Armene mine sovner.....

Tina_81

Forelsket i forumet
Armene mine og spesielt fingrene sovner med jevne mellomrom... Er det flere som har det slik?
Er det pga graviditeten mon tro?

Jeg merker at armene mine begynner å prikke ganske fort hvis man ligger i en spesiell stilling, eller lener hodet på dem. Må riste dem våken igjen...

Siste månedene har jeg merket at det prikker i beina når jeg sitter på do. Selv om jeg sitter kjempekort og bare tisser.... syns det er ekkelt!

Har du også det sånn? Eller noen andre som har det? kanskje noen nærver i klem pga svangerskapet, mon tro...

Ja, jeg har hatt det i begge de andere svangerskapene og dessverre også denne gangen. Er sykmeldt pga det ( jeg er fiolinist og det er nok ganske umulig å spille et instrument når man ikke ha noe som helst følelse i fingrene )
Det heter forresten Carpal-Tunnel-Syndrom og er en svangerskapsplage som ikke er så veldig vanlig men heller ikke veldig uvanlig :-)

Mest sannsynlig  er årsaken til at du har begynt å få vann i kroppen. Det trenger ikke være karpaltunnelsyndrom, ennå, men et mer genrerelt ødem (væskeansamling) i hele kroppen, kanksje aller mest i armene og beina.

Karpaltunnell-synrdrom kommer gjerne med betydelig væskeøkning  armene, gjerne med smerter i armene og prikkende, følelsesløse fingre. Det er kjempeubehaglig.

armene eller hendene mine sovner gjerne hvis jeg har de over skulderhøyde, uansett om jeg ligger eller sitter eller står.. ikke så kjekt men det gir seg så fort jeg tar de ned..

**AM** skrev:
Mest sannsynlig  er årsaken til at du har begynt å få vann i kroppen. Det trenger ikke være karpaltunnelsyndrom, ennå, men et mer genrerelt ødem (væskeansamling) i hele kroppen, kanksje aller mest i armene og beina.

Karpaltunnell-synrdrom kommer gjerne med betydelig væskeøkning  armene, gjerne med smerter i armene og prikkende, følelsesløse fingre. Det er kjempeubehaglig.

Å, trodde at det kalles også CTS når det er bare litt væske og det begynner å prikke;-)
Beklager hvis jeg har feilimformert nå...
Ble operert for det ett år etter andre fødsel så er derfor veeeeldig frustrert over at det har kommet tilbake...

Mamusia skrev:

**AM** skrev:

Å, trodde at det kalles også CTS når det er bare litt væske og det begynner å prikke;-)
Ble operert for det ett år etter andre fødsel så er derfor veeeeldig frustrert over at det har kommet tilbake...

Karpaltunnelsyndrom (CTS) oppstår når det blir trangt i den lille karpal-kanalen i håndleddet, det skyldes jo gjerne væskeansaming,ja. Men du kan ha samme  symptomer, selv om ikke det blir trangt i karpaltunnellen. Problemet kan like gjerne ligge oppe i skulderen eller andre steder i  armene på grunn av væske, stor vektoppgang, muskelknuter etc, der nerver kommer i klemme/får trangere forhold...

Mamusia skrev:

**AM** skrev:

Du har ikke feilinformert, bare det at det ikke trenger være CTS, det kan ha andre årsaker, også :-)

Jeg har det akkurat likedan, har fått påvist CPS. Trøsten er at det mest sannsynlig går over når svangerskapet er ferdig :)

Okay, det har jeg aldri hørt om før. Glemte å nevne det for legen min på kontrollen nå, for det var så mye annet vi pratet om. Jeg er jo på attføring for muskel/leddproblemer som de ikke har funnet årsaken til enda. Kanskje det kan ha en sammenheng også. Ikke gått opp mer enn 2 kg, og ingen tegn til veskeansamlinger noen sted.

Får lese litt mer om det og høre med legen min neste gang da.

Ja, beina sovner også. Ikke vondt bare litt ubehagelig. De våkner jo fort igjen. Jeg er også innmari kald på hender og føtter i tillegg. Er dere sånn også :)

Back
Topp