Arve eller ny madrass

Alenemor_til_ei_prinsesse

Blir kjent med forumet
Hei.

Vi arver sprinkelseng med madrass etter søstera til gubben. Madrassen er 2 år gammel og er brukt av sønnen hennes. I følge henne så er det bare tull at man ikke bør arve madrass, men når jeg søker på nettet så ser jeg at alle sier at man ikke skal arve..

Mitt spørsmål er.
Bør vi kjøpe ny eller er det helt greit å arve?

Jeg har kanskje mest lyst til å kjøpe ny, men vet heller ikke hvordan type madrass som er best.

Har skjønt at den ikke bør være for myk. Hvordan madrasser har dere kjøpt?? Er ikea eller jysk ok? Eller bør man ha en sånn til flere tusen kroner?

Takker og bukker for svar. :-)

Sniker fra juli. Jeg hadde nok kjøpt ny madrass. Det er vel anbefalingen fra landsforeningen for krybbedød. Søsken kan arve madrass (altså babyen kan arve madrass etter sitt søsken). Vi har kjøpt ikea madrass, samt overmadrass/madrassbeskytter fra jysk

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Har også lest at man helst ikke skal bruke samme madrass til ny baby. Tenker at det er logisk om madrassen er så godt brukt at det er blitt "liggespor" i den. Den skal jo formes etter babyen, og blir kanskje feil for den nye babyen.

Mini i magen skal arve storesøsters madrass, siden den ikke ble brukt så mye. Når de er så små så skal det mye til at det blir slitt og dype spor i madrassen.

Helt ærlig synes jeg at det er mye hysteri med alt i media osv. Vi vokste opp med arvesenger, madrasser og sko som er fy fy idag. Og vi lider da ikke på noen måte...hvertfall ikke noe jeg merker ;)

Er madrassen fin uten å være altfor slitt hadde jeg brukt den.

Og skal du kjøpe ny, så kjøpte jeg vår madrass på Barnas Hus. Husker ikke hva den heter... Spør i butikken om hjelp til valg av madrass til baby, de vet hva som er bra. Det er mange gode madrasser å få tak i på babybutikker. Ikke altfor myk, men midt i mellom er vel det som er bra.

Lykke til i madrassvalget ;)

Jeg har brukt både tisselaken og overmadrass i sengen til begge ungene. Og vasket overmadrass ofte. Kommer til å bruke samme madrass nå! Er ikke hverken tiss eller gulp på den.. Ja, de anbefaler å kjøpe ny madrass. Men jeg tenker det er et råd om man ikke bruker overmadrass og tisselaken slik at madrassen blir grisete..

Jeg skal bruke samme madrass som mini brukte.
Tror søskenbarn kan arve av hverandre, men ikke av fremmede eller venniner. Du ser jo hvordan madrassen ser ut, om den er ren og pen eller full av flekker.
Har brukt beskyttelseslaken på min, og den ser helt nyt ut.

Hvis man prøver å tenke litt logisk: hvorfor i all verden er det ok med søsken/ søskenbarn??? Kan noen forklare meg bakgrunnen for at man ikke skal arve? Jeg har også spekulert på dette, husker det var prat om dette sist også, men forstår det ikke helt..!? Må vel prøve å lese meg opp, hvis ikke noen her vet? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hadde kjøpt ny.

Man skal ikke arve pga bakterier som legger i seg i madrassen, det er på bakgrunn av dette foreningen for krybbedød anbefaler ny madrass.

Vi har kastet den etter kommende storebror, selv om det ikke var synlige flekker på den. En madrass koster ikke all verden (og en fra ikea funker utmerket). Hadde den kunne vaskes, så hadde jeg gjort det...

Sjansen for krybbedød er ørliten, men synes likevel det er greit å følge anbefalingene. Hva man gjorde før synes jeg er revnende likegyldig- det handler jo om å benytte seg av kunnskap vi har i dag som man tidligere ikke hadde.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis man prøver å tenke litt logisk: hvorfor i all verden er det ok med søsken/ søskenbarn??? Kan noen forklare meg bakgrunnen for at man ikke skal arve? Jeg har også spekulert på dette, husker det var prat om dette sist også, men forstår det ikke helt..!? Må vel prøve å lese meg opp, hvis ikke noen her vet? :)

Jeg ser heller ingen logikk i at det er tryggere å arve etter søskenbarn enn av andre. Høres litt misforstått ut..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Prøvde å Google nå, finner mye synsing og lite konkret.. Ja ja..

Her blir det arvet av storesøsken.

Jeg skal bruke samme madrass som mini brukte.
Tror søskenbarn kan arve av hverandre, men ikke av fremmede eller venniner. Du ser jo hvordan madrassen ser ut, om den er ren og pen eller full av flekker.
Har brukt beskyttelseslaken på min, og den ser helt nyt ut.

Søskenbarn kan arve, men ikke fremmede eller venninner?? Kan du begrunne dette litt mer er du snill? :)

Skjønner ikke at en madrass brukt i 2 år er verre enn å ligge i mor og fars seng? Er ikke mange som bytter ut madrassene i senfa hver gang de får en unge til?

Vi kjøper ny madrass selv om kun bror har brukt madrassen. Ny baby - ny madrass. Tar ingen sjanser og vi mener det er en billig forsikring :) Enkelt og greit!

Hei.

Vi arver sprinkelseng med madrass etter søstera til gubben. Madrassen er 2 år gammel og er brukt av sønnen hennes. I følge henne så er det bare tull at man ikke bør arve madrass, men når jeg søker på nettet så ser jeg at alle sier at man ikke skal arve..

Mitt spørsmål er.
Bør vi kjøpe ny eller er det helt greit å arve?

Jeg har kanskje mest lyst til å kjøpe ny, men vet heller ikke hvordan type madrass som er best.

Har skjønt at den ikke bør være for myk. Hvordan madrasser har dere kjøpt?? Er ikea eller jysk ok? Eller bør man ha en sånn til flere tusen kroner?

Takker og bukker for svar. :)

"La barnet sove på en fast og ren madrass
Madrassen skal være ren og relativt fast. En godt brukt madrass er ofte blitt mykere med tiden, og anbefales derfor ikke. Dersom barnet kommer over på magen, risikerer barnet å få nesen ”gravd ned” i madrassen og pusterforholdene blir dårlige.

Brukte madrasser kan i tillegg ha rester fra gammel babyoppkast, urin o.l. som kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk defekt her, kan død bli et mulig resultat. Risikoen ved å arve madrass fra søsken er imidlertid veldig liten forutsatt at den ikke er for slitt.

Brukt madrass fra andre enn søsken
En studie* fra Skottland viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie (1). Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten. En svakhet ved studien er imidlertid at den ikke angir om i hvilken stand madrassen var i (myk, hard eller lignende).

Det er derfor minimal risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass!

Derfor anbefales det enten å bruke en ny madrass, eller å ha et vaskbart trekk eller en tynn overmadrass over den brukte madrassen. Trekket/overmadrassen må kunne vaskes på 60 grader. Dersom du velger brukt madrass, må denne ikke være for slitt eller myk.

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.

Vi anbefaler ingen spesiell type madrasser fordi det ikke er grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt når det gjelder krybbedød.

*Referanse:
1 Tappin D, Brooke H, Ecob R, and Gibson A. (2002): «Used infant mattresses and sudden infant death syndrome in Scotland: case-control study». British Medical Journal, 325: 1007-1009."

LINK: http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/#la-barnet-sove-pa-en-fast-og-ren-madrass

Søskenbarn kan arve, men ikke fremmede eller venninner?? Kan du begrunne dette litt mer er du snill? :)

Det er bare noe jeg har hørt, jeg vet jo ikke om det stemmer. jeg har ikke satt meg så mye inn i dette, da det ikke har vært aktuelt i vårt tilfelle.

Jeg ville brukt den du arver og kjøpt ny overmadrass.
Her blir det arvet fra storebror (ikea madrass), som andre sier, så lenge en har tisselanken og overmadrass så ser ikkje eg problemet.
Eg har brukt madrass,tisselaken og overmadrass. Alltid hatt en en ekstra overmadrass når den ene er til vask.

Back
Topp