arg...forovervendt og airbag i forsetet?

schnuppaluppa

Gift med forumet
Sambo har fått ny arbeidsbil, kun seter foran. Han skal nå kjøre snuppa i barnehagen mest mulig da jeg er hjemme med lille knøtt. Han gav beskjed at de skulle koble ut airbagen så ho kunne sitte bakovervendt. Tror dere ikke sjefen hans sa NEI!!! [:@]Airbagen skulle være på i tilfelle de kræsjet når kollegaer satt på...skjønner den, men de har mange biler som det ikke er airbag på i fra før...[>:] Kan snuppa sitte fremovervendt med airbag på? Det står inne på trygg trafikk at da må de sitte forsvarlig i fra airbagen. Men hvor mye er det?

Blir nok til at jeg får kjøre henne selv...men kjipt med 40 min kjøring hver dag som kunne vært spart! Hvis ikke sambo får vilja si med sjefen, han skal ta det opp i morgen.[>:]

i sambo sin arbeidsbil kan man skru av airbagen med nøkkelen inni hanskerommet..kanskje det går i bilen til din samboer og? isåfall er det jo bare å skru den av/på alt ettersom hvem som sitter i passasjersetet[:)]

Lurer egentlig på det samme selv.
Gubben har en Toyota Hiace, i brukerhåndboken så står det at barnesete kan benyttes så lenge det brukes forovervendt når airbagen er aktiv.
Ringte Toyota igår, og det hadde ikke han fyren tenkt over en gang, fordi de pleide å deaktivere airbagen. Ikke hadde han fått med seg at det stod i brukerhåndboken heller. Men, han syntes det hørtes rart ut. Noe jeg også gjør.
Om vi skal deaktivere airbagen, må vi ha den inn på verksted, få nytt vognkort også må man vel si ifra til forsikringsselskapet også.
Åssen bil har dere?

Det er en nissan navara, 2010 modell. Det må gjøres på verkstedet....[&o] kinkig situasjon. [:@]

ORIGINAL: schnuppaluppa

Det er en nissan navara, 2010 modell. Det må gjøres på verkstedet....[&o] kinkig situasjon. [:@]

I know!
Heldigvis har vi det sånn at jeg leverer om morningen og henter annenhver uke. Så tar gubben sykkelen med henger eller går den uka han må hente. Blir straks værre når gradestokken kryper ned til minus 20.[&:]

Håper sjefen hans ombestemmer seg da, så dere får en ordning på det. Vi har ikke spurt ennå, men håper inderlig det går greit.

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Jadasåneida

I know!
Heldigvis har vi det sånn at jeg leverer om morningen og henter annenhver uke. Så tar gubben sykkelen med henger eller går den uka han må hente. Blir straks værre når gradestokken kryper ned til minus 20.[&:]

Håper sjefen hans ombestemmer seg da, så dere får en ordning på det. Vi har ikke spurt ennå, men håper inderlig det går greit.

Jeg håper IKKE han ombestemmer seg og risikerer at andre blir drept,fordi mannen må kjøre ungen i bhg med firmabilen. Det er det sjefen som må leve med..

Jeg skulle ha sagt meg enig, men det er ikke påbudt med airbag i bil. 

I know!

Jeg håper IKKE han ombestemmer seg og risikerer at andre blir drept,fordi mannen må kjøre ungen i bhg med firmabilen. Det er det sjefen som må leve med..

Det er helt urelevant,airbagen er der,og det er også en sikkerhet for sjefen. Hadde sagt blankt nei selv..

Hvis alle bilene dems hadde hatt airbag, så ja! Men de kjører mange røtne biler der..... Men jeg skjønner faktisk sjefen hans...ja....MEN.... er sykt irriterende. Og de vil han skal ha bilen hjemme pga at da kan han rykke ut på jobb når som helst og møte direkte der hvor de må jobbe. Nekter sambo det, taper de sykt mye penger.

Men ingen som kan svare om når det forsvarlig? Hvor lang avstand må det være? Selgeren på nissan mente det ikke var noe problem, men jeg er sååå skeptisk! [&o]

Det er helt urelevant,airbagen er der,og det er også en sikkerhet for sjefen. Hadde sagt blankt nei selv..

Ok.

Om jeg hadde funnet filmen igjen så skulle jeg gjerne illustrert for deg med en airbag og en vannmelon hvorfor barn ikke skal sitte der det er airbag - uansett om de sitter for- eller bakovervendt. Skummelt[8|]

Dette står på trygg trafikk sine sider:

Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/

I know!

Hvis alle bilene dems hadde hatt airbag, så ja! Men de kjører mange røtne biler der..... Men jeg skjønner faktisk sjefen hans...ja....MEN.... er sykt irriterende. Og de vil han skal ha bilen hjemme pga at da kan han rykke ut på jobb når som helst og møte direkte der hvor de må jobbe. Nekter sambo det, taper de sykt mye penger.

Men ingen som kan svare om når det forsvarlig? Hvor lang avstand må det være? Selgeren på nissan mente det ikke var noe problem, men jeg er sååå skeptisk! [&o]

ALtså.. Jeg synes sjefen din kunne gitt han en av de bilene uten airbag jeg. Kan jo ikke være et kjempeproblem og bytte[&:] Skjønner frustrasjonen din altså,jeg gjør det. Og håper virkelig det ordner seg for dere[:)]

Det er en grunn til at han har fått flunka ny bil, pga hans del av jobben og han må ha den bilen for å komme seg frem. Den gamle hans er uten airbag, men da får han ikke jobbet som han skal. Så det blir ett problem gitt....[:'(]

Men vi har ett valg og kjøpe en ekstra "billig" bil for ett år så han kan kjøre ho i den. Men da må han innom hovedanlegget og hente bilen der, da taper jobben hans mye penger....da blir IKKE sjefen blid....

ORIGINAL: *cookie*

i sambo sin arbeidsbil kan man skru av airbagen med nøkkelen inni hanskerommet..kanskje det går i bilen til din samboer og? isåfall er det jo bare å skru den av/på alt ettersom hvem som sitter i passasjersetet[:)]

Det er ikke lovt. For å skru av airbagen så må du søke biltilsynet for de må utstede et nytt vognkort hvor det står at bilen ikke har airbag... Vi hadde tenkt å gjøre dette i vår bil og fikk beskjed om dette..

ORIGINAL: leonorasmamma

Det er ikke lovt. For å skru av airbagen så må du søke biltilsynet for de må utstede et nytt vognkort hvor det står at bilen ikke har airbag... Vi hadde tenkt å gjøre dette i vår bil og fikk beskjed om dette..

Men da er det vel naturlig å skru den på igjen når man ikke trenger å ha den av?[8D]

ORIGINAL: Leilani

Om jeg hadde funnet filmen igjen så skulle jeg gjerne illustrert for deg med en airbag og en vannmelon hvorfor barn ikke skal sitte der det er airbag - uansett om de sitter for- eller bakovervendt. Skummelt[8|]

Vet de absolutt ikke skal sitte bakover og airbag, og vet at det er farlig hvis de sitter nære, men leste på naf: Dersom barnesetet er montert fremovervendt må det ha trygg avstand til utløst airbag. Mens på trygg trafikk skriver de noe helt annet...Nei...enten må den kobles ut, en ekstra bil eller jeg må kjøre.

takk for linken cathrine76. [:)]

ORIGINAL: leonorasmamma

Men da er det vel naturlig å skru den på igjen når man ikke trenger å ha den av?[8D]

Ja kanskje om en har den muligheten, men er det mange biler som har en sånn av/på knapp? Sånn permanent er iallefall ikke lov[8D]

ORIGINAL: Oline V2

Kan ikke samboeren din kjøre deres bil, da.
Og ha firmabilen stående på jobb

Da blir jeg stuck ute i skauen....[;)]vi bor litt landlig til kan du si.[8D] Da blir det heller en ekstra bil på oss....firmabilen hans kan stå på jobben, men det vil helst ikke sjefen hans, for da taper de mye penger. Og vi taper mye penger da han ikke kan dra direkte på jobb med tanke på direkte utrykkning.

så er kjipt, men valget blir enkelt allikevel, trygghet er viktigst uansett.

Da blir jeg stuck ute i skauen....[;)]vi bor litt landlig til kan du si.[8D] Da blir det heller en ekstra bil på oss....firmabilen hans kan stå på jobben, men det vil helst ikke sjefen hans, for da taper de mye penger. Og vi taper mye penger da han ikke kan dra direkte på jobb med tanke på direkte utrykkning.

Ja, det får nesten være sjefen sitt problem.
Han får jo velge da, mellom å ha firmabilen stående på jobb og tape masse penger, eller om han kan fremskaffe en bil som samboeren din kan bruke til å frakte barnet deres i.

Han får jo velge da, mellom å ha firmabilen stående på jobb og tape masse penger, eller om han kan fremskaffe en bil som samboeren din kan bruke til å frakte barnet deres i.

Blir spennende og se hva sjefen han sier i morgen, det er ikke han som har sagt nei, men bilansvarlig sjefen. Så får se hva hoved høvdingen sier. [:)]

Ja men hvis han ikke kan følge sjefens instrkser,vil jo dette ,til slutt føre til at han mister jobben....

Ja, men jeg har ikke fått med meg at det står i jobb-beskrivelsen hans at han må ha frimabilen stående hjemme i fritiden, og kjøre den til og fra jobb.
Det er jo foholdsvis uvanlig (for de fleste type jobber) at man MÅ kjøre firmabilen når man skal til jobb.

Og de aller fleste arbeidsgivere tar jo faktisk hensyn til at ansatte har et liv (og en familie) utenom jobb også. Og for de aller aller fleste er det jo en kabal å få hverdagen til å gå opp, og da bør man jo være litt fleksibel.

Back
Topp