Astma og fødsel

Babylykke18

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Er det noen andre her med astma, som har fått noe ekstra info/oppfølging rundt fødsel?

Jeg har så langt ikke tenkt så mye på det, eller vært noe bekymret fordi jeg har så lav grad av astma. Men, nå som ting presser mye mer på lungene blir jeg mer bevisst på det, fordi jeg kjenner hvor fort jeg blir andpusten.
Jeg tar ikke noe medisiner nå, men har medisin med meg over alt i tilfelle anfall.

Jeg vet at jeg har fått «anfall» ved veldig store anstrengelser før, og spesielt på vinterstid. Har ikke vært noe som ikke kunne fikses med vanlig medisin, men nå tenker jeg litt på hvordan det blir med all anstrengelse og pusting ved fødsel.

Jeg skal snakke med jordmor om det neste gang, men vil gjerne høre om det er noen av dere andre som har fått noe ekstra oppfølging eller info rundt dette [emoji4]

Har ingen erfaring å komme med. Men kjenner selv dette presset. Så tror nok at det er vanlig selv om en har astma eller ikke. Men sikkert en god ide å lufte det for jordmor[emoji4]

Jeg har astma, og fikk ikke noe ekstra oppfølging pga. det sist svangerskap. Eneste det står på helsekortet mitt.
Blir også veldig fort andpusten..men tenker at det er pga svangerskapet og ikke astmaen.

Jeg har astma, jeg bruker vanligvis medisin en par ganger i uke om vinteren og ikke særlig om sommeren. Det står på helsekortet mitt og jeg har nevnt det til jordmor og fastlege uten at det har ført til noe oppfølgning eller kommentar. Jeg tar også med medisin over alt, og jeg skal skrive det på fødebrevet mitt.

Jeg synes astmaen min er mye bedre som høygravid. Jeg blir andpusten, men den kvelende følelsen uteblir. Jeg synes jeg har et mye bedre oksygenopptak nå enn vanligvis om høst/vinter. Jeg har ikke brukt medisin på flere måneder, og det er sjeldent til meg og være. Forrige høst måtte jeg bruke medisin flere ganger om dagen fra september av. Min astma kommer av allergi, kulde og av anstrengelse. Vi er ganske påpasselig med støvstuging hjemme nå nettopp fordi jeg er litt redd for astmaanfall som gravid, så det kan ha medvirket til at jeg er bedre.

Jeg har astma, og fikk ikke noe ekstra oppfølging pga. det sist svangerskap. Eneste det står på helsekortet mitt.
Blir også veldig fort andpusten..men tenker at det er pga svangerskapet og ikke astmaen.

Samme her

Nå har ikke jeg astma men lungesykdom som gjør at jeg har lav lungekapasitet og jeg opplevde forrige gang jeg fødte at lystgassen gjorde det tyngre for meg å puste. Jeg bruker også astma medisiner til daglig og har oksygenmaske de dagene det er verst på vinteren. Så denne gangen har jeg, sammen med jordmor og lunge terapeuten skrevet opp på fødselsbrevet at jeg skal ha oksygen slange via nesen under fødsel slik at jeg ikke skal bruke energi på å fokuserer på pusten min.

Jeg har astma. Jeg går på medisiner fast hver dag. Blir verre når jeg er gravid og må gå på maksdose. Jeg har ikke fått noe mer oppfølging annet enn at jeg må ha andre medisiner når jeg er gravid enn ellers. Har gått fint under alle fødslene mine, har ikke trengt noe ekstra.

Jeg har astma. Jeg går på medisiner fast hver dag. Blir verre når jeg er gravid og må gå på maksdose. Jeg har ikke fått noe mer oppfølging annet enn at jeg må ha andre medisiner når jeg er gravid enn ellers. Har gått fint under alle fødslene mine, har ikke trengt noe ekstra.

Er det lov å spørre hvilken medisin du går på? Jeg bruker Brikanyl med nest laveste konsentrasjon (mørkeblå bunn). Både fastlege og jordmor er informert og sa ingenting, men en lege på legevakten rynker litt på brynene og spurte om legen min visste at jeg gikk på den. Jeg sa til fastlegen min i ettertid at jeg gikk på brikanyl en gang til, og til de på føden - men ingen av dem reagerte. Jeg har googlet og det står ingen plass at den ikke kan brukes, men at det bare skal brukes når det er nødvendig. Ble litt stresset av legevaktlegen:wideyed:

Er det lov å spørre hvilken medisin du går på? Jeg bruker Brikanyl med nest laveste konsentrasjon (mørkeblå bunn). Både fastlege og jordmor er informert og sa ingenting, men en lege på legevakten rynker litt på brynene og spurte om legen min visste at jeg gikk på den. Jeg sa til fastlegen min i ettertid at jeg gikk på brikanyl en gang til, og til de på føden - men ingen av dem reagerte. Jeg har googlet og det står ingen plass at den ikke kan brukes, men at det bare skal brukes når det er nødvendig. Ble litt stresset av legevaktlegen:wideyed:
Jeg går til vanlig på symbicort men må nå gå på pulmicort og bricanyl ( den med lyseblå bunn ). Den med mørkeblå bunn har jeg dessverre ikke vært borti så kan ikke hjelpe deg der.

Jeg går til vanlig på symbicort men må nå gå på pulmicort og bricanyl ( den med lyseblå bunn ). Den med mørkeblå bunn har jeg dessverre ikke vært borti så kan ikke hjelpe deg der.

Den mørkeblå er 0,5 mg, og den lyseblå er 0,25 mg virkestoff om jeg husker rett. Legen hos legevakten visste ikke hvilken kosentrasjon jeg bruker. Alt av helsepersonell unntatt legen hos legevakten har ikke reagert, så jeg skal slå meg til ro med at det er OK. Det var bare i tilfelle du gikk på samme medisin og hadde fått beskjed om å slutte at jeg måtte spørre. Er førstegangs og får lett noia:joyful:

Den mørkeblå er 0,5 mg, og den lyseblå er 0,25 mg virkestoff om jeg husker rett. Legen hos legevakten visste ikke hvilken kosentrasjon jeg bruker. Alt av helsepersonell unntatt legen hos legevakten har ikke reagert, så jeg skal slå meg til ro med at det er OK. Det var bare i tilfelle du gikk på samme medisin og hadde fått beskjed om å slutte at jeg måtte spørre. Er førstegangs og får lett noia:joyful:

Forstår den[emoji4] men tror nok du hadde fått en annen hvis du ikke kunne gått på den[emoji6]

Så frustrende å ikke få noe informasjon.
Kjenner selv at det er tungt å puste uten å ha astma og må en del ganger ta dype innpust fordi jeg ikke føler jeg får nok oksygen.
Du får bare være ekstra på det neste gang du snakker med jordmor og si at det bekymrer deg.

Jeg har astma og går på medisiner hver dag (to doser symbicort morgen og kveld, en tablett med montelucast/Singulair). Tar også allergitabletter hele året. Når jeg blir forkjølet, utsatt for kulde, parfyme eller røyk, eller jeg anstrenger meg mye, så blir astmaen verre.

Jeg kan trappe opp på symbicorten ved behov (helt opp til fire doser, tre ganger per dag i korte perioder). Tidligere brukte jeg bricanyl som akuttmedisin, men bruker nå kun symbicort til dette.

Jeg har snakket med jordmor på sykehuset om det, og skrevet om det i fødebrevet. Det er viktig at jeg fortsetter på mine vanlige medisiner, så jeg er best mulig regulert og stabil frem til fødselen.

Under fødselen er det viktig med god smertelindring, så de kommer til å sette inn epiduralen tidlig i forløpet. Altså før den faktisk skal skrus på. Håpet er at god smertelindring vil gjøre at jeg anstrenger meg mindre, og unngår anfall.

Back
Topp