Arbeidskonflikt

RBmarsbaby

Flørter med forumet
Må bare ha en liten utblåsning. Jeg er sur og lei og hormonene løper avgårde med meg her...

På grunn av forhold på arbeidsplassen er jeg i utgangspunktet kvalifisert for 100% svangerskapspenger. Jeg jobber skift, så da ville det dekket lønna mi PLUSS skifttillegget på 5500 pr måned.

Nå har arbeidsgiver, som er IA-bedrift, vært flinke og funnet tilrettelagt arbeid til meg. Det er kontorbasert på dagtid, og er veldig givende. Jeg trives på jobb og VIL virkelig jobbe.

Brått forrige måned forsvant skifttillegget fra lønnsslippen. Etterlyste det hos lønnsavdelingen, og fikk da beskjed om at HR har bestemt jeg ikke skal få tillegget lenger fordi jeg da ikke jobber skift nå.

Dette koster meg altså 5500 kr i måneden (pluss ekstrautgifter for bil, fordi jeg nå jobber hver dag i stedet for etter en skiftplan. Med 55 km hver vei og bomring utgjør det en saftig sum). Det vil også påvirke permisjonsutbetalingene mine negativt.... Prøvde å ta det opp med HR-ansvarlig på jobb, men får til svar at "dette er sånn vi alltid har gjort det med gravide".

Føles utrolig urettferdig at jeg skal tape såpass mye penger på å jobbe i stedet for å ta svangerskapspengene. Prøvde også å si at da ønsker jeg ikke å jobbe tilrettelagt lenger, ettersom det påvirker økonomien negativt, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan nekte å jobbe tilrettelagt. HR-ansvarlig anklagde meg for dårlig arbeidsmoral og for å ikke sette nok pris på tilretteleggingen de har gjort for meg, samt erfaringen denne jobben vil gi.

PHUH. Beklager langt innlegg, men jeg er SINT. Hjelper jo ikke at hormonene herjer heller... i dag har jeg vært på gråten over dette omtrent siden jeg våknet.

Hæ?? Det høyres kjempeteit ut & tåpelig. DU og din lønn skal ikkje straffes. Klarer ikkje begripe at dette er korrekt behandling, og ville tatt det opp med fagforbund eller lignende. Eg ser at det teknisk sett på ein tåpelig måte at det blir at du mister skifttillegget ditt, men det blir berre for dumt. Føler iallefall med deg & håper det blir i orden på eit vis.

Jeg trodde ikke du skulle miste tilleggene- hadde tatt dette opp med fagforening. Jeg vet feks at de som jobber orden i politiet blir flyttet inn på etterforskning og jobber da kun dag, men beholder lønnene fra orden. Er det kanskje nav som skal dekke mellomlegget?

De må vel tilrettelegge så du ikke taper på det? Er ikke det kriteriene? Er jo ikke akkurat småpenger heller. Men hadde prøvd meg på både fagforening og nav for å forhøre meg. Kan umulig være riktig. Om du har fast jobb med fast turnus som utgjør en fast lønn så må jo denne dekkes :s

Spent på hvordan dette løser seg for deg.

Jeg jobber selv en 100% nattstilling. Sjefen har gitt utrykk for at det er lettere å tilrettelegge på dag enn natt, men om en ikke får tilleggene når en går tilrettelagt vil det for meg utgjøre rundt 8000kr mindre utbetalt pr mnd, og det er ikke noe jeg har råd til.

For meg blir det litt det samme som å si at tilrettelegging er at du selv går ned i stillingsprosent og får betalt deretter.... og det syns jeg ikke kan kalles tilrettelegging...

Men skal ikke svangerskapspenger gi deg lik lønn som om du var sykemeldt? Eller er det forskjell på dette? Legen min har søkt om svangerskapspenger nå så får se om jobben kan tilrettelegge for meg. Jeg har forøvrig premature rier og kynnere og kan ikke stresse pga det.. så aner ikke hvordan det skal løses (IA bedrift).

Jeg trodde ikke arbeidsgiver hadde lov til å kutte tilleggene dine? Du skal jo ikke tape økonomisk på å være gravid, det er jo ekstremt diskriminerende!

Du har vell en kontrakt med dette tillegget skrevet på? Dermed har du og trygt krav på den lønnen i kontrakten. Men står det dermed ikke i kontrakten spesifikt så må du kontakte fagforbund/advokat for å løse den.

Men skal ikke svangerskapspenger gi deg lik lønn som om du var sykemeldt? Eller er det forskjell på dette? Legen min har søkt om svangerskapspenger nå så får se om jobben kan tilrettelegge for meg. Jeg har forøvrig premature rier og kynnere og kan ikke stresse pga det.. så aner ikke hvordan det skal løses (IA bedrift).

Jo, det stemmer. Men fordi den tilrettelagte jobben jeg har fått i stedet for svangerskapspenger er på dagtid skjer altså dette. Er jo helt absurd at jeg nå taper på å jobbe..

Du skal ikke tape på tilrettelegging! Men mulig du kan få tilleggene dine fra NAV, snakk med de!
Min arbeidsgiver betaler kun grunnlønna mi i svangerskapspenger, resten dekker NAV...

Du har vell en kontrakt med dette tillegget skrevet på? Dermed har du og trygt krav på den lønnen i kontrakten. Men står det dermed ikke i kontrakten spesifikt så må du kontakte fagforbund/advokat for å løse den.

Kontrakten min sier jeg skal ha lønn ihht tariff, og det er der det blir krøll. HR mener bestemt at tillegg ikke er lønn, og tariffavtalen har ikke spesifikt slått fast noe annet.

Nå ser det likevel ut som saken ordner seg. Saken ble løftet et nivå, opp til adm. direktør i bedriften. Han mente dette var diskriminerende praksis, så nå skal de forsøke å få til en endring innen neste lønning.

Jeg trodde ikke arbeidsgiver hadde lov til å kutte tilleggene dine? Du skal jo ikke tape økonomisk på å være gravid, det er jo ekstremt diskriminerende!

En telefon til LDO i går bekreftet at det ikke er eksplisitt ulovlig --- men det kan være diskriminerende, og det er ulovlig å diskriminere. Så en skikkelig gråsone, med andre ord.

Men ser ut til at dette blir ryddet opp i nå. Direktøren forsøker å endre praksisen innen neste lønning.

Spent på hvordan dette løser seg for deg.

Jeg jobber selv en 100% nattstilling. Sjefen har gitt utrykk for at det er lettere å tilrettelegge på dag enn natt, men om en ikke får tilleggene når en går tilrettelagt vil det for meg utgjøre rundt 8000kr mindre utbetalt pr mnd, og det er ikke noe jeg har råd til.

For meg blir det litt det samme som å si at tilrettelegging er at du selv går ned i stillingsprosent og får betalt deretter.... og det syns jeg ikke kan kalles tilrettelegging...

Er helt enig med deg. Særlig siden man som ansatt ikke har lov til å nekte tilrettelagt arbeid som tilbys.

Som jeg har skrevet lenger oppe her nå ^^^ ser det ut som det ordner seg for meg. Men jeg er sjokkert over at praksisen ikke er klart og tydelig ulovlig, det slår jo helt feil ut og er tydelig at det rammer gravide i veldig mange yrker.

De må vel tilrettelegge så du ikke taper på det? Er ikke det kriteriene? Er jo ikke akkurat småpenger heller. Men hadde prøvd meg på både fagforening og nav for å forhøre meg. Kan umulig være riktig. Om du har fast jobb med fast turnus som utgjør en fast lønn så må jo denne dekkes :s

Ja, brukte dagen i går på å dra i alle mulige tråder [emoji1] ser ut som det ordner seg innen neste lønning, heldigvis.

Men ganske sjokkerende at det de har gjort ikke er direkte ulovlig. I mine øyne tyder det på dårlig lovverk...

Jeg trodde ikke du skulle miste tilleggene- hadde tatt dette opp med fagforening. Jeg vet feks at de som jobber orden i politiet blir flyttet inn på etterforskning og jobber da kun dag, men beholder lønnene fra orden. Er det kanskje nav som skal dekke mellomlegget?

Etter mange(!) telefoner i går skjønte jeg at selv om de fleste har god praksis på saker som dette er det utrolig lite som er nedfelt i lovverket. Er nok derfor bedriften min har kunnet sno seg unna såpass lenge...

LDO sier det ikke er ulovlig i seg selv, men ulovlig hvis det er diskriminerende - og det er det jo som regel. Krøklete regelverk...

Ja, brukte dagen i går på å dra i alle mulige tråder [emoji1] ser ut som det ordner seg innen neste lønning, heldigvis.

Men ganske sjokkerende at det de har gjort ikke er direkte ulovlig. I mine øyne tyder det på dårlig lovverk...
Da håper jeg du også får etterbetalt det du har hatt krav på.. men veldig bra det ordna seg! Kjipt at slikt skal skje, spesielt i den tiden vi er i nå :(

Da håper jeg du også får etterbetalt det du har hatt krav på.. men veldig bra det ordna seg! Kjipt at slikt skal skje, spesielt i den tiden vi er i nå :(

Godt at det ordner seg![emoji5]
Jeg er enig med Skvirevippen; håper du får etterbetalt!
Eller, jeg tror jeg hadde krevd å få etterbetalt faktisk!

Jeg synes det er veldig positivt at direktøren tar et tak her! Synes det vitner om en arbeidsplass som ikke ønsker å diskrimminere, og forhåpentligvis har du fått endret praksisen også for andre gravide i fremtiden :) Og det er jo kjempebra!

Back
Topp