Astma og gravid

LilleOlleBolle

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Hei:)
Jeg er gravid og 12 uker på vei! Jeg har astma, men er ikke veldig plaget, men blir fort tungpustet hvis jeg hopper over en dag eller to med medisin... Jeg bruker symbicort, som er både forebyggende og "akutt" (husker ikke hva det heter) tar vanligvis hver dag/hver annen dag! Nå som jeg er gravid har jeg fått en som heter pulmicort, som kun er forebyggende.

Jeg føler jeg går rundt konstant tungpustet, og kjenner at det er innsnevret i pusterøret... Forrige gang følte jeg astmaen ble bedret når jeg var gravid, mens nå føler jeg den har blitt litt verre! Merker det særlig på kveldstid når jeg skal legge meg!

Noen andre med erfaringer med astma og medisin som gravid? Hvor lang tid tar det før forebyggende funker skikkelig? Skal ta to ganger daglig, men har ikke husket det hver dag, men har nok tatt en hvertfall, i ca to uker...

Jeg har også astma og forferdelig tungpustet når jeg går turer.. Nå bruker jeg ikke noe medisin, men neste legetur må jeg nok få noe. Greit å ta forebyggende når du skal ivertfall, men lungene blir jo klemt litt etterhvert så spørs jo hvor mye medisinen da hjelper.. :)

Jeg har også astma og forferdelig tungpustet når jeg går turer.. Nå bruker jeg ikke noe medisin, men neste legetur må jeg nok få noe. Greit å ta forebyggende når du skal ivertfall, men lungene blir jo klemt litt etterhvert så spørs jo hvor mye medisinen da hjelper.. :)
Ja, det blir en helt annen tungpustethet når magen blir stor og presser på lungene:P bare håper jeg slipper det i kombinasjon med slitsom astma...

Jeg måtte fortsette på symbicort når jeg var gravid, hjalp ikke med andre medisiner. Jeg snakket med en farmasøyt som hadde vært på kurs for medisinering av gravide. Hun sa at det var farligere for fosteret at jeg ikke fikk puste enn at jeg tok medisinene mine fast. Få en time hos noen som kan dette med astma, almennleger slår bare opp i felleskatalogen og ser på det som står der. Den er skrevet av legemiddelfirma og de anbefaler sjeldent noe til gravide da man ikke har lov til å forske på gravide. Jeg har en sykepleier som jobber for lungespesialisten på poliklinikk her jeg kan kontakte. Kanskje du har et lignende tilbud?

Symbicort har kortison i seg som de er litt redde for når man er gravid. Men det betyr egentlig bare at det ikke skal brukes om man finner noe annet som fungerer i mellomtiden.
Det viktigste er som Alvejenta sier at det er farligere for fosteret at du blir tungpustet enn at du tar medisiner.

Be legen din om ventoline i første omgang. Det er akuttmedisin og det SKAL du ha for hånden.
I perioder hvor du er tungpustet bør du ta det også rett før du tar den forebyggende medisinen.
Dersom det ikke virker bør du ta kontakt med lege igjen.
Og ikke drøy det. Ring lege i dag. Kanskje kan han skaffe deg en eresept over telefonen. Du skal ikke måtte vente 14 dager på time.

Og som astmalegen min sa til meg: ikke tull med pusten din. Husk, nå puster du for to!

Back
Topp