Arve ting til babyen

Viica

Forelsket i forumet
Hei! Hvordan stiller dere andre dere til å arve ting til babyen? Jeg har svigerforeldre som har både det ene og det andre stående lagra fra samboeren min var liten, som de nå mener at vi kan få. Det er veldig hyggelig tenkt, men det er første barnet og jeg ser litt gleden i å kjøpe det meste nytt, samt at vi har god nok råd til det også. En annen ting er selvfølgelig om en bekjent som fikk barn for et par år siden og tilbød å gi bort eller selge noe til oss, men dette er ting som er nærmere 30 år gammelt og brukt av opptil flere barn.

Vil jo ikke virke utakknemlig, men f.eks så vil jeg gjerne kjøpe ny tripptrapp-stol, og ikke arve en gammel en. Det vil kanskje virke frekt om vi takker nei, og brått så har vi kjøpt en stol selv. Hvordan kan man takke nei uten å fornærme? Ville dere tatt imot for høflighet?

Kan jo være kjekt å ha en tripptrappstol hos besteforeldrene også ;) Jeg selv er veldig glad for å arve, har selv sprinkelsenga etter samboer til mine små. 42 år gammel den nå [emoji1] samt noe hentesett og strikkaklær visst de er fint bevart.
Ellers vil jeg ha resten "nytt".. arver gjerne av venners barn osv :)

Jeg syns det er kjempeflott å arve, men skjønner at det er gøy å kjøpe nytt når det er første. Og jeg ville også tenkt at det er kjekt å ha litt ting stående hos besteforeldrene, så du kan jo foreslå det? :)

Jeg har også fått tilbud om å arve fra venner som er ferdig med barn, og jeg ble kjempeglad! men de krever en del penger for det. Da heter det vel ikke å arve, men å kjøpe, eller tar jeg feil her? Så vi kjøper heller en del nytt, når vi kan få det til nesten samme prisen.

Vi kjøper det meste brukt, både til oss selv, huset og ungen, så langt det lar seg gjøre. Er så mye positivt med gjenbruk, så jeg er vennlig innstilt til å arve også, selvfølgelig. Men vognposen fra da mannen var liten, lagret i kald utebod i 30 år... det takket jeg pent nei til, av hygieniske og helsemessige årsaker. Sønnen vår bruker klær etter faren sin, leker med tantes gamle bamse og sitter i pappaens gamle stol når han er hos besteforeldrene. Kjempekoselig!

Si at dere skal kjøpe ny tripp trapp stol så dere kan ha nyfødt sete i den og det passer bare de nye stolene [emoji1303] Her skulle det også arves til høyre og venstre men når man kommer med et godt argument så er det få som tar seg nær av det [emoji4] klær tok jeg hjertelig i mot, men har kanskje bare brukt 3-5 plagg (arvet ekstremt mye gamle klær) og det har ikke vært noen favoritter men har alltid passet på å ta bilder med plaggene på og sendt til personen jeg vi har arvet de fra for å glede de. Mamma syntes det var veldig stas at jeg brukte vognposen etter meg og broren min men den fikset jeg opp så den ble litt mer i vår stil, da ble begge fornøyde [emoji4]
8a9ed211bf685be29b1ef3ec1a00068f.jpg

Denne vognposen var egentlig blå men fikk seg en liten "oppussing" så man kan jo gjøre mye med det som er arvet også så har man noe som er mer unikt [emoji4]

Enig med det som skrives over, kjekt å arve men når det er første er det jo litt ekstra gøy å kjøpe nytt :)

Vi kjøpte ny tripp trapp pga newborn setet, bilstol var mannen helt klar på at skulle kjøpes ny - litt fordi man aldri vet hva den andres stol har vært igjennom, litt fordi de anbefaler å bytte etter 5år pga plastkomponenter (han satte seg voldsomt inn i det hele, og luket ut mange merker som ikke skåret godt nok på tester).
Vogn kunne han gå med på, men så kom det et tilbud på sommeren og vi slo til på en helt ny en likevel :)

Så til slutt ble det kun til at vi arvet klær (veldig praktisk da de vokser i voldsom fart i starten), bøker og litt leker.

Hos mine foreldre har første ligget i min og søster sin gamle sprinkelseng(men ny madrass), og sitti i vår gamle høystol (ikke tripptrapp, men sånn man kunne folde i to så den ble lav med bord foran). Supert å ha det der [emoji1] Ellers har vi arvet en del klær osv fra vi var små. Det har stort sett blitt tatt imot og ikke brukt særlig. Men en del gamle leker har blitt brukt mye, hos besteforeldrene.

Vi kjøpte alt nytt til første (ble sponset med vogn av svigers og seng og tripptrapp med newborn av mine, de syntes det var stas med barnebarn nr 1) og visste ikke helt når vi skulle ha neste, så pga liten lagringsplass ble vognene solgt etterhvert. Vi solgte også babybilstol. Men bilstol nr 2 holder i 8 år sier de, babybilstol kun 5 siden du drasser den med deg.

Ser du har fått tips ang tripptrapp. Hvis det gjelder seng må uansett ny madrass kjøpes. Gamle bilstoler er ikke sikkert. Det gjelder muligens vogn også. Mye får jo muggmerker på seg etterhvert (og de har ikke så god fjæring feks).

Jeg ville takket pent nei og sagt at dere ønsker å kjøpe nytt, men at tingene kan stå hos besteforeldrene og brukes når dere er der :)

Det eneste vi har arvet er klær til datteren min og det synes jeg er gull! Elsker å arve klær! Ellers kjøper jeg en del brukt, men forsikrer meg alltid om at tingene er i god stand og er pent brukt.
Denne gangen har jeg heldigvis tatt vare på en del etter storesøster. Så det eneste vi skal kjøpe nytt er vogn, bilstol, madrass, sengetøy og litt sånn småtteri. Bilstol og madrass ville jeg aldri arvet eller kjøpt brukt.

Vognene for 30 år siden var jo gigantiske. Tripptrappstol kan man ha to steder - og vil du ha ny pga newborn setet er jo det genial unnskyldning. Seng - kan også være greit å ha hos besteforeldre. Madrass kjøpes nytt. Bilstol kjøpes nytt. Leker vil man også gjerne ha hos besteforeldre. Så da er det evt klær, og ofte når det taes frem så er det enten mye syntetisk (min unnskyldning var at jeg ville bruke ull på barna mine - især i oktober! (første er og oktober, eller hu kom ikke før november da) - eller det er blitt ødelagt :) Så da blir det som regel ikke så stor bekymring.

Har fått en del brukte klær og har fått ting til hun blir litt eldre som trehjulssykkel, huske og andre litt større leker. Har ikke noe venninner eller familie som har hatt små på noen år, så mye er gitt vekk og kastet fra før av.
Gav vekk det jeg ikke ønsket å bruke og har kjøpt noe ting nytt når det gjelder klær.

Når det gjelder seng skal vi bruke vuggen jeg hadde som baby først og så sprinkelsengen til samboeren når hun blir litt større.

Vi leier bilsete fra If og kjøpt ny vogn på salg til 4000.

Har fått en del brukte klær og har fått ting til hun blir litt eldre som trehjulssykkel, huske og andre litt større leker. Har ikke noe venninner eller familie som har hatt små på noen år, så mye er gitt vekk og kastet fra før av.
Gav vekk det jeg ikke ønsket å bruke og har kjøpt noe ting nytt når det gjelder klær.

Når det gjelder seng skal vi bruke vuggen jeg hadde som baby først og så sprinkelsengen til samboeren når hun blir litt større.

Vi leier bilsete fra If og kjøpt ny vogn på salg til 4000.
Hva koster det å leie bilsete? Og hva er kravene ift slitasje når man leverer tilbake?

Hei!
Igrunn er jeg for å arve, men mye fra 30 år siden er jo litt utdatert både mtp. stil og sikkerhet.. Og dessuten kan det jo være kjekt å ha stående hos besteforeldre, så behøver man ikke frakte med seg så mye om man skal på besøk.

Konkret ang. tripp-trapp stol får du ønske deg babyseat, de passer ikke på de gamle stolene! ;-)

Arve det som arves kan! :) I "verste fall" takker vi ja, og så er det jo ikke sånn at alle har full oversikt over hva vi bruker til daglig uansett. F.eks. er min mor veldig glad i, men ikke så flink til, å strikke... Får hun et bilde på mms av ungen med klærne på en gang, så blir hun lykkelig :)

Jeg er veldig for å kjøpe brukt eller arve, selv om økonomien tilsier at vi lett kunne kjøpt alt nytt. Forbrukersamfunnet i dag er forkastelig...

Jeg skjønner godt tankegangen din, det er moro å kunne bestemme selv og å kunne velge ut til babyen hvordan en selv ønsker det.
Og det er gode poeng nevnt over her, med at tripp trapp stol og andre ting er jo også veldig kjekt å kunne ha hos besteforeldrene når en kommer på besøk!

For oss kommer det til å gå mye i arv. vi arver seng, og jeg får en vogn av en venninne. Der har jeg takket ja, og så ser vi. Hun ville gjerne gi den bort og har spart på den i to år i påvente av at vi skulle få barn. Derfor har jeg heller ikke sett på vogn ennå, men mulig jeg ønsker meg noe annet når den tid kommer. Samtidig så er det jo 10 000,- + for vogn ser det ut som, og det er veldig greit å slippe.

Vi arver også bilsete. Det er fra svigerfamilie og er 1,5 år gammelt, og vi kjenner historikken på det, så da er det ikke så galt, tenker jeg. Men, ville vært skeptisk til å kjøpe brukt.

Ellers håper vi å arve masse tøy og greier underveis, så lenge det er helt og rent :) Og skal vi kjøpe møbler og slikt etterhvert så blir nok også det brukt tror jeg. akkurat nå ser vi etter en vugge, men den blir også brukt, av litt gammel modell med meier og slikt :)

Takk for gode tips til hvordan man kan si nei takk på en høflig måte :) Det med tripptrapp og at man ønsker å kunne bruke det moderne tilbehøret som er å få kjøpe til nåtidens modell er noe de fleste nok forstår!
Er ikke så lett når man vet folk tilbyr i beste mening, og man vil jo ikke alltid si nei heller (og bare ja når det er tilbud om penger til å kjøpe nytt) At det står ting og leker hos besteforeldrene når barnet kommer på besøk er jo både praktisk og veldig koselig :)

Enig i at å arve kan være like greit når det kommer til mange ting, er vel ikke alt man kan se er slitt en gang når det er brukt av en baby!

Back
Topp