Arbeidsledig.

Capri-Sonne

Glad i forumet
Hei, mannen min har snart vært arbeidsledig i 2 år nå. Etter 2 år mister han støtte i fra nav.
Han har virklig prøvd og få seg jobb ( med pauser i jobbsøkningen pga stor fortvilelse og har mistet mye mot )

Dette har skadet familielivet hardt, fordi jeg har hatt reduert lønn og det har han også. ) Jeg pga helt andre årsaker men har ikke en godt betalende jobb.

Vi har snart 2 barn og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om han mister pengene sine. Vi har en løsning der jeg betaler regninger hver mnd og han mat og bensin osv. Jeg bruker opp alt på regninger og har ikke overskudd til noe annet.

Barnebidraget bruker vi på barna, de må jo ha nye klær osv.
Nå har vi barnet i bhg og kan kanskje ta bort plassen hennes noe som er svært uøsnket for jeg mener hun har så godt av det + i håp om han vil få seg jobb og jeg ut i arbeid igjen.

Noen som vet hva vi kan gjøre?
Jeg må vell gi bort permisjonen min nå fordi jeg ikke kan gå hjemme. ( Men først må jo jeg få barnet. )

Har du hørt med kommunen? Kanskje de kan hjelpe deg med eventuelle søknader om støtte?

Hvis ikke det er helsemessige årsaker til at han har problemer med å skaffe jobb, så er vel sosialstønad en mulighet til å dekke opp hans del av deres nødvendige felles utgifter, da evt også noe av barnehagekostnadene. Hvis helse, psykisk ellet fysisk, er et problem, kan han i samråd med lege søke om arbeidsavklaringspenger. Han bør uansett begynne og mase på NAV for å få oppfølging han har krav på. De kan tilby kurs som gjør ham bedre stilt i arbeidslivet, og da kan han også ha rett på tiltakspenger.

Har du hørt med husbanken? hvis dere leier kan dere få bostøtte, vet ikke helt hva den er på, men vi sendte av gårde en søknad sist uke.
Jeg vet selv hvordan det er å gå arbeidsledig, det er ikke noe gøy.

Tusen takk for gode svar ! Tar gjerne imot fler om det er noen som har. takk <3

Kommunen/nav kan dekke en del av bhgregninga, han har uansett krav på livsopphold fra sosialen (halve husleie, halve strømmen, halve kommunale pluss mat og evt litt livsopphold til barna)..

Æ selv var arbeidsledig en stund og søkte på jobb og vet at d e vanskelig. Hos mæ hjalp d at nav utplasserte mæ til arbeid selv om æ bare fikk støtten fra nav, men når man er i arbeid så e d enklere å få arbeid andre steder.. Så æ nådde å være en mnd på utplassering, så fikk æ vikariat for ett år, og så fikk æ fast arbeid.. Så d gjelder å komme sæ i uansett arbeid om d e deltid eller ikke for da har man bedre sjanse å få arbeid man ønsker.. Men d e bare å be om møte med nav og si at man ønsker å gjøre noe så hjelper dem. Og søk på alt, selv om d ikke e drømmejobben eller man tjener d samme som på nav. I lengden kan man få bedre lønn og søke på drømmejobber..

OK. Takk. Så etter jeg har forstått det da så kommer vi ikke til å verken sulte, måtte flytte fra hverandre eller si opp barnehageplassen. Håper jo på jobb selvfølgelig men livet kresjer ikke fordi..

Back
Topp