Astma barn

frkMina

Forumet er livet
Mailykke <3
VIP
❤Januarlykke 2022❤
Noen her som har eller har hatt astma barn? Og om barnet da har vokst det av seg?

Jeg har en sønn på 10 mnd, og jeg sa fra han var 9 (!!!) dager gammel at han hadde astma, men jeg ble ikke tatt på alvor før flere mnd senere, så han fikk ikke astma medisiner før han var 4-5 mnd :( Nå så er astmaen så sterk at vi må bruke forstøvermaskin hver dag (flere ganger om dagen) pluss annen astma medisin hver dag. Vi har en barnespesialist her i byen, og hun gir seg nå om 2-3 uker, og vi fikk beskjed om at han nå da må følges opp på sykehuset fram til det kommer en ny barnespesialist, noe som ikke kanskje ikke skjer før over sommeren. Kjenner at jeg begynner å bli redd for at dette ikke er noe han kommer til å vokse av seg :( Astma ligger veldig godt i familien min, og jeg selv har også astma. Det er ikke så ofte jeg trenger medisiner lenger, så håper at han slipper å ha det gjennom livet.

Har en datter med alvorlig astma. Bruker forstøver opp til 12 ganger i døgnet. Gjør øvelser og maserer for slimmobilisering. Hun er 3,5 år. Hatt medisiner fra 2,5 mnd. Men syns det er framgang! Lengre friskeperioder nå. :-) har en sønn på 5 år som har hatt litt lettere astma og han har vokst det av seg helt nå

Har ei på snart tre år som har gått på medisiner fra hun var ca 7 mnd.

Trenger ikke forstøver da, men får stort sett doble doser flutide.
Er mye syk, og får stort sett alle sykdommer som går:-(

Håper hun vokser det av seg, men synes ikke det virker sånn enda.

Her skal vi også følges opp av fastlegen nå, barnelegen har avsluttet oppfølgingen siden hun er såpass gammel. Er visst vanlig prosedyre her.
Men fastlegen kan henvende seg dit hvis han trenger.

Ja mini har vokst d av seg. Han hadde medisiner fra 2 mnd til han var 2 år. Etter at han ble 2 år så er d blitt helt borte

Min sønn vokste av seg astmaen når han var 2 - 2 1/2 år ca. Brukte ventolin og flutide ofte før dette. Eneste som henger igjen nå er perioder med mye falsk krupp.

Jenta mi begynte på medisiner ved 11 mnd ca (etter å ha vore hostete/tett/slimete etter det som truleg var rs-infeksjon ved 5 vekers alder). Ho hadde det på ingen måte like alvorleg som gutten din då, men måtte ha daglege medisiner. Når vi prøvde å trappe ned/slutte blei ho tett igjen med det samme. Flutide morgon og kveld, Ventoline (og ekstra dosar Flutide) ved tett pust, som regel i forbindelse med, og i etterkant av, forkjølelser (hyppige og langvarige).

Ved tre års alder klarte vi imidlertid å trappe ned på medisiner og etter det har ho berre hatt behov for medisinene då ho hadde lungebetennelse ved 3,5 og 4 år.

Ho hadde og lungebetennelse no då ho var sju, men då trengte ho ikkje anna enn antibiotika.

No har jo gutten din heilt klart ein meir alvorleg form for astma enn det jenta mi hadde, men det er jo dei som veks det av seg likevel, eller som i alle fall får ha gode, medisinfri periodar etter kvart.

Håpar det blir bedre når han blir eldre, og at dokker får god oppfølging på sjukehuset.

Godt å høre historier fra foreldre hvor barna har vokst av seg astmaen :) Lillemann har gått daglig på ventolin og flutide 2 ganger om dagen siden han var 4-5 mnd. Og rett før han ble 7 mnd så måtte vi også begynne å gi han Singulær hver kveld. Men for 3 uker siden (tror jeg det var) så måtte vi starte opp med forstøvermaskinen, og der skal vi bruke flytende Ventolin 4 ganger om dagen og Pulmicort hver morgen og kveld. Vi må også fortsette å bruke Singulær hver kveld også. Håper på at vi snart får time på sykehuset, så vi får høre hva dem sier der :) Krysser fingrene for at han vokser det av seg, for får så vondt av han hver gang han må sitte med den masken. Selv om han godtar den og ikke blir utålmodig før vi er ca halveis i dose nr 2.

Bonusjenta på sju har brukt astmamedisiner siden hun var baby. Da hun var rett over året gammel, var hun så dårlig at de nesten mistet henne. Da jeg ble kjent med henne var hun tre år, brukte forstøver med pulmicort morgen og kveld, samt ventolin ved behov (som var ofte, særlig på vinteren. Stakkars lita plukka opp alt som var av luftveisinfeksjoner). Hun har blitt mye bedre siden da, og nå på nyåret ble forstøveren byttet ut med inhalasjonskammer med seretide morgen og kveld, og fortsatt ventolin ved behov (men nå mye sjeldnere). Håpet er selvfølgelig at hun vokser av seg hele greia - og det ser ganske lovende ut. :)

De fleste som vokser det av seg har det nok ikke så ille at de bruker forstøver.

Min sønn fikk astmamedisin etter rs 2,5 år gammel (i alle fall smittet han sin 5 dager gamle søster med rs)

Han har tatt ventoline og flutide morgen og kveld, trapper ned til bare flutide, og så medisinfritt på sommeren og begynner igjen ved første forkjølelse på høsten.
Vi håper han vokser det av seg, trodde det for et par år siden når behovet på høsten ikke kom før i november, men det kom.

Vi får se hvordan det går, nå er han 6,5

(søstra har derimot ikke fått noe konsekvenser av den rs infeksjonen hun hadde som nyfødt, ettet at vi fikk komme hjem fra barneavdelingen har hun vært helt fin)

De fleste som vokser det av seg har det nok ikke så ille at de bruker forstøver.

Min sønn fikk astmamedisin etter rs 2,5 år gammel (i alle fall smittet han sin 5 dager gamle søster med rs)

Han har tatt ventoline og flutide morgen og kveld, trapper ned til bare flutide, og så medisinfritt på sommeren og begynner igjen ved første forkjølelse på høsten.
Vi håper han vokser det av seg, trodde det for et par år siden når behovet på høsten ikke kom før i november, men det kom.

Vi får se hvordan det går, nå er han 6,5

(søstra har derimot ikke fått noe konsekvenser av den rs infeksjonen hun hadde som nyfødt, ettet at vi fikk komme hjem fra barneavdelingen har hun vært helt fin)
Nesten samme som her det da, bortsett fra at her går hun på flutide hele året.

Her var hun tett etter en forkjølelse ved 4 mnd alder og ble aldri frisk igjen liksom. Så fikk hun rs-virus i romjula det året, 6 mnd gammel.
Etter det gikk det utforbakke, og vi fikk medisiner.

Leste da at barn med astma var mer disponible for rs-virus. Så kan jo være noe der, at han hadde astma fra før og ikke hun.

Hun var 5 dager gammel, og overlegen på Sykhuset da at blant barn med astma ved 7 års alder, er det overrepresentert de som var innlagt på sykehus med rs. Men at de ikke visste om det var rs som gjorde dem disponert for astma, røret det at de kom til å få astma som gjorde at de ble så dårlige av rs at de måtte innlegges.

Hun fikk forbehold i forsikring for astma/luftveissykdommer i to år pga rs som baby.

Hun er nå fire og frisk, så vi håper det holder

Han er satt over på seretide nå, vi får se hvordan sommeren blir. Noen år var den medisinfritt-perioden to uker, somregrl er det et par mnd, og et år altså nesten et halvår

Min snart syvåring har ikke helt vokst fra seg astmaen, men er mye, mye bedre. Er nesten ikke syk lenger og forstøveren er satt vekk :)

Back
Topp