Astma og sykt barn dager.

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Er det noen som kan fortelle meg hva jeg gjør nå som jeg har brukt opp alle mine sykt barn dager??? Mannen har igjen noen få, men dette sier seg selv at ikke kommer til å gå! Hadde ei i natt med tette luftveier, slim og det som hører med, å da vi sto opp med lillemann kastet han opp. Altså, jeg må jo være hjemme! Men hva gjør jeg!?!

(mannen er ikke i byen i dag. svigermor skulle egentlig hjelpe med eldste, men da lillebror kastet opp ble det selvfølgelig avlyst)

Ta med barnet til lege å få søkt om ekstra syktbarn dager. Barn med kronisksykdom har rett til utvidet syktbarndager 20 dager til hver av foreldrene!

Bruk din egenmelding i dag. Å bestille deg en time til legen for å søke om utvidet sykedager.

Søk om ekstra dager som de andre sier.

Du har rett på utvidet sykt barn dager! Dra til legen og få h*n til å søke om det for deg! Så får du vell bare ta deg en egenmeldingsdag i dag...

Helt utrolig at vi har så mange egenmeldingsdager, men bare ti dager til barna... Jeg er da aldri syk :p

Hun har vell ingen valg? Jeg hadde gjort det om mitt barn hadde vært syk. Men nå er hun nesten aldri det da:)
Jeg ville ikke valgt det. Blir sett på som bedrageri og underslag av arbeidsgiver. Merkelig at noen synes det er ok.
Ville søkt om ulønnet permisjon, feriedager eller eventuelt avspasering.

Jeg ville aldri brukt egenmelding når barnet mitt er sykt. Man har krav på avspasering/ferie eller ulønnet permisjon når man ikke har flere dager igjen.
Var nettopp gjennom det samme selv, men vi hadde ikke krav på utvidet, siden snuppa bare var gjennom utredning og de fant aldri ut av noen diagnose. (De fleste sykt-barn-dagene var faktisk timer på sykehuset som ligger langt unna, og vi brukte en hel dag på dette...)
Jeg måtte bruke avspasering da, og mamma måtte hjelpe til når hun kunne. Veldig kjedelig situasjon å komme i!
Siden dere har diagnose bør det være en smal sak å gå utvidet sykedagene. Og blir de brukt opp mener jeg dere igjen kan søke om nye.

Synes det er veldig rart at ikke barn kan sykemeldes slik at de kan ha en pårørende hos seg.

Ta med barnet til lege å få søkt om ekstra syktbarn dager. Barn med kronisksykdom har rett til utvidet syktbarndager 20 dager til hver av foreldrene!

Det vanlige er vel 10 ekstra dager pr forelder ?
Kommer ann på hva slags kronisk sykdom.
Jeg og mannen har 10 ekstra dager hver oss pga barn med allergi.

10 ekstra hver ja. Det vil si 20 til hvert. (for dem som har 1-2 barn)

Men søknaden må vel skrives av barnelege? Sett i alle fall igang den prosessen, astma står på listen over de som får ekstra dager.

Det vanlige er vel 10 ekstra dager pr forelder ?
Kommer ann på hva slags kronisk sykdom.
Jeg og mannen har 10 ekstra dager hver oss pga barn med allergi.
Totalt 20 ekstra dagar pr barn med kronisk sjukdom ja, ikkje pr forelder. Ved skilte foreldre/delt omsorg fordeler ein dagane som ein vil (på samme måte som dei ordinære sjukt barn-dagane).
Dersom barnet/astmaen blir fulgt opp av spesialist/barnelege kan vedkommande hjelpe deg å søke nav om utvida rett til sjukt barn-dagar. Om barnet berre blir fulgt opp av fastlege må du begynne der, og sannsynligvis deretter få ein uttalelse frå ein spesialist (fastlegen henviser viss det er nødvendig).

I mellomtida må det vel bli feriedagar, eller i verste fall permisjon utan lønn. Med mindre besteforeldre eller nokon andre kan passe barnet.

10 ekstra hver ja. Det vil si 20 til hvert. (for dem som har 1-2 barn)

Men søknaden må vel skrives av barnelege? Sett i alle fall igang den prosessen, astma står på listen over de som får ekstra dager.

Fastlegen skrev den her, ingen problem det!

Back
Topp