aspartam

*Mecluc*

Gift med forumet
er dere forsiktig med å drikke og spise produkter med aspartam i nå når dere er gravide?
Eg prøver å holde meg unna det, men det er i enkelte produkter eg ikke har tenkt på at det kan være i som eg har spist mye av også så har nok fått i meg litt. Leste en gang en artikkel om aspartam tilsatt i mat/snop etc og ble litt skremt.[:)]

det er søtningsstoff som er i nesten alle light produkter og ting som står ikke tilsatt sukker[:)] her en dag såg eg det var i en juice vi kjøpte. Dette er stoffet som gjør at de anbefaler barn under 3 år å ikke drikke light brus.

Nai, vettu... helt ærlig.. Det gidd jeg ikke å se etter engang.. Her drikker vi sukkerfrisaft og sukkerfri juice etter legens anbefaling (tenker på amalie)[:-]

Orker ikke unngå alt "ekspertene" sier er usunt, da må vi slutte å leve tror jeg[8|] Feil med lett produkter, feil med for mye sukker produkter, feil med for mye frukt, feil med for godt stekt/grillet mat, feil med poteter og også frityrstekt mat, feil med for lite behandlet mat i svangerskap spesielt, feil med nattskift jobbing for kvinner, feil med mobil bruk pga stråling, feil å spise for mye fett og stivelse men også farlig å kutte ut alle karbohydrater, vegetar kost er ikke sunt i lengden og mye fisk som ikke er bra osv..

Eh...hva skal man spise/drikke da når alt er feil[8|] orker ikke følge alt nei, man får kreft av alt og man dør av for mye av ditten og datten..en dag dør vi uansett[:D]

Får prøve å spise normal sunn kost, og unngå for mye av de værste tingene[:D]

Har ikke tenkt over det, men kan godt være for at jeg ikke vil ha light produkter i hus.
Liker ikke all den driten de har i de produktene å synes ikke de smaker noe godt heller.
Er generelt lite brus å snop her i hus, er som regle i forbindelse med bursdag, jul eller når vi får besøk av folk vi vet ikke drikker noe annet [8D]

Jeg vet det har stått artikler om at det  kan være kreftfremkallende og sånt om man får i seg mye av det. Men jordmoren min sa første timen at jeg burde bruke produkter uten sukker og sånt, så de gangene jeg drikker brus så prøver jeg å velge de uten sukker om det er et alternativ. De har jo ofte aspartam. Vi har også saft uten sukker, gøysaften er vel enesete jeg har funnet som det ikke ser ut til å være aspartam i. I starten av graviditeten var jeg mer nøye med å spise lite sukker, men så har jeg etter hvert tenkt at det må da være best å spise "normalt" for sukker er jo noe man også trenger (bare ikke overdrive og drikke mye brus f.eks, og vanskelig  å kutte ut all snop så mye som man tenker på ting å putte i munnen som gravid).
Blir så forvirret av alle de ulike rådene man får herfra og derfra. Noen sier det ene og noen sier det motsatte.
Visste ikke det med at barn under 3 år ikke skal ha aspartam faktisk. Tror nok vi kommer til å gi henne vann på flaske fremfor saft når hun blir stor nok for det. Så lenge det er det hun er vant å drikke og ikke vet om saft så protesterer hun ikke... [:D]

Jammen mye man må tenke  på hele tiden som gravid... blir vel ikke så mye lettere etter fødsel når man skal unngå mat som baby får luft i magen av og sånt... Satser på at det går bra med babyene våre, vi gjør jo så godt vi kan. [:)]

Må innrømme at jeg ikke har tenkt så nøye over det, men prøver å unngå lettprodukter til Marie. Hun spiser jo så og si ikke godteri, brus får hun ikke. Hun drikker for det meste vann eller melk, men hender seg en sjelden gang at hun får smake en slurk eller to av juice, men da er det naturlig juice, uten tilsetninger. På lørdag har vi risgrøt, og da får hun som regel tynn saft til maten. Tror ikke den inneholder aspartam, men det skal jeg sjekke opp.
Vi (samboeren og jeg) drikker nesten aldri brus, men de gangene vi gjør det går det nok i lightbrus (coke zero eller solo super). Vet ikke om disse inneholder aspartam, jeg, men det er uansett så lite vi får i oss av det, så jeg tror ikke det er så stor fare..

[:D]Vil heller ha i meg skikkelig sukker. å ingen light brus her pga aspartan. Drikke vanlig brus, eller juice uten sukker[:D]

Ikke noe problem å holde seg unna Aspartan, kjenner igjen ekle ettersamken lang vei[:'(]
Hvis jeg først drikker brus eller saft så holder jeg meg til de vanlige. Drikker brus kanskje 2-3 ganger i mnd.

Back
Topp