ARGH!!!!! NAV er noe komplisert drit....

hensja

Glad i forumet
VIP
Må bare få dele det med noen.... Sitter her og fyller ut skjemaer i hytt og pine for både meg og mannen min, og tror jeg blir sprø. Er kanskje jeg som er superdust, men det er kompliserte greier. Vi venter tvillinger, skal bli satt i gang 3 uker før termin og diverse andre ting som ikke "passer" inn i standardskjemaene, og når man ringer til NAV er det jo ingen som kan hjelpe. Utrolig! I tillegg er det masse skjemaer å fylle ut på jobb også, og sjefen min er ikke akkurat hjelpsom med å forstå og fylle ut disse riktig. Forrige gang vi fikk barn ble det bare rot med NAV, så har de langt oppi halsen FØR jeg har begynt hele papirprosessen denne gangen.

Puhh... Måtte bare få ut litt frustrasjon =)

Om du skal settes igang 3 uker før så skal du sette denne datoen som "termin" iallefall. :)

På nav.no har de nå en chatte tjeneste, der du kan få gode svar på det du lurer på, er noe herk hele greiene, men jeg fikk gode svar, og greitt og ikke stå på nav kontor eller i telefonen også. Håper det ordner seg for din familie denne gangen!

Du kan jo gå ut i permisjon før tre uker før termin, så det er jo bare å sette startdatoen for permisjon tre uker før du vet du skal ha keisersnitt. Det er også ett kryss du kan krysse av for flerfødsel....

jeg syntes også det er vanskelig dette med alle disse sjemaene, og som du sier så passer ikke noen ting inn der de skal osv..

jeg skal også ha keisersnitt ca 2 uker før, men jeg må skrive termindatoen min og miste uker av permisjonen....

Milania skrev:
jeg syntes også det er vanskelig dette med alle disse sjemaene, og som du sier så passer ikke noen ting inn der de skal osv..

jeg skal også ha keisersnitt ca 2 uker før, men jeg må skrive termindatoen min og miste uker av permisjonen....

Du mister ikke permisjon da du kan velge å begynne permisjonen inntil 12 uker før termin og senest tre uker før. Vet du når du skal ha keisersnitt er det jo bare å starte permisjonen tre uker før den datoen. Står jo i søknadsskjemaet....

TePa skrev:

Milania skrev:

Du mister ikke permisjon da du kan velge å begynne permisjonen inntil 12 uker før termin og senest tre uker før. Vet du når du skal ha keisersnitt er det jo bare å starte permisjonen tre uker før den datoen. Står jo i søknadsskjemaet....

I følge folka på NAV (har snakka med 3 stk) mister man de ukene man føder før termin. Syns det er helt ulogisk..... Men, uten å virke for fordomsfull, så har folk jeg har snakka med hos NAV tatt feil før ;-)

Det er riktig som Teape skriver, sett opp datoen 3 uker før planlagt ks dato som permisjonsstart så mister du ikke de. Husk at de på NAV skal kunne litt om alt så ikke alltid de er helt stø på sine egne regler.

hensja skrev:

TePa skrev:

Milania skrev:

I følge folka på NAV (har snakka med 3 stk) mister man de ukene man føder før termin. Syns det er helt ulogisk..... Men, uten å virke for fordomsfull, så har folk jeg har snakka med hos NAV tatt feil før ;-)

Jeg velger å gå ut i permisjon 3 uker før termin så om jeg da føder dagen etter at jeg har gått ut i permisjon så mister jeg de tre ukene ja. Men du kan som sagt velge selv når din permisjon starter. Alt fra 12 uker før termin til 3 uker før termin. Men velger du 12 uker før termin og går til termin vil du jo miste en del uker etterpå.

Så det er bare å velge når permisjonen starter, altså 3 uker før planlagt keisersnitt og da har du jo fått tatt ut alle tre ukene før babyen kommer. Men skulle du da ende opp med å få to uker før planlagt vil du igjen miste de to ukene.

Ble litt rotete forklart, men håper du skjønner

Back
Topp