Arr på livmoren og utsatt innsett.

kaoskaj

Betatt av forumet
❤Januarlykke 2022❤
Jeg var inne for egguttak i dag, og fikk ut 11 fine egg. Legen sa at jeg hadde en rift i arret etter keisersnitt i 2017, og at de derfor muligens må sette eventuelle egg som befruktes på frys mens jeg venter på operasjon av livmor. Noen som har vært borti det samme? Livmoren var visstnok ikke helt «tett.» Ble så skuffet når alt annet gikk som det skulle, ble fortalt på forhånd at egguttak kunne bli en utfordring pga plassering av eggstokkene, men akkurat det gikk jo strålende.

Jeg har store utfordringer med eggstokkene mine og livmoren min etter keisersnitt i 2013, men aldri fått beskjed om at jeg ikke kunne ha innsett. Er sliter veldig å få plassert egget og sliter med å finne eggstokkene, men all smerte er verdt innsett :)

Ok, det var visst enten at arret ikke var grodd eller at det var revnet etter sying. Også var det nå en væskefylt lomme nedover mot livmorhalsen som måtte tømmes og syes før egget kan settes inn. Aldri hørt om dette før, litt kjipt med et ekstra scenario i tillegg til alt annet som skal klaffe i prosessen. Får bare vente og høre hva de sier etter de vet om noen av eggene ble befruktet

Innsett ble utsatt da jeg måtte operere. De kalte det en nisjeoperasjon, og det viste seg at hele arret kun var dekket med 1 mm vev og at nisjen var stor. Jeg har endometriose, og den hadde utviklet seg under graviditeten og livmoren hadde grodd fast i omkringliggende vev sent i graviditeten. Da livmoren så skulle trekke seg sammen og bli liten igjen så gikk ikke det pga sammenvoksningene, så livmoren ble en deformert pølse og arret ble strukket og livmoren revnet. Heldigvis var det overlegen på gyn som har operert meg for endo tidligere som fikk saken, og hun utsatte operasjoner uken etter nisjen ble oppdaget så hun kunne hjelpe meg. Måtte vente til april før vi kunne starte ivf igjen, da med fryseforsøk av eneste overlevende blasto av totalt 16 egg ut. Det var gullegget og jeg er nå gravid med termin i januar :) Jeg har funnet utrolig lite informasjon om lignende tilfeller på nett, kun et par forskningsrapporter fra USA om sekundær infertilitet etter keisersnitt. Har du fått noen informasjon om hva som skjer videre med deg?

Innsett ble utsatt da jeg måtte operere. De kalte det en nisjeoperasjon, og det viste seg at hele arret kun var dekket med 1 mm vev og at nisjen var stor. Jeg har endometriose, og den hadde utviklet seg under graviditeten og livmoren hadde grodd fast i omkringliggende vev sent i graviditeten. Da livmoren så skulle trekke seg sammen og bli liten igjen så gikk ikke det pga sammenvoksningene, så livmoren ble en deformert pølse og arret ble strukket og livmoren revnet. Heldigvis var det overlegen på gyn som har operert meg for endo tidligere som fikk saken, og hun utsatte operasjoner uken etter nisjen ble oppdaget så hun kunne hjelpe meg. Måtte vente til april før vi kunne starte ivf igjen, da med fryseforsøk av eneste overlevende blasto av totalt 16 egg ut. Det var gullegget og jeg er nå gravid med termin i januar :) Jeg har funnet utrolig lite informasjon om lignende tilfeller på nett, kun et par forskningsrapporter fra USA om sekundær infertilitet etter keisersnitt. Har du fått noen informasjon om hva som skjer videre med deg?

tusen takk for svar! Du har virkelig vært gjennom krigen, men så bra at du fikk hjelp. Jeg finner ingen informasjon om dette på norske sider, kun engelske. Men det er ikke like vanlig å ta ks i Norge, så jeg forstår at det ikke finns så mye info. Det er mer frustrerende at ingen lege er åpen for å i det minste sjekke om det kan være problemet.

Jeg har vært med flere leger/gynekologer, både offentlig og privat. Kan jeg spørr hvilken klinikk du tilhørte som oppdaget dette? Eller sykehus?

Jeg sliter med spotting i opp til 9 dager etter at mensen er over + sekundær infertilitet. Legene har henvist meg til Ivf og tenker at det er løsningen, men eg føler på meg at det er noe mer som er galt..

Jeg var på kk i Bergen ved ivf-avd. De så ikke nisjen før uttak av egg, til tross for utallige ultralyder underveis både for utredning og sjekk av slimhinner osv. Pga hormonbehandlingen i ivf ble kroppen full av vann, og livmoren blåste seg opp slik at «hullet» ble veldig synlig. Det eneste jeg stusset på før dette var at de sa jeg hadde hjerteformet livmor ved første undersøkelse etter ks, og det visste jeg at jeg ikke hadde hatt tidligere. Men var jo bare deformeringen som gjorde at den fremstod som hjerteformet.

Jeg ville bedt de utføre en vannscan-ul, da kan de se om vannet renner steder der det ikke skal osv. Sekundær infertilitet etter ks snakkes ikke om i Norge i det hele tatt, og ifølge legen som opererte meg er det veldig sjelden.

Back
Topp