Arla apetina fetaost når man er gravid

Jeg har hørt begge dele. Mener også jeg har sett en uttalelse fra apetina om at de ikke kan garantere for at det er helt trygt? Jeg velger å holde meg unna,... Enda jeg er veeeeldig glad i det
 
Kan ikke garantere at det er trygt nei, pastaurisert eller ei. Flere mykoster er og det, men ikke trygge likevel ;)
 
Spis det nyt det;)
 
Ja. Må kunne stole på produsenten.
 
Men har de sagt det er trygt?? Mener jeg har lest at de ikke kunne gå god for det nemlig... Men HVOR husker jeg ikke
Ja har hørt det fra noen som har spurt dem. Men er jo bare å sende en mail til dem om man lurer og vil forsikre seg om at det er sant.
 
Kan gravide spise fetaost?

Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost. Mattilsynet oppgir at fetaost og lignende salatoster på glass er trygge å spise, dersom glasset er åpnet nylig og osten laget av pasteurisert melk.
 
Ja har hørt det fra noen som har spurt dem. Men er jo bare å sende en mail til dem om man lurer og vil forsikre seg om at det er sant.
Jeg kontaktet de og fikk bekreftet at jeg kunne spise det!!

Men da er det jo greit :)

Er så mye meninger omkring alt så.. Da jeg ble gravid i 2008 fikk jeg IKKE spise salami, før jeg fikk det likevel.. Og nå kan jeg ikke spise det :)..haha
 
Men da er det jo greit :)

Er så mye meninger omkring alt så.. Da jeg ble gravid i 2008 fikk jeg IKKE spise salami, før jeg fikk det likevel.. Og nå kan jeg ikke spise det :)..haha
Samme der og. Gilde sier det er trygt. Matportalen sier at man må kunne stole på gilde. Ergo salami fra gilde er trygt å spise.
 
Samme der og. Gilde sier det er trygt. Matportalen sier at man må kunne stole på gilde. Ergo salami fra gilde er trygt å spise.

Velger å holde meg unna begge dele denne gangen ;) tar ikke noen risk da veien har vært lang for å komme hit. Å holde seg unna salami og fetaost har ikke vært noen stor utfordring ;)
 
Hva med cottage cheese? Jeg har spist den sist i går med rømme 39% fra Røros, men tenkte på at det er også myk ost, Herregod(((
Hva med rømme ellers? Uff, så mange ting å tenke på..
 
Hva med cottage cheese? Jeg har spist den sist i går med rømme 39% fra Røros, men tenkte på at det er også myk ost, Herregod(((
Hva med rømme ellers? Uff, så mange ting å tenke på..

Rømme går heeeeelt fint. Cottage chesse faller nok også i samme kategori.

Sjekk Matportalen når du er usikker. Står det ikke listet opp der skal det være trygt :)
 
Jeg har lest på Matportalen nå om at det er trygt å spise Appetina ost på glass.
Interessant med Listeria bakterie, er det bakterie som er i f rks kjøttpålegg i utgangspunktet eller den kan "oppstå" i kjøleskapet?) Jeg har ikke funnet svar på det.
 
Jeg har lest på Matportalen nå om at det er trygt å spise Appetina ost på glass.
Interessant med Listeria bakterie, er det bakterie som er i f rks kjøttpålegg i utgangspunktet eller den kan "oppstå" i kjøleskapet?) Jeg har ikke funnet svar på det.
Listeria fins i veldig mykje, men i så små mengder at vi ikkje blir sjuke av det. Det er når matvaren får ligge ei stund at bakteriene utvikler seg og blir fleire at det kan bli ein risiko. :) Derfor bør vi som gravide ikkje spise spekemat feks, fordi holdbarhetstida er for lang, så listeria kan få muligheten til å vokse seg stor og sterk.. Har eg blitt forklart.. :)
 
Det hsr jeg spist masse av :) Men bare fra nyåpnede glass.
 
Back
Topp