Sikkert mange som kjenner seg igjen... bla meg..
http://www.nrk.no/vestfold/_-ammepress-kan-gi-fodselsdepresjon-1.11327557
http://www.nrk.no/vestfold/_-ammepress-kan-gi-fodselsdepresjon-1.11327557
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
man skal uansett være forsiktig med hvordan man uttaler seg om dette altså. for de fleste er det ikke lett og gi opp ammingen, jeg prøvde og prøvde, tapte og endte opp som deprimert og følelse av å være en elendig mamma i over ett år pga ammingen sist... og jeg har slitt med alvorlig angst og depresjon tidligere så det er ingen ideell situasjon for meg for å si det slik.Nå banner jeg nok i kirken, men det bør jo være vanskeligere å kutte ut ammingen enn at deg bare skal være ett fett hva man velger. Det er jo veldig misvisende det også. Jeg har full forståelse for at det er en stor sorg og ikke klare å amme barnet sitt, men hvis det ble tatt veldig lett på, så ville vel folk bare valgt å bruke mme da, fordi det er enklere. Men det er jo faktisk ikke ett fett. Hadde det vært det, så hadde ikke helseverden vært ivrige på å få folk til å amme. De gjør det ikke for egen vinning. Så man kan jo ikke si til folk at det er ett fett hva man velger for å kutte ut det man kaller press. Jeg opplevde ihvertfall aldri noe press. Jeg opplevde heller at folk var hjelpsomme og ønsket at jeg skulle få det til. Og som sagt ble jeg mer bekymret og stresset av all svartmalingen av amming enn sv noe annet. Heldigvis gikk alt strålende. Og det er viktig å få frem, for det hørte aldri jeg, at amming kan være helt smertefritt og problemfritt.
man skal uansett være forsiktig med hvordan man uttaler seg om dette altså. for de fleste er det ikke lett og gi opp ammingen, jeg prøvde og prøvde, tapte og endte opp som deprimert og følelse av å være en elendig mamma i over ett år pga ammingen sist... og jeg har slitt med alvorlig angst og depresjon tidligere så det er ingen ideell situasjon for meg for å si det slik.
for noen som ser meg nå kan det være det ser ut som jeg gir opp lett denne gangen (delammer og gjør så godt jeg kan fremdeles, men blir mindre amming), men jeg ser at barnet mitt er ikke i nærheten av mett og/eller fornøyd med ammingen og jeg kan faktisk ikke ende opp som jeg gjorde sist med 2 små jeg skal lage en fin hverdag og liv for. Så kanskje jeg "gir opp" for lett denne gangen, men heller fornøyde barn, et godt familieliv og en fungerende og sunn psyke. man vet ofte ikke hva som ligger bak for folk så det er nok litt skummelt og uttale seg om hva folk burde og ikke burde gjøre i slike sammenhenger. Jeg kan ikke slutte helt ennå da, da jeg foreløpig blir brukt som smokk hehe
og jo det er et press fra flere kanter... er ikke sunnere med morsmelk om man har en mor som har knekt sammen.
men synes ikke det er bra å skremme nye, unge mødre heller nei...
Helt enig i at man må trå varsomt. Folk har mye ulik bagage. Men at man må opplyse om helsefordelene ved amming mener jeg man må, og at helsepersonell er behjelpelige med å få til amming er også et must. Jeg tror faktisk det finnes mødre som velger å ikke amme pga at det er slitsomt, pga at det er vanskelig å få fri fra ungen på den måten, pga at pupper blir stygge? Altså, du har folk som dreper barna sine, selvsagt finnes det folk som dropper amming fordi det er kjipt. Og jeg mener man helt klart bør anbefale amming og fortelle om helsefordelene ved det. At det i noen tilfeller går på bekostning av at enkelte blir deprimerte av å ikke få det til mener jeg ikke er grunn nok til å kutte ut anbefalinger av noe som helt klart er en helsefordel for barna. Her er det mye opp til enkeltmennesker, der helsepersonell møter nybakte mødre. men man kan ikke rakke ned på alt rundt anbefalinger og fokus på at det bør ammes. Nybakte mødre er sårbare uansett, for alt. Det vet jeg fordi jeg fikk meg en knekk selv etter fødsel, dog en liten en. Og så sårbar som jeg var da skulle det ingenting til for å vippe meg av pinnen. Men det er umulig å skjerme alle for alt. Fokus må allikevel være på hva som er best for barna. Så får man heller legge til at hvis amming går på bekostning av mors helse, så må det veies opp mot helsefordelene ved amming.
men det er ikke anbefalingene som føltes som press for meg. så klart det er det beste, men når man prøver og prøver, man må delamme fordi ungen ikke legger på seg, så vil ikke ungen ta puppen, man pumper, sitter med ungen til puppen, du griner, ungen griner så gir man mme, pumper igjen, prøver å amme, holder på over lengre tid, det er det eneste du gjør om dagen, fremdeles er ingen fornøyd, ungen har underskudd på søvn osv, jeg kan fortsette en evighet og alikevel sitter åde de på sykehuset og hs og sier du må prøve mer...Helt enig i at man må trå varsomt. Folk har mye ulik bagage. Men at man må opplyse om helsefordelene ved amming mener jeg man må, og at helsepersonell er behjelpelige med å få til amming er også et must. Jeg tror faktisk det finnes mødre som velger å ikke amme pga at det er slitsomt, pga at det er vanskelig å få fri fra ungen på den måten, pga at pupper blir stygge? Altså, du har folk som dreper barna sine, selvsagt finnes det folk som dropper amming fordi det er kjipt. Og jeg mener man helt klart bør anbefale amming og fortelle om helsefordelene ved det. At det i noen tilfeller går på bekostning av at enkelte blir deprimerte av å ikke få det til mener jeg ikke er grunn nok til å kutte ut anbefalinger av noe som helt klart er en helsefordel for barna. Her er det mye opp til enkeltmennesker, der helsepersonell møter nybakte mødre. men man kan ikke rakke ned på alt rundt anbefalinger og fokus på at det bør ammes. Nybakte mødre er sårbare uansett, for alt. Det vet jeg fordi jeg fikk meg en knekk selv etter fødsel, dog en liten en. Og så sårbar som jeg var da skulle det ingenting til for å vippe meg av pinnen. Men det er umulig å skjerme alle for alt. Fokus må allikevel være på hva som er best for barna. Så får man heller legge til at hvis amming går på bekostning av mors helse, så må det veies opp mot helsefordelene ved amming.