Arbgiver forskutterer ikke lønn - hva med lønnsøkning?

Kristinanaa

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Juliknøttene 2022
Aprilspirene 2025
I mine tidligere jobber utbetalte begge arbeidsgivere lønn, og fikk det refundert fra NAV.
Nå derimot vil ikke «ny» arbeidsgiver gjøre det.
Vet noen hvordan det blir med lønnsøkning i mai?
Tidligere har jeg fått det automatisk, men nå får jeg utbetalt foreldrepenger fra NAV på bakgrunn av inntektsmelding. Men da går jeg jo glipp av lønnsøkningen som kommer automatisk i mai?

Ja, Nav endrer kun dersom lønnsøkningen kommer før man går ut i perm. Jeg gikk glipp av lønnsøkningen i fjor pga det. Jeg gikk ut i permisjon i slutten av april, med lønnsøkning i mai, så det var skikkelig gøy... Det samme skjer med mannen i år, som også går ut i permisjon april.

Ja, Nav endrer kun dersom lønnsøkningen kommer før man går ut i perm. Jeg gikk glipp av lønnsøkningen i fjor pga det. Jeg gikk ut i permisjon i slutten av april, med lønnsøkning i mai, så det var skikkelig gøy... Det samme skjer med mannen i år, som også går ut i permisjon april.
Men i alle treff på google står det jo at man skal ha den lønnsøkningen på lik linje med andre arbeidstakere. Skjønner ikke dette helt..

Men i alle treff på google står det jo at man skal ha den lønnsøkningen på lik linje med andre arbeidstakere. Skjønner ikke dette helt..

Det går på at lønnen skal økes mens man er i permisjon, sånn at man ikke blir hengende etter når en kommer tilbake fra perm. Men Nav beregner ikke på nytt om den nye lønna er gjeldende etter at permisjonen starter.

1000005327.png

Du har krav på lønnsøkning, på lik linje med alle dine kollegaer, men du har ikke krav på at den skal være gjeldende før du er tilbake i jobb.

Stemmer det de skriver her oppe slik som jeg har forstått det. Jeg snakket med sjefen noen måneder før jeg gikk ut i perm og forhandlet meg til høyere lønn, og var ærlig på det at jeg visste at alle kom til å gå opp i lønn mens jeg var i perm. Og at jeg ønsket at jeg kunne få det tidligere, slik at jeg ikke tapte så mye penger. Det er jo ikke firmaet som betaler den lønna i permen uansett. Heldigvis var min sjef kul og ga meg lønnsøkningen :cool: Dermed fikk jeg den nye lønna i permen. Det holder å ha den nye lønna like før permen.

Det var dog allerede snakket litt om at jeg skulle opp i lønn da, pga resultater jeg har oppnådd som vi hadde snakket om tidligere. Men det hadde skjedd for sent om jeg ikke hadde tatt insj til å ha den samtalen tidligere.

Det er lov å prøve seg uansett, tenker jeg :p

Ifølge Fellesforbundet er det diskriminering av arbeidsgiver å ikke gi lønnsøkning til permitterte/sykmeldte, usikker på hvordan det stiller seg i forhold til nav

Back
Topp