Arbeidsoppgaver 16 åring

Synes det virker voldsomt å måtte støvsuge huset 2 ganger i uken.
Her støvsuger vi hver dag. Mamma pleide å støvsuge hver/annenhver dag da hun hadde hund. Folk har nok litt forskjellig behov :)

Takk for alle innspill :)

Denne 16 åringen gjør ingenting av seg selv, det er derfor jeg er nødt til å sette opp en fast plan. Hun klarer ikke å se at søpla er full når det renner over også sånn .

Når det gjelder støvsuging ser jeg det er mye forskjellige meninger, det tar kanskje 15 min å støvsuge hele huset vårt, da alt er på et plan og jeg selv tar meg av den "harde" støvsuging som å støvsuge bak sofa osv.

Ut i fra den planen jeg har satt opp er det ca 10-20 min med arbeidsoppgaver hun skal gjøre hver dag.
Hun har lite lekser,da hun er på skolen og har fri-timer.

I teorien går jeg hjemme med bekkenløsning og trenger mer hjelp nå fram til juli enn etter.

Takk for alle innspill :)

Denne 16 åringen gjør ingenting av seg selv, det er derfor jeg er nødt til å sette opp en fast plan. Hun klarer ikke å se at søpla er full når det renner over også sånn .

Når det gjelder støvsuging ser jeg det er mye forskjellige meninger, det tar kanskje 15 min å støvsuge hele huset vårt, da alt er på et plan og jeg selv tar meg av den "harde" støvsuging som å støvsuge bak sofa osv.

Ut i fra den planen jeg har satt opp er det ca 10-20 min med arbeidsoppgaver hun skal gjøre hver dag.
Hun har lite lekser,da hun er på skolen og har fri-timer.

I teorien går jeg hjemme med bekkenløsning og trenger mer hjelp nå fram til juli enn etter.
Jeg syns virkelig ikke det er mye forlangt av en 16 åring at de har et par oppgaver for dagen. Greit lekser tar ofte mye tid i den alderen, men en halvtime for dagen til å bidra til husholdningen bør nå gå an :) de tenåringene jeg kjenner gjør ofte mer en det også, men om de har treninger/deltidsjobb slipper de selvsagt litt mer unna hjemme da.

Kan bare snakke fra egene erfaringer, jeg måtte holde rommene mine rene og ryddig (hadde soverom, kjellerstue og bad i kjelleren) Ellers var jeg med å hjalp til med middagen, dekket bordet og satte inn i oppvaskmaskina. Og hjalp til ellers når det var noe etter det jeg husker. En 16 åring kan jo gjøre det meste, og da tror jeg fikk 500kr i ukelønn, men hadde jeg ikke gjort det jeg skulle så fikk jeg ingenting! Husker de var strenge på det at jeg måtte lære meg å jobbe for penger, for ingenting er gratis i livet! Jobbet i tillegg på kafe hver lørdag :)

Som 16-åring bodde jeg alene på hybel, 10 mil unna mamma og pappa ;)
Var hjemme i helgene.
Så en 16-åring som bor hjemme klarer fint å gjøre masse husarbeid (vaske klær, støvsuge, vaske gulv, ta oppvasken osv) lage mat og passe småsøsken samt passe på å komme seg opp om morgene og komme seg på skolen.

I helgene måtte jeg hjelpe til med både husarbeid og fjøsstell.
På våren er det lamming og da tok jeg fjøsvakt ca hver 20.min på dagen, mens mamma og pappa tok natten.
I tillegg passet jeg ofte 2 av mine tantebarn.
Hele året var det ting som måtte gjøres ute så det hjalp jeg til med.
Leksene gjorde jeg innimellom alle de andre oppgavene.

Bodde for meg selv når jeg var 16 år, så drev min egen husholdning. Når jeg var hjemme i helgene bidro jeg med pass av småsøsken og ellers alt av husarbeid. Flyttet hjem året etter når foreldrene mine ble skilt, og bidro på lik linje som mamma med alt for at hun skulle klare å jobbe. Så selv med lang skolevei (6 mil én vei), lekser og kjærest, så bidro jeg med mye hjemme, helt gratis.

Bodde på hybel 8 timer unna hjemmet da jeg var 16. ;) går nok helt fint. De har bare godt av å lære.

Da jeg var 16 flyttet jeg hjemmefra. Da jeg var hjemme i helger jobba jeg hele helga, ble ikke så mye husarbeid da ;)

Jeg tenker at en 16-åring kanskje kan ha ansvar for et rom, badet feks. Eget rom er en selvfølge lenge før man er 16 år. Hente post, gå ut med søppel, rydde ut v oppvaskmaskinen osv er småting som det alltid har vært en selvfølge at alle gjør her.

Også hadde jeg hjulpet til med å finne en jobb til h*n.

Sent from my iPhone using BV Forum

Så det er innafor med minst en oppgave om dagen? her har hun på 16 alltid sluppet unna (før hun flyttet hit) så vi må begynne i det små, som
mandag- ta ut søpla
Tirsdag- ta ut av oppvaskmaskin. Støvsuge huset.
Onsdag- lage middag
Torsdag- ta ut av oppvaskmaskinen. Støvsuge huset
Fredag- vaske eget rom.

Iløpet av uken skal også følgende gjøres: holde soverommet ryddig, vaske bad og gang.

(Dette er bare et eksempel )

Er dette mye?

Det kommer Ann på om hun har jobb. Jeg hadde allerede jobbet i 2 år da jeg var 16 år og da hadde det fått utover skolarbeidet hvis jeg skulle hat masse oppgaver hjemme i tillegg.

Jeg jobbet en del som 16-åring og spilte fotball utenom, så hadde ikke så mange oppgaver hjemme bortsett fra å holde orden på rommet mitt.

Men absolutt innafor å kunne kreve hjelp i huset i den alderen. Jeg tenker det kommer litt an på hvile gjøremål de har på fritiden og hva de har kapasitet til. Men å gå med søpla, støvsuge, ta uttav oppvaskmaskina osv.. det bør alle klare.

Hun har ikke jobb, og heller ikke aktiviteter etter skoletid.

Jeg forteller med selv at jeg gjør henne klar for å bo for seg selv.

Hun får selvfølgelig ukelønn,som reguleres ut ifra innsats.

Det er på nåværende tidspunkt helt klart at vi er nødt til å ha faste oppgaver, da hun ikke evner å se hva som skal gjøres og ikke selv.

Jeg er selvfølgelig fleksibel,og vil forvente mindre i en eksamensperiode og en periode med mye lekser og annet. Men jeg tenker at om vi setter opp en grunn - plan og lærer oss å prate om det og forklare og fortelle om hun har planer og jeg trenger henne til noe ekstra osv så er dette en grei start.

Jeg selv hadde mange flere oppgaver enn dette i hjemmet når jeg var 16 (hadde vaske oppgaver hjemme enda jeg bodde på hybel og kun var hjemme i helgene, det er ikke noe Jeg ønsker for henne. Vi skal absolutt kunne snakke og diskutere sammen :) )

Da jeg var 16 år vasket jeg ALLE klærne til alle 4 i husholdningen. Jeg vasket badet ukentlig og tok ut av oppvaskemaskina annenhver dag. Søsteren mmin den andre dagen og hun tok ut søppelet og.

Her støvsuger vi hver dag. Mamma pleide å støvsuge hver/annenhver dag da hun hadde hund. Folk har nok litt forskjellig behov :)

Mente at det er voldsomt om 16 åringen skal støvsuge 2 ganger i uken.

Vi har også hund:)

Back
Topp