Arbeidsoppgaver 16 åring

Daim

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Hva forventer du at en 16 åring har av faste oppgaver hjemme?

Da jeg var 16 måtte jeg lage middag, passe mindre søsken og ta del i alt husarbeid.

Lage middag, ta oppvask, klesvask, støvsuge, kaste søppel, rydde fellesarealer og eget rom, handle, hente post, passe småsøsken.

Så det er innafor med minst en oppgave om dagen? her har hun på 16 alltid sluppet unna (før hun flyttet hit) så vi må begynne i det små, som
mandag- ta ut søpla
Tirsdag- ta ut av oppvaskmaskin. Støvsuge huset.
Onsdag- lage middag
Torsdag- ta ut av oppvaskmaskinen. Støvsuge huset
Fredag- vaske eget rom.

Iløpet av uken skal også følgende gjøres: holde soverommet ryddig, vaske bad og gang.

(Dette er bare et eksempel )

Er dette mye?

Når jeg var 16 år var jeg passepike 3 dager i uka, jobba 6 dager annenhver uke på en videosjappe. Satt barnevakt ca 1 gang i uka over natta da.
Foruten det, passa jeg ofte mi lillesøster og fulgte hu på aktiviteter, måtte vaske hele øvre etasje og nederste etasje. Samt mitt eget soverom. Laga innimellom middager, men sjelden. Liker enda ikke matlaging :p
Tok ut søpla når vi ble bedt om det selvsagt.

Tjente godt med penger når jeg var 16 år må jeg innrømme :p

Jeg hadde vel ingen andre oppgaver enn å holde rommet ryddig, legge klær til vask, sette inn i oppvaskmaskin og andre normale bidrag til husholdningen og ellers sørge for at jeg rakk det jeg skulle av jobb, trening og skole.

Og så måtte jeg rydde, støvsuge og vaske etter meg og besøket hver gang jeg hadde hatt fest.

Vokste opp i et hus som fungerte slik at alle bidro når de så at noe måtte gjøres, for eksempel går man ut med søppel når spannet er fullt og man tømmer oppvaskmaskina hvis det som er i den er rent når man kommer med skitne kopper og man tørker benker og bord etter at man har spist.
Tror jeg lærte å gjøre sånne ting omtrent da jeg begynte på skolen, så det hadde jo ingenting med å være 16 å gjøre.

Hadde jeg ikke hatt jobb som 16-åring hadde jeg sikkert måtte støvsuge eller vaske faste rom i huset eller noe.

Vi hadde faste oppgaver da vi ble tolv ellers var det ut med ukepenger:)

Oppvaska
Bære ut søppel
Rydde etter middag
Støvsuge sitt egent rom
Osv

Uke pengene ble borte da vi ble konfirmert:)

Vi hadde oppgavene til vi flytta ut av våres hjem :P

Vi har en på 15 og han tar fjøs stell, passer mindre søsken,gjør alt av husarbeid (ikke på en gang da) og han skal jobbe som avløser i sommer,da får han selvsagt lønn:)

En -åring er jo som en oksen person å regne når det gjelder å kunne gjøre ting hjemme :)
Så alt det foreldrene gjør, kan åringen gjøre :)
Så kanskje støvsuge og vaske gulvene en gang i uka, ta klesvasken en dag, oppvask, vaske kjøleskapet, bad osv :)

Når jeg var 16 hadde jeg ekstra jobb på Adelsten hver helg og tjente mine egne lommepenger.

Da jeg var 16 bodde jeg på hybel og gjorde alt selv. Er hun ikke vant til å gjøre noe så kan man kanskje starte litt i det små, men man kan helt klart stille krav til en 16-åring ja.. Bidra til rengjøring, tømme søppel, klesvask etc, og selvfølgelig holde orden på eget rom og rydde etter seg selv i resten av huset.

Bidra i det daglige husarbeidet hjemme.. Selv måtte jeg det, samt at jeg hadde jobb etter skole og på helg for å kunne betale for livsopphold til hesten min!

Alt en må gjøre når en bor for seg selv. Vaske klær, lage mat, vaske og rydde osv.
Flyttet for meg selv da jeg var 16 :)

Bodde for meg selv når jeg var 16, men alt en voksen kan kan også en 16 åring. Minst to oppgaver per dag hadde jeg begynt med. Ta ut bosset tømme oppvaskmaskinen for eksempel. En 16 åring syns jeg bør bidra en del i hjemmet.

Så det er innafor med minst en oppgave om dagen? her har hun på 16 alltid sluppet unna (før hun flyttet hit) så vi må begynne i det små, som
mandag- ta ut søpla
Onsdag- lage middag
Fredag- vaske eget rom.

Iløpet av uken skal også følgende gjøres: holde soverommet ryddig, vaske bad og gang.

Er dette mye?
Jeg synes det hørtes voldsomt mye ut, men det er bare meg da. Og 16-åringer er forskjellige, hva synes hun selv er greit? Hvor mye tid har hun? Jeg tenker f.eks. at en tenåring som bruker lang tid på lekser, eller burde oppmuntres til å bruke mer tid på lekser, bør ha færre oppgaver enn en tenåring som lett får unna lekser i en fei. Mens en tenåring som konstant maser om mer penger godt kan få ekstra oppgaver i bytte mot mer lommepenger. Spørs på totalsituasjonen, og så ville jeg ikke plutselig snudd opp ned på ting om ikke hele familien var enige. 16-åringer kan absolutt gjøre en del, men jeg ville lirket det gradvis på plass om hun ikke var gira selv.

mandag- ta ut søpla
Onsdag- lage middag
Fredag- vaske eget rom.

Er dette mye?
Høres litt mye ut. Jeg tenker det er viktigere med lekser å der stilles det vel høyere krav nå

Synes det virker voldsomt å måtte støvsuge huset 2 ganger i uken.

Men gå med søpla, tømme oppvaskmaskinen og lage middag en dag i uken er jo supert.

5 åringen min hjelper å sette i oppvaskmaskinen og tømme den, brette klær, lage middag, tørke støv

Rydde opp etter seg, lekerommet og rommet sitt greier hund selv

Da jeg var 16 hadde jeg ansvaret for rommet mitt, rydding og vasking. Holde det generelt ryddig i huset (altså legge ting på plass etter meg seøv). Støvsugde ca en gang i uken. Tok oppvasken like ofte som mor og søster. Vasket badet annenhver uke ca. Laget middag eller begynte på den. Gikk tur med hunden stort sett daglig. Hengte opp og brettet tøy ved behov.

Back
Topp