arbeidskontrakt.. noen som har peiling??

Browneye

Forelsket i forumet
Marshmallows2021
jeg jobber som tilkallingsvikar i kommunen.. etterlyste idag arbeidskontrakt med sjefen min.. da sa hun at jeg fikk kontrakt for hver enkelt vakt jeg jobbet! Og at det da gjerne ble skrevet i ettertid.. noen som synes dette høres rart ut?? Da går jeg jo og jobber uten kontrakt da! Kan det være lov? Skal vel ha kontrakt på et år eller noen mnd selv om jeg bare er tilkallingsvikar?

Det der ville jeg hørt med arbeidstilsynet eller LO feks..... KS-burde jo vite det [:D]

du SKAL ha en arbeid kontrak på at du jobber vikariat, det er ulovelig å jobbe uten kontrakt! kontrakten skal skrives før du så mye som jobber 2 min!

Ja, man HAR faktisk KRAV på det!
Da bør du snakke med noen om dette[;)]

ORIGINAL: momita

du SKAL ha en arbeid kontrak på at du jobber vikariat, det er ulovelig å jobbe uten kontrakt! kontrakten skal skrives før du så mye som jobber 2 min!

Tror det stemmer ja. Skal ikke jobbe noe som helst uten kontrakt, om hun skriver kontrakt hver dag, skal du også ha den i hånden hver dag før du gjør noe som helst.... [8|]
Ta kontakt med arbeidstilsynet, er vel også derfor det er så viktig for arbeidsplassen din å alltid ha kontraktene i orden, i tilfelle de kommer på besøk... Ikke populært [:D]

Vet du, jeg jobber med vikarer og forskjellige arbeidsgivere hele dagen...og det er FORBUDT å jobbe uten en arbeidsAVTALE...
Det trenger vel ikke være en kontrakt, det holder med en generell, skriftlig avtale mellom arbeidsgiver, og ansatt.

Det de sier er at jeg får kontrakt pr.vakt jeg jobber.. noe som selvsagt ikke blir gjennomført...og da sier de at jeg skal signere denne i ettertid.. fordi det er jo vanskelig å forutsi når noen blir syk... men n¨å har jeg jo fått vakter flere veker i forveien.. rart at de kan go meg det og ikke vil gi meg f.eks en kontrakt på at jeg er tilkallingsvikar i 5 mnd.. da hadde jo det ikke vært noe problem.. men det er vel for å hindre at jeg skal kunne bruke selvmelding og sånn viss jeg blir syk?? Men urettferdig i og med at jeg jobber 80-100% pr.veke!

Vet du, hadde jeg gjort dette mot mine vikarer, hadde JEG fått sparken på flekken!!!

Jeg har villet gått til sjefen din, og KREVD å få en arbeidsavtale snarest mulig, og bedt henne tilbakedatere denne avtalen fra første arbeidsdag hos dem. Deretter har jeg også spesifikt bedt henne om å få skriftlig de dagene du skal jobbe fremover.......
Hvis du syns det er vanskelig å KREVE...si heller at Aetat og Trygdekontor må ha kopi av arbeidsavtale, med startdato på ditt engasjement, og at aetat og trygdekontor må ha skriftlig bekreftelse på de timene du jobber......skal love deg at dama ikke tør annet...........

VAnskelig å kreve noe siden jeg bare er tilkallingsvikar.. men hallo.. må nesten gjør det.. har jo rett på en midlertidig ansettelse uansett...! Skal prøve meg på torsdag.. da skal jeg på jobben..

Har selv jobbet som tilkallingsvikar i kommunen og hadde ikke kontrakt. Tror det er en gjennomgående greie i kommunene. Det er sikkert et smutthuld i lovverket som gjør det mulig!
Kjenner mange som har vært tilkallingsvakt og som ikke har kontrakt!

ORIGINAL: Maja81

Har selv jobbet som tilkallingsvikar i kommunen og hadde ikke kontrakt. Tror det er en gjennomgående greie i kommunene. Det er sikkert et smutthuld i lovverket som gjør det mulig!

Men det skal vel ikke være sånn? Og vi kan vel kreve ¨å få kontrakt...?? Er jo midlertidlig ansatt når vi er tilkallingsvikarer... og når de tross alt bruker oss opp til 100%..

Ikke kontrakt...men en arbeids AVTALE har du krav på...

Man er vel i realiteten ikke ansatt når man er tilkallingsvakt.

nei ikke fast ansatt.. men de ringer jo ikke hvem som helst.. man har jo på en måte et arbeidsforhold når de ringer å spør om man kan komme å jobbe. Så en arbeidsavtale bør jo være på sin plass.. syns ivertfall jeg da[8|]

en arbeidsavtale er alle arbeidsgivere PLIKTIG gjennom Arnbeidsdirektoratet til å gi til ALLE som er tilknyttet firmaet.
Arbeidsavtalen skal være så spesifisert som mulig. I ditt tilfelle skal det i arbiedsavtalen være opplyst om at du er tilknyttet firmaet, og at du utfører arbeidet hos dem på tilkalling. Det skal være tidsfestet når du har blitt tilknyttet firmaet.
Det kan også stå at arbeidstakeren kun betraktes som ansatt i firmaet i oppdragsperioden.
Det skal også stå hvordan og når lønn blir utbetalt.
Ellers skal det være opplyst om gjensidig oppsigelsestid i oppdragsperioden.

Hvis ldu lurer på noe, send meg gjerne en PM

ORIGINAL: Maja81

Jeg har også jobbet som tilkallingsvikar i kommunen, og jeg hadde heller ikke kontrakt. Da jeg slutta med dette for å begynne på skole, fikk jeg et skriv fra kommunen der det stod hvor mange timer jeg hadde jobba og hvilket lønnstrinn jeg fulgte. Disse opplysningene fikk de ettersom jeg leverte timelister hver mnd.

I den kommunen jeg tidligere jobbet i hadde jeg kontrakt på at jeg var midlertidig ansatt som tilkallingsvikar fra da til da... det har jeg fremdeles da jeg noen ganger reiser "hjem" og jobber litt der når jeg er hjemme... synes det er rart at noen kommuner ikke gir tilkallingsvikarene sine en slik avtale..jobber også privat i trondheim og da har jeg en slik avtale.. menmen.. kommer vel til bunns i det.. får høre med sjefen en gang til..

Back
Topp