Arve og kjøpe brukte klær

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
R

RoseBusk

Guest
Pleier å være flink til å ta imot arva klær eller kjøpe pent brukt tøy. Noe, men ikke alt. Gjør dere? Tenker at det er greit når dem er såpass små, men muligens ikke når barna er eldre og forstår at klærne ikke er nye. Eller? Tror dere barna tenker på slikt?

Kjøper ikke brukt. Ikke vant med det fra før. Man får sikkert kjøpt tøy som er fint og delikat, men er litt dum på det og vil ikke kjøpe fra fremmede :( Har ingen å arve fra, men hadde nok kunne tatt i mot eller kjøpt fra kjente som jeg vet hvordan behandler tøy

Kjøper brukt hvis plagget er pent, uskadet og flekkfritt. Er særlig de dyre merkeplaggene jeg er på jakt etter brukt da det er mye å spare.
Et av mine siste kupp var en Lillelam jakke til 100 kr. Kunne ikke se at den var brukt engang.
Må bare vaske ting noen runder da folk ofte bruker mye parfymert vaskemiddel, noe jeg syns sitter lenge i klærne.

Kjøper ikke brukt. Ikke vant med det fra før. Man får sikkert kjøpt tøy som er fint og delikat, men er litt dum på det og vil ikke kjøpe fra fremmede :( Har ingen å arve fra, men hadde nok kunne tatt i mot eller kjøpt fra kjente som jeg vet hvordan behandler tøy
Skjønner egentlig den. Jeg liker ikke å kjøpe fra vilt fremmede, og jeg bruker aldri f.eks finn til å finne klær. Kjøper av venner og bekjente om de annonserer noe jeg ønsker å kjøpe på facebook. Har også arvet fast fra tre venninner, og arver fast bort igjen til to andre venninner. Sparer miljøet litt da

Skjønner egentlig den. Jeg liker ikke å kjøpe fra vilt fremmede, og jeg bruker aldri f.eks finn til å finne klær. Kjøper av venner og bekjente om de annonserer noe jeg ønsker å kjøpe på facebook. Har også arvet fast fra tre venninner, og arver fast bort igjen til to andre venninner. Sparer miljøet litt da

Babyen i magen kommer til å arve fra storebroren sin da, så bruker jo tingene og klærne om igjen :) Noe nytt må vi supplere med, da en del var slitt og ulik sesong. Og tenker at jeg kan gi det videre til noen som ønsker når vi er ferdige i alle fall :) Det får være mitt miljø bidrag enn så lenge, inntil jeg evt kommer på bedre tanker :p

Har heldigvis mange gutter å Arve fra her. Fant ut at vi ikke trenger å kjøpe ytterklær før eldstemann blir rundt 6-7 år nå for øyeblikket.

Har arvet mye klær, og kjøpt noe som har vært pent brukt [emoji4] etter hvert som han vokser gir jeg bort klærne han har vokst fra til venner og bekjente. Det er dyrt å få barn, og ble selv veldig glad for alt tøy vi arvet.

Ingen å arva fra og heller ikke så flink til å kjøpe brukt. Noe blir det, men helst enkelt plagg.
Selger unna det meste etter guttungen da ;)

Vi har vært så heldige å arve mye tøy fra venninner og slekt, noe som er helt supert. Sko kjøper jeg alltid nye, bortsett fra bunadsko, pensko o.l som omtrent ikke er brukt.

Ungene er to, fire og seks år, og det er kjempestas når de arver noe "nytt". Vi forsøker å lære dem at gjenbruk er bra og at det ikke er noe i veien med å arve/kjøpe brukt, så det håper jeg fester seg til de blir eldre. Heldigvis er det kultur for det her vi bor.

I vår kommune har vi kjøp salg side på fb. Og mange legger ut klær og utstyr for salg- og mange kjøper..

Her tar vi i mot hvis det er noen som har :) Jeg husker jeg synes det var skikkelig gøy å arve tøy, langt opp i barneårene :)

Kjøper for det meste brukt til babyene. Har vel knapt kjøpt noe nytt. Eneste nye de har er gaver vi har fått.
Kjøper også brukt, i tillegg till nytt, til de eldste på 9 og 13 år om jeg kommer over noe de trenger. De har hele tiden vært vandt med at jeg kjøper brukt, og er enige i at det er helt ok, og en fin ting å gjøre. Kjøper generelt mye brukt når det gjelder flere ting :) For meg er det viktig at barna mine lærer verdien av å kjøpe brukt, både pga miljøet og for å bruke penger på en god måte i framtiden.
Jeg pleier å "skryte" litt av det jeg kjøper, f. Eks "se DEN flotte jakkå jeg har fått tak i! :D Den er god kvalitet, og ser jo nesten ny ut!"
De synes bare det er kult at det går an å få såpass fine klær kjøpt for SÅ lite :) Veldig glad for at de tar det på den måten.
Har til og med kjøpt brukt ipad og iPhone i gave til jul. Suksess. INGEN som klager her i hus ;)

Arvet masse babytøy hvor halvparten er brukt. Har sagt nei til å arve mer siden jeg ønsker å ha minst mulig klær, og jeg liker å kjøpe et plagg eller to nytt innimellom. Og om vi arver, så ender det med å ligge noen år før det kan brukes, pga str.forskjell, og det gidder jeg ikke. Ullklær lager jeg selv. Gjerne andre klær og, men til nå har vi hatt for mye klær syns jeg så derfor har det ikke blitt til det.
Er fan av å kjøpe nytt, for så å slite det ut. Gjør det til meg selv og.

Lillebror arver litt fra storesøster, men han tar henne snart igjen i str...

Kjøper gjerne brukt ull og ulldresser o.l , også er jeg så heldig og arver en del til jentene :) Jeg synes gjenbruk er gull :D

Kjøpt en del brukte babyklær i de første størrelsene :) har ingen å arve fra nå, men minste arver jo fra eldste :)

Selger også klespakker å gir bort mye selv, glad det blir brukt om igjen :)

Eldste arver nesten alle klærene etter tanten sin, hun er 3 år eldre.

Mellomste har ikke så mange å arve av, men kjøpte alle babyklærene brukt. Er ikke så lett å få tak i brukte klær å kjøpe når de er større, utenom litt finere merkeklær.

Minste låner klær fra en venninne av meg sin datter, hun har vi fått låne så mye av at vi hadde hatt nok til flere barn :p

Jeg låner og vekk babyklær og utstyr som vi ikke lenger trenger :)

Har fått en del klær jeg og som venninner ikke bruker lengre, har noen venninner som shopper litt oftere enn meg :)

Har kjøpt og arva 90% av klærne til ungen. Mesteparten er i helt ypperlig stand, og det lille som ikke har vært det blir kasta eller brukt til det blir helt utslitt. Fikk akkurat ull og uteklær til en verdi av flere tusen for 300kr.

Og for min del er det en av verdiene jeg ønsker å gi videre til barnet mitt, at gjenbruk er topp, sparer både miljø og penger.

Her tar vi i mot hvis det er noen som har :) Jeg husker jeg synes det var skikkelig gøy å arve tøy, langt opp i barneårene :)
Støtter denne! Sånn rent bortsett fra at jeg fremdeles synes det er gøy å arve tøy. Vokste visst aldri fra det :pSelv som tenåring synes jeg det var stas å arve fra mine eldre kusiner.

Har vært heldig og så godt som arvet en full garderobe til sønnen vår. Ting som er hullete, flekkete eller slitt går rett til gjenvinning og vi har fremdeles mer klær enn vi får brukt.

Back
Topp