom oppe pga kjempebratt smal trapp med adgang fra yttergangen vår.

Hm..

Men kan selvfølgelig tørke tøyet på loftet[:)]

Kan prøve avfukter, og om det er et problem med luften, kan det kanskje hjelpe å flytte vaskemaskinen opp på badet i hovedetasjen?

Takk for tilbakemelding, Christine![:)]

Sofie har vel fått konstantert det som heter infeksjonsutløst astma - dvs hun blir tett og suklete når hun er forkjøla. Merker det med en gang det er en forkjølelse på lur og en del ellers også faktisk. Hun får Ventoline 3-4 ganger daglig ved behov, altså når hun er syk/forkjøla.

Legen vår ville ikke heller utrede noe, det var visst fordi at det var vanskelig på små barn og fordi de ofte vokste det av seg..

Tips: unngå fuktige rom, tepper på gulv, kosebamser o.l. på rommet..det generer mye støv som også kan irritere luftveiene.

Det er ikke farlig å gi barna medisin selv om de ikke har vært gjennom en voldsom utredning - jeg tenker sånn; funker det så var det vel noe gæli da??[:-][:D]

ORIGINAL: Magda Green

Det kan være. Vi vasker jo hele tiden tøy og henger til tørk. Vi har 3 hovedsoverom i kjelleren, ingen i hovedetasjen og et par små gjesterom på loftet. Så syns det er for lang vei å legge han på loftet. Og er ikke egnet for barnerom oppe pga kjempebratt smal trapp med adgang fra yttergangen vår.

Hm..

Men kan selvfølgelig tørke tøyet på loftet[:)]

Kan prøve avfukter, og om det er et problem med luften, kan det kanskje hjelpe å flytte vaskemaskinen opp på badet i hovedetasjen?

Takk for tilbakemelding, Christine![:)]

Bare hyggelig.
Og en ting til..

JIF.................. er veldig fy fy for sensetive barn. Alle mulige sprayer henger LENGE igjen i luften. Så jeg ville prøvd å holdt meg borte fra det en mnds tid, og sett om det hjalp.
Min mor vasker avogtil med jiff kjøkken på kjøkkenet. Og da må hun sette på kjøkken ventilatoren og stenge døren. Rettogslett vente en stund før hun går inn igjen[;)]

God bedring til lillegutt

Back
Topp