Arbeidsledig etter mammaperm, får ikke jobb

EmEm

Flørter med forumet
Julibarna2024☀️
Hei dere! Jeg er arbeidsledig etter å ha vært i mammaperm med mitt første barn, og sliter veldig med å få jobb. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb tidligere, så det er uvant (og tungt) å få avslag på avslag. Jeg mistenker at det kan ha å gjøre med at jeg har fått barn, og at det ikke er attraktivt for en arbeidsgiver. Selv om jeg såklart ikke kan vite at det er det siden ingen sier hvorfor jeg ikke fikk jobben.

Har noen råd til hvordan jeg kan lure meg unna å si at jeg har barn? Jeg har valgt å dele at jeg har vært i perm for å forklare hvorfor jeg har et hull på 10 mnd i CV-en, fordi jeg har tenkt at det er bedre enn at det virker som jeg har vært arbeidsledig i 10 mnd. Men nå er jeg jammen ikke sikker. Hva sier jeg i stedet?

Håper andre har erfaring med dette :help

Det er ikke lov til å spørre om barn på intervjuer eller om man tenker å få/planlegge flere barn i fremtiden :) om en arbeidsgiver spør, så har du rett til å si at det ønsker du ikke å svare på spørsmålet. Jeg ville ha fjernet fra cv det om at man har vært i mammaperm og derfor ikke jobbet:) De har ingenting med det å gjøre. Håper det ordner seg og du finner drømmejobben :Heartred

Det er ikke lov til å spørre om barn på intervjuer eller om man tenker å få/planlegge flere barn i fremtiden :) om en arbeidsgiver spør, så har du rett til å si at det ønsker du ikke å svare på spørsmålet. Jeg ville ha fjernet fra cv det om at man har vært i mammaperm og derfor ikke jobbet:) De har ingenting med det å gjøre. Håper det ordner seg og du finner drømmejobben :Heartred
Men det kan vel hende at man skriver om seg selv i en cv at barn faller naturlig å nevne :confused005
Til TS ikke gi opp , fortsett å søke :) heier på deg .

Men det kan vel hende at man skriver om seg selv i en cv at barn faller naturlig å nevne :confused005
Til TS ikke gi opp , fortsett å søke :) heier på deg .
Arbeidsgiver har ingenting med om man har barn eller ikke :) Skjønner at man ønsker å skrive om seg selv og det faller da naturlig inn å nevne barna men i hovedsak så har ingen arbeidsgiver krav på den infoen :)

Hei dere! Jeg er arbeidsledig etter å ha vært i mammaperm med mitt første barn, og sliter veldig med å få jobb. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb tidligere, så det er uvant (og tungt) å få avslag på avslag. Jeg mistenker at det kan ha å gjøre med at jeg har fått barn, og at det ikke er attraktivt for en arbeidsgiver. Selv om jeg såklart ikke kan vite at det er det siden ingen sier hvorfor jeg ikke fikk jobben.

Har noen råd til hvordan jeg kan lure meg unna å si at jeg har barn? Jeg har valgt å dele at jeg har vært i perm for å forklare hvorfor jeg har et hull på 10 mnd i CV-en, fordi jeg har tenkt at det er bedre enn at det virker som jeg har vært arbeidsledig i 10 mnd. Men nå er jeg jammen ikke sikker. Hva sier jeg i stedet?

Håper andre har erfaring med dette :help
Jeg regner med arbeidsgiver ville spurt om hullet i CV-en uansett. Personlig synes jeg det høres bedre ut å ha vært i mammaperm enn å «bare» ha vært arbeidsledig. Har intervjuet en del, men jobber i et stort, statlig selskap, så det er relativt familievennlig og har aldri hørt noen si noe negativt rundt familie/barn, heller motsatt, veldig opptatt av å legge til rette og beholde ansatte. Kanskje et slikt type selskap er lettere å få napp i?

Føler med deg! Har søkt en del jobber siste året og det er så enormt dårlig respons. Lurer på om det handler om at jeg har kommet i 30-årene? Altså, jeg har virkelig ikke peiling. Noen av stillingene har søkt har virkelig vært skreddersydd til min bakgrunn, som er litt broket og merkelig, og allikevel kommer jeg ikke til intervju en gang. Har dessverre få råd, da jeg ikke har lykkes ennå. Jeg har jobb da, så sånn sett ikke det samme. Eneste tipset er å låne boka til Fredrik Fornes. Der er det en del konkrete tips :) lykke til!

Tusen takk for tips! :Heartpink
Fikk litt motet tilbake, og skal sjekke ut boka til Fredrik :happy:

• Omsorg
Reactions: HCS
Arbeidsgiver har ingenting med om man har barn eller ikke :) Skjønner at man ønsker å skrive om seg selv og det faller da naturlig inn å nevne barna men i hovedsak så har ingen arbeidsgiver krav på den infoen :)
Nei , det har de ikke . Men det hjelper lite når folk ikke ansetter gravide eller småbarnsmødre . Jeg forstår jo godt hvorfor , også er det leit at samme hvor mye de ikke har lov å ikke så blir det gjort hele tiden likevel.

Back
Topp