Arve, brukt og nytt

Sykepleierinnen

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Aprillykke 2017
Juligull2021
Augustbarna 2021
Hva tenker dere er greit å kjøpe brukt eller arve? Er det noe som dere tenker må være nytt? :)

Kan ikke skryte av erfaring (førstemann her!), men er vel bare madrasser og bilseter man er anbefalt å kjøpe nytt? Kommer nok til å kjøpe alt av frotté og sengetøy nytt i tillegg, men resten kan godt være brukt!

Vi ser for oss å kjøpe mye brukt, har også kusiner som har sagt jeg kan få/kjøpe billig noe av deres, inkludert en vogn fra Stokke vi får gratis.

En del klær nytt, sengetøy, madrass, div. tekstiler og bilstol, men siden vi også må ha ny bil vil vi spare der vi kan :) Er vår første, så kan så klart være vi ombestemmer oss og kjøper noe mer nytt om vi finner gode tilbud eller ser noe vi bare "må" ha. Allerede kjøpt litt klær på salg av typen jeg vet blir brukt uavhengig av årstid (typ lett ull, pysj).

Her har me arvet alt fra senger, vogn og bilstoler til klær, gulpeklutar og ull-ammeinnlegg.. masse leker!

Det er gull verdt og arve :Heartpink Eg har altså arvet ullinnlegg, dyner og den slags fra min søster - hadde nok ikkje tatt i mot fra hvem som helst.
Men denne gang må me nok handle inn det meste da me har gitt vekk en del av det me hadde.

Madrasser kjøpes nytt.
Bilstol kan en arve dersom en vet at den ikkje har vært utsatt for slag og er innafor grensa for år. Me arver bilstoler av søster og kjenner godt til historie.. da er det greit.
Nå må me kjøpe første bilstol ny da den er blitt for gammel.

Blir kjekt å komme så langt at man kan begynne litt innkjøp :Heartpink

Madrass og dyne tenker vi garantert nytt. Egentlig bilstol også, men har fått tilbud om å arve/kjøpe brukt av broren min som har ny bilstol, som jeg selv vet er pent brukt av de. Må se den litt an med bilstolen, ellers kommer vi til å prøve å kjøpe mest mulig brukt :)

Vi har allerede en baby så vi kommer ikke til å skaffe noe nytt til denne. Vi bruker det vi har. Med unntak av at den nye trenger jo egen seng og ny madrass til den. Ellers har vi det vi trenger omtrent. Det vi vil ha ekstra er litt sånne luksusvarer egentlig.

Vi kjøpte alt nytt da vi fikk førstemann, bortsett fra noe klær vi arvet fra familie. Jeg foretrekker nytt, men kan godt kjøpe brukt av kjente.

Vi har arvet og kjøpt masse brukt til førstemann! :) Vi arvet faktisk nesten alt av hverdagsklær frem til 2 år, så har bare fylt på med litt yttertøy og klær til spesielle anledninger :) Kjøpte ny madrass og bilstol. Har egentlig alt til nestemann(dame?) nå, men kommer nok til å kjøpe noe nytt bare for kosens skyld også :angelic: Har spart masse penger (og miljø forsåvidt :hilarious:) på å kjøpe brukt! Må ha ny vogn til storebror da, satser på å finne noe brukt. Blir vel mest brukt til barnehagesoving da så kjedelig og bruke masse penger på det :wacky:

Hva tenker dere er greit å kjøpe brukt eller arve? Er det noe som dere tenker må være nytt? :)
Madrass blir kjøpt ny uansett. Men bilstol kunne jeg godt ha arvet, men da måtte det ha vært av noen nære som jeg viste arvet videre en bilstol som var trygg (både alder og ikke kollisjon). Jeg kunne også latt baby arve lammeskinn fra storesøsken, men ikke fra utenforstående. :confused::cool: Ellers skal det meste kjøpes brukt/arves her.

Her har me arvet alt fra senger, vogn og bilstoler til klær, gulpeklutar og ull-ammeinnlegg.. masse leker!

Det er gull verdt og arve :Heartpink Eg har altså arvet ullinnlegg, dyner og den slags fra min søster - hadde nok ikkje tatt i mot fra hvem som helst.
Men denne gang må me nok handle inn det meste da me har gitt vekk en del av det me hadde.

Madrasser kjøpes nytt.
Bilstol kan en arve dersom en vet at den ikkje har vært utsatt for slag og er innafor grensa for år. Me arver bilstoler av søster og kjenner godt til historie.. da er det greit.
Nå må me kjøpe første bilstol ny da den er blitt for gammel.

Blir kjekt å komme så langt at man kan begynne litt innkjøp :Heartpink

Må bare spørre; når er en bilstol for gammel? Visste ikke at det var en greie jeg :hilarious: Vi låner bare av søster’n til mannen, og synes jo den virker bra, men den begynner jo å bli noen år :wideyed:

Må bare spørre; når er en bilstol for gammel? Visste ikke at det var en greie jeg :hilarious: Vi låner bare av søster’n til mannen, og synes jo den virker bra, men den begynner jo å bli noen år :wideyed:

Trygg Trafikk anbefaler og kaste seter som er 7 år gamle når det gjelder babystoler pga at de løftes ut og inn, samt bæres rundt om kring og er utsatt for noe dunk og slag.
Småbarnsstoler og beltestoler kan en bruke til den er 10 år.

Om bilstol er utsatt for ulykke skal den byttes, og en må være sikker på at den ikkje har vært utsatt for store slag om en skal arve slik stol.

Du kan lese om dette på Trygg Trafikk, hos bilstolprodusenter og andre sider om trafikksikkerhet :happy:

7 eller 8 år mener jeg. Isoporen må byttes da :)

Trygg Trafikk anbefaler og kaste seter som er 7 år gamle når det gjelder babystoler pga at de løftes ut og inn, samt bæres rundt om kring og er utsatt for noe dunk og slag.
Småbarnsstoler og beltestoler kan en bruke til den er 10 år.

Om bilstol er utsatt for ulykke skal den byttes, og en må være sikker på at den ikkje har vært utsatt for store slag om en skal arve slik stol.

Du kan lese om dette på Trygg Trafikk, hos bilstolprodusenter og andre sider om trafikksikkerhet :happy:

Ja, okay! Takk! Vi har ikke bil her vi bor, så brukes kun når vi er på ferie (noen uker i året) og tas kun ut av bilen når vi bytter bil en sjelden gang i blant :) Selvfølgelig trygg på at de ikke har vært i ulykke ;) Skal vel kanskje brukes en gang til før vi kjøper egen bil og da egne seter, så da er det vel innafor :) Ikke er de blitt 10 år heller :smug:

Back
Topp