Astma barn?

Novemberfrø❤️

Forelsket i forumet
Er det noen her med barn rundt 1 år med astma?

Vi har vært i lange diskusjoner med fastlege og sykehuset som benekter Astma. Legevakta konstantert astma på snuppa rett etter hun ble 1 år. da hadde hun slitt med tung pust og hoste siden hun var 5-6mnd.

nå etter å ha gått på medisiner siden 27 januar fikk vi beskjed om at nei hun har ikke astma dere skal slutte på medisinene idag nå med en gang. Ikke snakk om nedtrapping eller noe...

Aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvem jeg skal kontakte. Lurer jo nesten på om det er noe galt med meg som virkelig ikke klarer å tro på legen.

Så vil gjerne høre om det er andre med små barn som har fått konstantert astma og hvordan dere fik mistanker om astma.

Vi tok kontakt med barnelege privat vi, fikk henvisning av fastlege:) Men vi går på medisiner, selv om vi aldri har hatt et astmaanfall, men han fikk voldsomt mye forkjølelser og ble aldri kvitt hosten mellom hver gang! Hvor bor du?

Hun er jo ikke så gammel enda så kan vel si dette er 5 forkjølelsen. derimot har de jo vart i 7, 5 og 4 uker om gangen så det er jo mye da mener jeg. for de slipper aldri helt taket.
Og hosten den vedvarte spesielt om kvelder og netter stort sett hele tiden siden august og til januar.

Bor i rogaland. (sandnes)

Svarer selv om gutten min straks blir 3. Når han var 7 mnd begynte vi på astmamedisiner og begynte fast hos astmalege. Det var tidlig å diagnosere astma når han var så liten, men vi skulle likevel gå fast på medisiner siden vi merket bedring. Syntes det hørtes veldig merkelig ut at dere bare skal slutte uten å trappe ned. Går dere hos astmalege? Hvis ikke få henvisning til en.

Her ble astmaen utløst av infeksjon. Hosten gikk liksom ikke vekk og var veldig ille på natten å pusten veldig rask. Har blitt en helt ny gutt med medisiner som han går fast på.

Svarer selv om gutten min straks blir 3. Når han var 7 mnd begynte vi på astmamedisiner og begynte fast hos astmalege. Det var tidlig å diagnosere astma når han var så liten, men vi skulle likevel gå fast på medisiner siden vi merket bedring. Syntes det hørtes veldig merkelig ut at dere bare skal slutte uten å trappe ned. Går dere hos astmalege? Hvis ikke få henvisning til en.

Har vært på sykehuset hos astma lege der. de som ba oss kutte på tross av at vi har merket bedring og hatt en helt ny og bedre jente de siste 3 mnd. ingen nedtrapping bare kutting sånn helt brått.

Veldig merkelig ja og føles veldig skummelt :S

Her ble astmaen utløst av infeksjon. Hosten gikk liksom ikke vekk og var veldig ille på natten å pusten veldig rask. Har blitt en helt ny gutt med medisiner som han går fast på.

Det er det jeg tror som skjedde her også når hun var ca 6 mnd. ble forkjøla og influensa syk om jeg ikke husker feil hun hostet i 7 uker etterpå... virket tydelig plaget av "noe"

Veldig ille på nettene. brukte opptil 3 timer på å få ho til å sovne HVER kveld og ho våkna hundre ganger i løpet av natt og måtte tas opp og holdes oppreist så ho fikk puste ordentlig. har også måtte sitte i senga med henne sovendes oppå meg fordi ho var så plaget.

Gå til fastlegen din å be om henvisning til en annen lege. Du som mamma kjenner barnet ditt best. Når du merker bedring hos barnet burde det jo i grunnen ikke være noen tvil.

Gå til fastlegen din å be om henvisning til en annen lege. Du som mamma kjenner barnet ditt best. Når du merker bedring hos barnet burde det jo i grunnen ikke være noen tvil.

Enig. Om det heter astma eller ikke spiller jo ingen rolle så lenge barnet reponderer på medisiner..

Hvis du har mulighet til å dra til Oslo, så be om henvisning til K.A.L klinikken, (privat men med refusjon, så man bet.offentlig egenandel)..de er kjempeflinke :) Har kun vært der som voksen selv, men har kjente som har vært der med barn og er veldig fornøyd :)

Legen vår var i tvil, så vi ble sendt videre til barnelege. De kan ikke påvise astma når de er så små, men barna skal jo heller ikke være syke over lengre tid - naturligvis vil du ha medisin! For vår del hjalp det veldig, og så sluttet vi like før hun var to år.. Etter nedtrapping.. spesialist eller barnelege er mitt tips.. Så utrolig frustrende for deg!

Hvis du har mulighet til å dra til Oslo, så be om henvisning til K.A.L klinikken, (privat men med refusjon, så man bet.offentlig egenandel)..de er kjempeflinke :) Har kun vært der som voksen selv, men har kjente som har vært der med barn og er veldig fornøyd :)
Vi var også på k.a.l klinikken med junior ble henvist dit av fastlege, betalte aldri noe.

Man kan ha bedring med astmamedisin selv om man ikke har astma.
Og det finnes mamge typer astma. Så om hun hadde for 2 mnd siden så kan symptomene være borte nå. Og kanskje de kommer tilbake seinere.

Min sønn har noe så innviklet som værrelatert barneastma som komplikasjon etter rs-virus.
I perioder blir han medisinert, så blir han fin i pusten og vi kutter medisinene på dagen. Etter noen uker eller mnd så må han på medisiner igjen.

Men ikke gi opp. Be om info og hyppig kontroller.

Jenta her startet på asmta medisiner da ho var 4mnd, da hadde ho hatt mye natlig hoste og nese som radnt helle tiden.
Nå når ho går fast på astmamedisiner så hører en ikke noe på lungene hennes i det helle tatt. Nå hører lungene hennes ut som en som ikke har astma. Men når vi slutter så går det noen uker så begyner det med natlig hoste og en hører når ho er veldig aktiv at ho begyner å tetne.
Mange kan ha astma selv om de ikke hører noe på lungene. En kan også ha det som hetter forkjølese astma, da bør en ha medisiner som en bruker når en er forkjølet. Noen har anstrengelse astma, da bør en ha medisiner som en tar før en ska anstrenge seg.Så har en den astmaen som har med været å gjøre, none reagerer på kulda, noen på fuktig luft og noen hvis det er tør luft

Det er ofte at en får beskjed om å kutte ut medisinering for å se om det har blitt endringer. På jenta her så ble det gjort en gang i året når ho var under 4år, nå så ska vi ha annen hvert år.Årsaken er at de kan vokse dette av seg.

Jenta her startet på asmta medisiner da ho var 4mnd, da hadde ho hatt mye natlig hoste og nese som radnt helle tiden.
Nå når ho går fast på astmamedisiner så hører en ikke noe på lungene hennes i det helle tatt. Nå hører lungene hennes ut som en som ikke har astma. Men når vi slutter så går det noen uker så begyner det med natlig hoste og en hører når ho er veldig aktiv at ho begyner å tetne.
Mange kan ha astma selv om de ikke hører noe på lungene. En kan også ha det som hetter forkjølese astma, da bør en ha medisiner som en bruker når en er forkjølet. Noen har anstrengelse astma, da bør en ha medisiner som en tar før en ska anstrenge seg.Så har en den astmaen som har med været å gjøre, none reagerer på kulda, noen på fuktig luft og noen hvis det er tør luft

Det er ofte at en får beskjed om å kutte ut medisinering for å se om det har blitt endringer. På jenta her så ble det gjort en gang i året når ho var under 4år, nå så ska vi ha annen hvert år.Årsaken er at de kan vokse dette av seg.

Jeg har anstrengelses astma og så reagerer jeg på værforandringer.. har hatt dette siden 3 klasse og går kun på medisiner når det er som kaldest om vinteren eller som varmest på sommeren, for tetner til av pollen og for kald luft. Hadde sterk astma som liten men har vokst det av meg.. gått på masse medisiner og var en periode avhengig av forstøver apparat på kvelden og natta. Nå bruker jeg bare ventoline sånn innimellom..

Mine barn får noe som heter bronkitt astma.. dvs at dei får astma ved infeksjoner i luftveiene.. så vi gir bare astma medisin til våre barn når dei får symptomer på infeksjon...

Men eg hadde gått til fastlegen å bedt om å bli henvist til kontroll på sykehuset.. legen der sa til meg en gang: hoster barnet mer en 1 natt i uka, skal det gå på medisiner..

Burde seriøst dra til en øre nese hals spesialist ! Vet ikke hvor du bor. Men det finnes en veldig flink en i bærumsomerådet.

Enig. Om det heter astma eller ikke spiller jo ingen rolle så lenge barnet reponderer på medisiner..

Skal ringe vår nye fastlege på mandag (har fått ny vikar for fastlegen vår) så får se om han duger...
Hun responderer så bra på medisinene at jeg blir helt dårlig av å ikke gi dem til henne.

Det er sykehuset hos allerogologisk poliklinikk vi har vært hos. De sier ting til meg som jeg blir så sjokkert over at jeg blir dårlig av dem.

Vi har vært hos ØNH og de sier hun er helt fin ingenting de kan finne. Følte meg veldig ok med han vi var hos veldig grei og behaglig person. Han snakket veldig betryggende til meg

Disse 2 dagene hun har vært uten medisiner har hun vært så sint og grinete og sur og ikke vil hun spise like greit som til vanlig.
Hun har også et enormt søvnbehov. (noe jeg egentlig ikke har villet bekymre meg så mye over da hun alltid har sovet mye.) Men hun puster litt høyere og litt tyngre.

Men det er helt utrolig hvor sint hun har vært. jeg er helt sjokkert og lurer på hvor den smilende blide godjenta mi har blitt av <3 =(

Back
Topp