Arverett

St.Lucia

Andre møte med forumet
Hei, er det noen jurister eller smartinger som kan hjelpe meg med et spørsmål om arverett?

Hvis et ektepar ikke har livsarvinger og slektsarvingene på begge sider er like nære (sekundærarvinger), blir det da delt 50/50 mellom ektefellenes respektive arvinger ved lengstlevendes død (uskiftet bo), eller får lengstlevendes arvinger noen prioritet?

Har lest mange steder om "gjenlevende ektefelle", men hva skjer når ektefellen er død for lenge siden?

Hvis det blir en 50/50-fordeling, hva skjer når arven er en eiendom? Vil den bli solgt?

Hei.

Jeg er ikke jurist, men har ryddet opp i et par bo og skjønner iallfall litt. Slik jeg forstår dette skal det gjøres på følgende måte om boet ikke ble gjort opp før begge døde, eller de har skrevet testamente.

Sekundærarvinger etter avdøde Nr 1 arver 50%. Men dette er hvis boet er på et beløp over ca 1,1 million. Er boet lavere enn dette er jeg redd hele boet går til arvingene etter lengstlevende. Dette fordi enke/enkemann arver hele boet etter sin avdøde ektefelle.

Men er summen høyere er det vel ingen ting i veien for å dele boet i to like store deler da brøken blir den samme.

Hei, takk for svar :)

Jeg tror nok verdien av eiendommene overstiger 1,1 mill.

Vi er sekundærarvinger etter lengstlevende og har et ønske om å arve den ene eiendommen pga affeksjonsverdi og beliggenheten. Det betyr mer for oss enn penger.

Tviler på at det foreligger et testamente, og det går vel ikke an å ta det opp heller, det er et sårt tema. Kan han testamentere som han vil, eller kan arvingene etter først avdøde kreve å arve noe? selv om de "bare" er sekundærarvinger?

Back
Topp