Asphyxia neonatalis gravis

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei :) For tre år siden fødte jeg en gutt, som ble født uten respiration, uten muskeltonus og reflekser, litt farge men hjerteaktivitet. Hann ble ventilert, fikk glucose på drop. Hann gjorde første tegn på selvstendig respiration etter 20 min og ble lagt i cpap og kuvøse. Navlesnore surheten ble målt og den va uten for referencen. Gutten fikk diagnosen asphyxia neonatalis gravis. De døgnene viste helsepersonalet ikke om hann ville overleve. Og da hann gudskelov lov overlevde kunne de ikke si om hann ville få varige mén. Utfallet ble forbløffende! Hann er i dag 3 år og er helt frisk. Hann har vært til kontroll på barneavd. da hann var halvt år og da hann var ett år, og aaalt er normalt :))) Men mitt spørsmål er så, nå når jeg er gravid igjen, er det urettferdig av meg å spørre om jeg kann få planlagt keisersnitt da de ikke kann si årsaken til det som skjedde ved forrige fødsel? Jeg mener, har jeg noen argument for at ville ønske planlagt keisersnitt? Jeg er så redd for at det kommer til å skje noe enda verre denne gang og har marreritt om det. Det skal like tilføyes at jeg har en eldre gutt som jeg også hadde en komplisert fødsel med, som endte med at hann ble tatt med vakuum. Jeg har en teori om mine fødslen ender så trist fordi jeg har presserier i 2-3 timer og barnet derfor får oxygenmangel ...Mvh en meget bekymret mor!

Kjære deg!

Jeg kan så godt forstå at du er engstelig. Du har hatt skikkelig tøffe opplevelser ift fødslene dine og de opplevelsene bære man med seg. Og om ikke før så popper de i hvert fall opp når man blir gravid igjen.......
Det er vanskelig for meg å si hvordan du står ift ditt ønske om eventuelt planlagt keisersnitt. Men der jeg jobber prøver man alltid å få til en god dialog med kvinner som tenker på om keisersnitt kan være den beste løsningen. Jeg ville bedt lege eller jordmor om en henvisning til syekhuset du hører til. De sitter sansynligvis med alle papirer fra siste fødsel og sammen kan dere gå gjennom forløpet og vurdere eventuell gjentakelsesrisiko.
Det finnes en del kvinner som får innvilget planlagt keisersnitt uten at det nødvendigvis er er medisinsk indikasjon. Det kan være kvinner som har hatt traumatiske opplevelser ifb selve fødseln eller noe som har skjedd med barnet deres etterpå som kan settes i sammenheng med fødseln.
Uansett er det kjempeviktig at du får noen å snakke med. Ta kontakt med jordmor og snakk med henne om din opplevelse.

Masse lykke til videre.
Vennlig hilsen jordmor Ragna.

Back
Topp