Astma

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Noen som har hatt barna sine på utredning for astma? Hvordan gjør de det? Hva var grunnen til utredningen?

Det er veldig avhengig av alder hvordan de gjør det. Hos småbarn må man nesten bare prøve medisiner og se om det har noe effekt. Hos større barn er det pusteprøver bla. Vi har vært til utredning med guttungen på 2,5 da han har hostet konstant i mange mnd og våknet hver eneste forbannede natt i flere mnd. Etter å ha begynt på medisiner har vi et nytt barn, han sover om natta, han har mer energi, sitter mindre og hoster myyyyyyyyyyye mindre.

Det er veldig avhengig av alder hvordan de gjør det. Hos småbarn må man nesten bare prøve medisiner og se om det har noe effekt. Hos større barn er det pusteprøver bla. Vi har vært til utredning med guttungen på 2,5 da han har hostet konstant i mange mnd og våknet hver eneste forbannede natt i flere mnd. Etter å ha begynt på medisiner har vi et nytt barn, han sover om natta, han har mer energi, sitter mindre og hoster myyyyyyyyyyye mindre.
Ok. Min er også 2,5 år og blir kjempetett. Piper og surkler. Har plutselig bare blitt slik. Endte med ambulanse for noen uker siden etter å ha blitt sendt hjem fra legevakta 2 ganger med penicillin. Skal til legen senere i dag og få en henvisning. Det begynner som en forkjølelse, men går over til å bare hoste og bli tett. Ingen snørr og ingen feber. Sier hele tiden han har vondt i magen. Vi har medisiner, men synes ikke noe om å gi han dette uten å vite hvorfor.

Har du astmamedisiner, så gi dem
Funker det så var det det. Ingen grunn til å la være, der er det som er den normale utredningen av unger i den alderen uansett. Funker det så er det gull :-)

Her var frøkna bare baby da hun fikk diagnosen.
Fikk mast meg til medisiner av fastlegen da hun var 7 mnd.
De hjalp første natta.

Maste meg også til henvisning til barnelege også, der var hun da hun var 9 mnd. Han var ikke i tvil om diagnosen. Jeg hadde tatt mye lydopptak av henne, og film, der han så og hørte hvordan hun ble ved aktivitet.

I tillegg baserte han det på at vi hadde testet ut medisiner, og hvordan vi syntes det hjalp.

Ikke vær i tvil på å bruke medisinene, de må som regel brukes over litt tid før du ser noen effekt. Vi var heldige som så effekt etter første dose.

Vi våknet ikke av at han hostet natt en. Eller var det to? Det var i alle fall relativt umiddelbar hjelp. Og vår sønn har det ikke hardt. Han bare sluttet aldri å hoste etter den forkjølelsen som ga søstra rs. Jeg nevnte det for legen da hun spurte hvordan det gikk med familien når jeg var på etterkontroll etter fødselen (felles lege for hele familien) så hun ba meg bestille ham en time, ga medisiner og vips. Stille netter :-)

Back
Topp