Arbeidsledig anyone?

filiol

Forelsket i forumet
Jeg har akkurat meldt meg arbeidsledig.. 2 uker siden ca.. Har vært i ulønnet mammaperm i 9mnd.. Nå tenker jeg jo på hvordan det skal gå siden jeg er gravid nå og jeg kommer til å føle meg litt ussel i forhold til staten/nav osv.. Jeg kan vel ikke helt på ordentlig si at jeg er reel arbeidssøker... Men fytti for noen urettferdige regler de har. Syns de skulle likestille ulønnet permisjon med arbeidsledige og jobbere i forhold til foreldrepenger i neste svangerskap.. Jeg har jo ikke kostet staten en krone etter at lønnet permisjon var over.. Jeg har jo gjort verdens viktigste jobb- tatt meg av ett lite barn.. Saken er den at mannen har mistet jobben og da måtte jeg melde meg ledig/jobbe for vi trenger pengene.. Beklager langt innlegg.. Jeg er bare nysgjerrig på å høre hva dere andre mener om saken.. ;)

Jeg har 15% jobb og takket nei til en stor stilling i en butikk etter at jeg mistet igjen.
Følte at jeg trengte litt ro for kropp og sjel.....
Jeg har ikke meldt meg in hos NAV, vet ikke så mye om reglene i Norge, og det føler på en måte feil å ta imot penger når jeg takket nei til en jobb selv :(
Vi prøver å klare os med mindre penger, og fra oktober av står jeg på vikarlisten i bhg.
(har jobbet 98% i fjor i bhg, men dem hade ikke jobb i år).
Vet at det ikke er gunstig for permisjonspengene etterpå, men da jeg hadde rett på det pga at jeg jobbet mye, mistet jeg for 1. gang.
Nå velger jeg for kroppen min, så lenge vi orker da, glad at mannen min har en jobb.

Kanskje skal jeg melde meg inn hos NAV når alt går bra denne gangen, når jeg er over 12 uker og føler meg klar for jobb igjen!
I går spurte en annen butikk om jeg ville ha jobb, dem er vant at jeg ikke er redd å jobbe, har jobbet overalt her i bygda, og dem synes sikkert det er rart at jeg bare jober 1 dag.
Skal ta en prat med butikksjeffen neste uke og fortelle hvorfor, vi er tett hr i bygda, og liker ikke å lyve. Da forstår dem hvorfor jeg sier nei.....

arbeidsledig ja..:( skal ha en praksis i løpe av høstsemesteret, så er veldig stresset med å få jobbe mest mulig...er ferdig utdannet til jul, så håper å få meg jobb til januar..men hvem vil vel ansette en som er da..5 mnd på vei?:( får skjule magen på jobb intervju å håpe på det beste!:( er det ikke slik at en må jobbe 6/10 mnd for å få penger frå nav? jobber litt ekstra i barnehager og på sykehjem nå..håper det blir litt kroner på konto.. jeg har også vært hjemmeværende...i 1.5 år, siden vi ikke fikk bhg plass før nå i september. 

Det var jo veldig trist lesning once more. Satser på at barnet klarer seg denne gangen. :) Skjønner at du ikke vil jobbe så mye da.. Man har rett på foreldrepenger om man er registrert arbeidssøker også, men man må ha hatt inntekt 6 av 10 måneder.. ;)

filiol skrev:
Det var jo veldig trist lesning once more. Satser på at barnet klarer seg denne gangen. :) Skjønner at du ikke vil jobbe så mye da.. Man har rett på foreldrepenger om man er registrert arbeidssøker også, men man må ha hatt inntekt 6 av 10 måneder.. ;)

Ja, jeg er nok ikke den som har masse gode historier bak seg, men har en veldig fin mann og 2 fine store barn! Og ellers er å flytte til Norge det beste valget jeg har tatt i livet mitt!

Jeg har da 15% jobb, men det er mindre enn 3000 i mnd, hvis jeg registrerer meg som arbeidssøker, da får jeg penger fra NAV, ikke sant? I tilegg til min 15% jobb?
Hva skjer hvis det kommer en jobb ledig som jeg ikke vil ta pga graviditeten da?
Da stopper dem støtten?
Og får du foreldrepenger og hvis du har vært arbeidsledig og mottatt støtte?

For å være klar; jeg er ikke en som melder seg rask syk  (hadde jeg bare gjort det førrige gangen jeg var gravid og etter at jeg mistet.....), jeg er ikke redd å jobbe og.
Og selv om jeg var forskolelærer i Nederland,
har jeg hatt jobber her som vasking, kassa og servering.
Likte alt! (untatt hyttevasking da....:P)
Så derfor er jeg så i tvil om jeg skal melde meg in som arbeidssøker.....

Jeg vet ikke helt om dem stopper støtten hvis du/vi velger å si nei til en jobb pga graviditeten.. Men de ser nok også den at det er leit å ta en jobb for så å sykemelde seg.. :p Du får nok ledighetstrygd i tillegg når du bare jobber 15% og er på jakt etter mer.. Foreldrepenger har du krav på hvis du er registrert arbeidssøker hos nav og mottar penger derfra.. (eller annen inntekt) Så lenge du har motatt penger 6 av 10 mnd før babyen kommer.. Vet ikke om det regnes fra permisjon (3 uker før termin) eller fra fødsel.. Må sjekke opp i det.. ;) Så flott at du trives i Norge og er fornøyd på tross av aborter (det er helt forferdelig, jeg har bare opplevd en.. Kan ikke forestille meg hvor tøft dere har hatt det) og dårligere jobber enn du var vant med hjemmefra..! :D Har du bodd her lenge? Du skriver bra norsk.. ;) Det gjelder særskilte regler ang. Foreldrepenger hvis du ikke er norsk statsborger.. Men det regner jeg med at du er siden du skriver så bra og har hatt flere jobber i Norge..

Takk så mye for så et tydelig svar!
Vi har bodd her 'bare' i 3 år, så er ikke Norsk statsborger.
Man får tilbud om det når man har bodd 7 år i Norge.
Norsk har jeg lært meg bare av å kaste meg inni jobb, musikk og dugnad.
Synes at det går ganske bra ja egentlig,
men man skal altid kunne høre at vi har en 'dialekt' :P
Men vi er jo fra Nederland, så har nesten samme rettigheter ellers.
Vi har oppholdstillatelse pga jobb, og i år fikk vi kommunal stemmerett :)
Tror jeg må begynne å lese litt på NAVsiden og finne litt mer ut, men fokuserer
nå mest om at jeg håper at det går bra denne gangen.....

filiol skrev:
Jeg vet ikke helt om dem stopper støtten hvis du/vi velger å si nei til en jobb pga graviditeten.. Men de ser nok også den at det er leit å ta en jobb for så å sykemelde seg.. :p Du får nok ledighetstrygd i tillegg når du bare jobber 15% og er på jakt etter mer.. Foreldrepenger har du krav på hvis du er registrert arbeidssøker hos nav og mottar penger derfra.. (eller annen inntekt) Så lenge du har motatt penger 6 av 10 mnd før babyen kommer.. Vet ikke om det regnes fra permisjon (3 uker før termin) eller fra fødsel.. Må sjekke opp i det.. ;) Så flott at du trives i Norge og er fornøyd på tross av aborter (det er helt forferdelig, jeg har bare opplevd en.. Kan ikke forestille meg hvor tøft dere har hatt det) og dårligere jobber enn du var vant med hjemmefra..! :D Har du bodd her lenge? Du skriver bra norsk.. ;) Det gjelder særskilte regler ang. Foreldrepenger hvis du ikke er norsk statsborger.. Men det regner jeg med at du er siden du skriver så bra og har hatt flere jobber i Norge..

Jeg er helt imponert! Så flink du er! :) Du må være spesielt positiv og lærevillig siden du har klart å komme så langt på bare tre år på egen hånd. Rette innstillingen! :) Jeg håper virkelig at spiren holder denne gangen, høres ut som dere har hatt nok...

filiol skrev:
Jeg er helt imponert! Så flink du er! :) Du må være spesielt positiv og lærevillig siden du har klart å komme så langt på bare tre år på egen hånd. Rette innstillingen! :) Jeg håper virkelig at spiren holder denne gangen, høres ut som dere har hatt nok...

Takk igjen! Koselig å få sånne tilbakemeldinger!
Jeg var en veldig glad og positiv person, men må si at jeg aldri
skal være den samme mer etter hva vi har opplevd de siste måneder...
Men skal prøve!

Back
Topp