Astma og medisinering.

Heidi L

Blir kjent med forumet
Heisann, her er mitt problem: Da jeg fant ut at jeg var gravid tok jeg kontakt med legen min for å høre hva jeg skulle gjøre med astmamedisinene mine. Her er hva jeg fikk beskjed om:
Kutte ut theo dur tabletter (forebyggende)
Redusere bruk av symbicort inhalasjonspulver (forebyggende)
Fortsette å bruke ventoline diskus og forstøverapparat (akuttbehandling)
Kortison bør absolutt ikke brukes, kun i ytterste nødsfall. Jeg bruker ikke kortison til vanlig.
Nå har jeg fulgt legens anvisning i tre uker, og i går skveld smalt det: Ble kjempetett, brukte forstøverapparat flittig, og har sittet og sovet i natt. Problemet er at jeg får både tung og rask puls ved bruk av ventoline (ca hundre slag pr min). Dette liker jeg dårlig, da jeg bekymrer meg for hvilken effekt dette kan ha på fosteret (er snart 9 uker på vei) pluss at det er ubehagelig. Ringte til slutt legevakta, og fikk beskjed om at det er bedre å ta theo dur enn å pøse på med ventoline. Etter en del timer roet situasjonen seg heldigvis.
Jeg har lest at det er bedre med en velregulert astma enn å få anfall og måtte bruke masse medisiner. Jeg skal til legen om en uke, og skal be ham om å kontakte spesialist for å få ordentlige instrukser, men lurer på hva deres erfaringer er.
Jeg vet at dersom jeg ikke bruker forebyggende medisiner vil jeg garantert få mange tunge netter med lite luft og mye ubehag.

Må da være bedre å forebygge anfallene istedet for å behandle de når de først kommer???[8|] Har astma selv så jeg vet hvordan det er å sove sittende, men har nok ikke så mye som deg. Bruker kun ventoline, ikke noe forebyggende siden jeg kun får et par turer i løpet av året. Ville nok snakket med spesialist jeg også dersom det var meg, eller ihvertfall en annen lege.

Takk for tilbakemelding, Jani.
Skal definitivt få legen til å kontakte spesialist.
Noen flere som har tanker rundt dette?

Jeg har også astma, og fikk beskjed om å kutte ut alt av medisiner. Men snakket med jordmor, og hun sa det var bedre å ta medisin i nødstilfelle, enn at bebin ikke får nok oksygen. Har heldigvis ikke vært så værst i det siste, men har tatt medisiner ved behov.

Jeg fikk også beskjed om å kutte ut alle medisiner da jeg ble gravid... Syntes det var kjempeskummelt i og med at pollensesongen var i full blomst da jeg ble gravid... Men jeg kutta ut, men den beskjeden at hvis det ikke fungerte så måtte jeg begynne igjen. Skulle da begynne med laveste dose, og øke. Men - utrulig nok, jeg har til dags dato ikke rørt medisinene mine[:)] Kuttet ut ALT, og ja, sliter jo innimellom, men klarer å komme meg over det uten store problemer[:)]

Men Heidi L, gjør som du skrev og be legen ta kontakt men en spesialist (eller be om henvisning dit kanskje). Hvis du leser i felleskatalogen (www.felleskatalogen.no), så står det at medisinene dine KAN brukes i svangerskap hvis..... Ja, kan jo lese selv[:)] Men jeg ville gjerne ha hatt uttalelsen fra en spesialist i og med det ikke anbefales å bruke snne medisiner.
At legen sa du skulle bruke forstøverapparatet er nok fordi det er kanskje den minst harmløse atmamedisinen du kan bruke[:)] Jobba på lungemedisinsk post for ei stund siden, og det var på en måte det ALLE fikk liksom... Ingen fare å gi det (var hvertfall det vi gjorde der) [:)]

HEI HEIDI L!
Jeg er gravid - endelig! Er kun snart 5 uker på vei....
Har astma og allergi + mat allergi - det er heldigvis vinter for min del. Dersom det var april ville jeg nok fått store problemer. Da jeg var hos legen ble hun usikker på om jeg kunne fortsette med de medisiner jeg går på daglig. Jeg bruker Zyrtec og Sertide hver dag og vet at jeg begynner å klø, samt få tyngre pust dersom jeg kutter ut. Hun sjekket opp og ba meg fortsette med meidisinene men da kun èn gang om dagen i å med det var vinterhalvåret nå i første trimester. Hun hadda da ringt en speisalist og fått følgende svar til meg: " det er bedre for barnet at mor er stabil og frisk, dette er en vurdering sett på hva som er best for barnet". Jeg skal forsøke å bruke så lite som mulig nå den første tiden da organene utvikler seg. Men jeg har hørt fra en annen lege at det ikke er så farlig senere i svangerskapet i å med organene er utviklet. Jeg har også store plager i sommerhalvåret så da er det nok best for barnet at jeg er stabil og friskest mulig! jeg velger å stoler på dette!!! Men ta kontakt med lege og få din egen trygghet - ring kanskje en annen lege å få en annens vurdering også! Lykke til - take care!

Hei Heidi!

Jeg har også astma og allergi. Vært plaget siden jeg var bitteliten..under forrige svangerskap kuttet jeg ut alt.... Gikk den gang på Oxis(forebyggende) og Pulmicort(forebyggende/kortison), samt ventoline Diskus(ved behov).
Jeg klarte meg bra igjennom svnagerskap og fødsel, men jeg ble mye verre etterpå[:o]
Og måtte til slutt få forstøver jeg også!

Denne gangen fikk jeg først beskjed om å kutte ut alt pga mulige bivirkninger som hareskår(pga stoffer i Ventolinen) og fare for at beinbygning og sånn(pga kortisonen). Dette er bivirkninger som KAN forekomme, men svært skjeldent.

Neste lege jeg gikk til sa at jeg måtte for all dell fortsette på alle medisinene mins som vanlig. Babyen på innsiden har det mye bedre med en behandlet astma enn en som svinger opp og ned og som fører til mangel på oksygen og større behov for sterkere medikamenter dersom jeg skulle bli skikkelig dårlig!

Ved å IKKE ta medisinene er bivirkningene faktisk større enn ved å ta dem....Som dårlig fødselsvekt på barnet, komplikasjoner ved fødsel...at mor ikke orker osv.... ja til og med dødfødsel... Dette er igjen noe som KAN forekomme, men svært skjeldent, men alikevell..jeg tar mine medisiner. På den måten så kan jeg fungere normalt i hverdagen og jeg orker å dra kroppen rundt for å holde meg i form til senere i svangerskapet og fødsel....for uten medisiner blir jeg ikke noe tess i det hele tatt!!

Jeg vet ikke hva som er riktig eller galt jeg, men...det er hvertfall det jeg har valgt å gjøre...[:D] For ved å ta forebyggende medisiner slipper jeg Ventolinen og forstøveren med mindre jeg er dårlig!

Back
Topp