Astma

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Noen som har erfaring med det? Lille hoster og jeg hører han surkler, som flere barn jeg har hørt med astma før, men han er ikke snørrete, men det høres ut som han har rikelig med slim i luftveiene, han klager kanskje bittelitt mer enn vanlig? Men ikke noe jeg legger spesielt merke til. Prøvde å ta det opp med hs tidligere da han pep veldig når han pustet, hun mente da det var alt for tidlig å få astma, men legen undersøkte han, og det var visst helt normalt da. Nå er det anderledes, men han virker ikke syk, han kjennes varmere enn vanlig, men han har ikke feber, dere som har hatt barn med astma tidligere, hvordan merket dere det? Han er jo sikkert bare forkjøla, men syntes det er så rart at han da ikke er tegn til snørrete, er liksom så redd for å gå rundt å tro at han bare er forkjøla dersom det faktisk er noe mer, men vi skal på 3.mnd på torsdag så jeg skal høre da, drar ikke noe før siden allmentilstanden er fin. Bare lurer på om det er noe spesielt man merker som kan tyde på at det er astma? :)

Barnelegene jeg har snakka med sier at det er normalt hos babyer med litt surklete lyder og hoste, for luftveiene er små og "tette" det første året ca, så det vil bedre seg.
Hvordan man merker på babyen om det er astma eller om det er naturlig tetthet vet jeg ikke. Jenta vår fikk ikke diagnosen før hun var 2,5 år. Hun var mye syk og når hun var syk, så var hun som oftest lenge syk. Hun var tett, hostet mye, spesielt om natta når hun lå på ryggen osv.

Har han atopisk eksem? Har de atopisk eksem er sjansen stor for at de har/får astma i tillegg. Storesøster her fikk tidlig atopisk eksem og det har lillebror også. Dessuten vil de helst ikke begynne å medisinere astma tidlig, om det ikke er ytterst nødvendig, da kortison ikke er særlig bra for utviklingen.

Barnelegene jeg har snakka med sier at det er normalt hos babyer med litt surklete lyder og hoste, for luftveiene er små og "tette" det første året ca, så det vil bedre seg.
Hvordan man merker på babyen om det er astma eller om det er naturlig tetthet vet jeg ikke. Jenta vår fikk ikke diagnosen før hun var 2,5 år. Hun var mye syk og når hun var syk, så var hun som oftest lenge syk. Hun var tett, hostet mye, spesielt om natta når hun lå på ryggen osv.

Har han atopisk eksem? Har de atopisk eksem er sjansen stor for at de har/får astma i tillegg. Storesøster her fikk tidlig atopisk eksem og det har lillebror også. Dessuten vil de helst ikke begynne å medisinere astma tidlig, om det ikke er ytterst nødvendig, da kortison ikke er særlig bra for utviklingen.
Kan omtrent signere denne. Guttungen var vel under to når han fikk diagnosen. Stod på mitt og en gang fikk vi ventoline. Det var så stor forskjell på barnet etter ventolinen! Helt fantastisk:) da var legene enig med meg om at det var astma og ikke vanlig tetthet for små barn.
Ventoline kan skape astma viss barnet ikke har det. (Ved mye bruk). Derfor er det vanskelig å få den medisinen. Han hadde også atopisk eksem ;)

Ikke noe eksem, han hoster heller ikke noe serlig når han ligger på ryggen, så det er vel kanskje bare vanlig hoste :) skal høre på helsestasjonen, men de tror vel at jeg er hypokonder på hans vegne, men man er jo redd det skal være noe galt med de da, vil liksom ikke overse noe

Ingen leger trodde på meg når jeg sa junior har astma. (Han var ca 8-9 når det startet) Han var til og med til løpe-tester uten noe utslag. En dag fikk jeg nok og filmet et anfall han fikk midt i en fotballkamp hvor han gikk av banen midt i kampen blå i ansiktet. Når de så video'n var ingen i tvil om at han hadde astma. Har faktisk 30% nedsatt lungekapasitet. Astma gir en helt spesiell lyd, så film det om du er i tvil når det står på som verst.
Husk at noen astma medisiner kan gi sopp i munnen så ALTID skyll munnen godt etter inntak :) Det er et sant H å bli kvitt ;)

Back
Topp