Argumenter for å få barn nummer 2?

Linkii

Forelsket i forumet
Barnet vårt er 2 år og 3 mnd. Vi har hatt disuksjon om barn nr 2 siden barnet vårt var 1/2 år. Jeg ønsket to tette, men ikke mannen da barnet vårt har vært ganske krevende. Jeg har ventet og håpet at mannen gir klarsignal for å prøve på nr 2. Men han vingler veldig. Igår sa han ja vi kunne prøve på nr 2, men han viste ikke hvor mye som kom til å være igjen av han hvis vi skulle ha 2 barn.

Føler det er veldig nå eller aldri. Noen som har opplevd lignende? En mann som var usikker på nr 2, men at det gikk fint? Vil ikke få nr 2 også sier han "hva var det jeg sa". blabla.

Hører mange sier "Man angerer aldri på det barnet man fikk, men man kan angre på det barnet man ikke fikk".

Jeg er så utrolig usikker hvor mye jeg skal presse på. Skal jeg si meg "fornøyd" med et barn, når ønsket om 2 barn er så sterkt? Skal han få et barn til når han er fornøyd med det barnet vi har? Han sier at han vil ha et barn til pga at barnet skal få søsken og han syns det er greit å få nå pga aldersforskjellen.

Har dere gode råd? Argumenter for å få barn nr 2?

Vel. Hvilke argumenter er der, utover lyst på flere og det med søsken?

Det finnes ingen objektiv logikk på antall barn. Det er ens egen følelse av verdien av søsken opp mot behovet for oppfølging.

Vi har tre og er enige om at det er nok for oss så nå har vi gitt oss

Vel. Hvilke argumenter er der, utover lyst på flere og det med søsken?

Det finnes ingen objektiv logikk på antall barn. Det er ens egen følelse av verdien av søsken opp mot behovet for oppfølging.

Vi har tre og er enige om at det er nok for oss så nå har vi gitt oss

Vi ønsket begge to barn i utgangspunktet, og gikk for to tette. Har termin i juli med nr to, så vi vet ikke hvordan det kommer til å bli enda, men vi håper jo på det beste :p jeg var klar for å prøve på nr to mye tidligere enn ham, fordi han syntes det var veldig vanskelig med baby mens jeg tror jeg forventet mer jobb den første tiden enn ham. Uansett snakket vi om det og fant ut at begge var klare før vi begynte å prøve. Hvis mannen din sier han er klar og vil ha et barn til ville jeg stolt på ham :) jeg tror alle som har barn noen ganger føler at de er helt tomme, men du kan evt spørre hva han mener og om han virkelig er klar eller bare "gir etter" fordi han vet du vil?

Han sier jo at han vil. Så er vel bare å spørre omdere ska slutte med prevensjon og prøve nå. Jeg måtte "presse" mannen til det med å slutte på prevensjon. Altså jeg spurte vel hver eneste dag i en periode siden han hadde sagt at datteren vår måtte få søsken snart. Vi har 2.5 år mellom våre. Menn er dårlige på å ta initiativ til sånne ting mange ganger så man må rett og slett bare spørre rett ut om man skal begynne å prøve eller ikke.

Er lett å vingle frem og tilbake selv om man egentlig har tatt standpkt. Hvem vil egentlig ha en unge til på de tøffeste dagene/periodene?! Men er han klar synes jeg du skal tro på det, eller for å sette det litt på spissen; hvor mange ganger, over hvor lang tid må han være konsekvent for at du skal tro han? Når man har fått førstemann vet man litt hva man går til, og som sagt man vet man signer opp til evt "dobbel dose"

Vi venter nr 2 i aug. Storebror blir da 23mnd. Mannen har vært mer ivrig enn meg på to tette, men vet jo at alle argumentene jeg hadde for å "vente litt til" alltid ville ha vært der. Jeg ville jo ha mer enn 1 så da velger jeg å fokusere på fordelene med to tette :)

Ikke lett å finne rett tid. Enten hoppe i det eller vente til det passer seg. Jeg ville nok ventet litt og ikke presset på enda.

Både mannen og jeg hadde lyst på flere barn, mannen mer ivrig enn meg faktisk (de er 5 søsken, vi er 2). Vi har begge erfaring med at søsken er bra å ha. Men vi sleit veldig med å bli gravid, så er bare glad for han vi har fått og veldig takknemlig for han vi har på vei nå. Og tror ikke det blir flere da prosessen har vært lang og psykisk tung.
Kan ikke være lett når en vil ha flere enn den andre, og når skal man starte? Om han nå er klar er det vel bare å prøve? Man vet jo ikke om det går fort eller ikke.
Positive ting med flere barn er jo at barna har glede av hverandre i lek og sosialisering, flere som hjelper til i huset etterhvert, naturlig innlæring av å dele og vente på tur, ta hensyn, vise omsorg...og mye mer!
Så klart lærer enebarn også dette, men da er det mer foreldre eller andre rundt som er makkere og rollemodeller.

Mannen min har gått fra å kun ville ha 1 barn (hadde en kritisk fødsel), til å ønske en til, men når han er klar og det har roet seg med første. Jeg ser meg fornøyd med det og ønsker ikke å presse på. Nå er det ikke aktuelt med to tette her da, men tenker det er kompromiss. Jeg ville nok hatt is i magen, og sett hva som skjer.

Back
Topp