Arbeidsgiver som ikke tilrettelegger

Elle

Glad i forumet
Marsboerne2017
Flere med arbeidsgiver som ikke tilrettelegger?
Her har jeg nå vært sykemeldt i 2 mndr og begynner å bli ganske lei..
Har et godt samarbeid med legen og vi fant ut at jeg skulle prøve meg på jobb 5 timer I uka ca.
De andre fast ansatte er på ferie denne uka så jeg visste jeg måtte være der alle timene på en dag for å lage noe til den dagen.
Etter endt dag kjente jeg meg helt ferdig og spørte om vi kunne dele opp på to dager neste uke.. for å få en myk start og prøve mere etterhvert. Dagen etter ringe hu meg kjempe sur og sier at det ikke går ann.. Hvis ikke jeg klarer å jobbe 5 timer sammenhengende så var det ikke no vits i.. Da måtte jeg bare ringe legen min å få full sykemeld.
Det skal og sies at når jeg kom innom med sykemeld. Før i uka så sa hu knapt Hei til meg... og var super sur.....
Er det bare meg eller er dette frykter dårlig gjort?
De vil jo ikke ha meg i jobb... og gidder ikke prøve ell no... Den dagen jeg hjalp til (gjort det 2 ganger faktisk) så er det ingen som Spør åssen det går eller om jeg trenger noe hjelp..... Har ikke lyst tilbake i det hele tatt nå... har lett etter ny jobb lenge og I permisjon sjal det finnes en annen jobb!!!

D høres ut som du har skikkelig useriøse kollegaer og sjef stakkars :-( jeg skjønner godt at du ikke vil tilbake dit! Jeg ville kanskje ha ytra dette for legen din hvis d er sånn at dere har godt sammarbeid. Og hvis du ikke vil tilbake skal du bare sykemelde deg videre synes jeg. Finnes jo mange andre aktiviteter du kan gjøre hjemme og uttafor døra for å "trene deg opp litt" igjen. Stol på magefølelsen din og gjør d som blir best for deg! D er også best for den lille i magen :-)

Det er møkk dårlig gjort, og jeg kjenner igjen følelsen av å ikke ville tilbake på jobb. Det i seg selv er stressende på kropp og sjel. Nå har ikke jeg så mye problemer akkurat nå, og har et rimelig greit samarbeid med sjef og kollegaer, men føler at det ofte glemmes at jeg er gravid i forhold til løfting/bæring og slike ting. Sist hadde jeg en del blødninger. Selv om det viste seg å ikke være noe farlig, blei jeg sykemeldt 3 nesten 4 siste mnd før permisjonen tok til, og dette blei vi enige om på en helt grei måte, fordi det var bedre for både meg og butikken. Er man sykemeldt over 2 uker får de det også dekket av Nav (eller noe i den dur) og så var det greiere for dem å finne vikar.

Veit ikke om dette var så mye til hjelp men.. ;) :p

Det hørtes ikke bra ut! Man har visse rettigheter som gravid, varierer litt om det er IA-bedrift eller ikke. Er du organisert? Regner med det må gå an å få litt hjelp fra de. Men høres ikke så veldig fristende å komme tilbake på jobb når du blir møtt slik.

Så kjedelig at de ikke kan tilrettelegge for deg. Er ikke flere som er sykemeldt som du kan "dele" litt med?

Jeg vet at feks i Bhg er det vanskelig å tilrettelegge, for det er vanskelig å få vikar i fem timer om jeg feks skulle jobbet tre timer hver dag. Og uten vikar ville jo det gått ut over barna og dets tilbud.
Så derfor velger jeg selv når jeg har vært sykemeldt, og være sykemeldt 100% og heller komme og gå litt som det passer meg. Da blir jeg også på "topp" . Fungerte veldig godt når jeg var sm sist pga kvalmen!

De er vel pliktig til å tilrettelegge for deg, dersom det er mulighet for det. Er det ikke mulighet for det ( kommer jo helt an på type jobb og arbeidsplass osv.. ) så er det faktisk ikke din feil. Da kan man bli sykmeldt 100% fordi tilrettelegging ikke er mulig.
Men uansett mulighet eller ikke, så skal sjefen oppføre seg som et medmenneske da! Ingen grunn til å være sur og utakknemlig, du gjør jo så godt du kan. :)

I forrige svangerskap så måtte jeg sykmelde meg 100% fra uke 15 pga ingen mulighet til tilrettelegging. De hadde bare gjort det mulig for en gravid om gangen og vi ble 3.

Jeg trodde de måtte tilrettelegge jeg? De må jo gjøre det de kan for at du kan komme tilbake til arbeidslivet. Har dere dialogmøter med NAV osv? Jeg har vært sykemeldt i en god stund av andre grunner, og har begynt å komme tilbake 20%. Jeg har fått styre om jeg vil jobbe en hel dag eller dele opp i timer. Og hvilke dager jeg vil jobbe selv. Du burde ta kontakt med NAV å forklare.

De må tilrettelegge så lenge det er mulig. Men ikke alle arbeidsplasser har mulighet til det. Det kommer helt an på type arbeid såklart.

Ja de skal liksom være pliktig til det... men... Er en blomsterbutikk så skulle være mulig.. men men... var hos legen I dag og fikk full sykemeld. igjen.. fikk og spørte litt forskjellig.. har jo 60% stilling der.. så spørte om det var mulig å ha en ekstra jobb og jobbe der selv om man er sykemeldt i den andre jobben.. og det gikk!! Så da er jeg ganske happy! Vi har nemlig en stor gård og jeg kan være med på litt.. er en del sittende jobb nå på kontoret osv.. Og lett å gå inn å legge seg litt om man blir sliten osv...

Tusen takk for alle svar! Godt å høre at man ikke er helt bak mål!

Sniker inn fra februar... :)

Tror det er slik at hvis det ikke er mulig for arbeidsplassen å tilrettelegge så har du krav på svangerskapspenger. Dumt å bruke opp "sykemeldingskvoten" så tidlig, tenk om du skulle få bruk for dette siden.

Lykke til videre! :) (Høres ikke ut som noen særlig bra sjef...)

Flere med arbeidsgiver som ikke tilrettelegger?
Her har jeg nå vært sykemeldt i 2 mndr og begynner å bli ganske lei..
Har et godt samarbeid med legen og vi fant ut at jeg skulle prøve meg på jobb 5 timer I uka ca.
De andre fast ansatte er på ferie denne uka så jeg visste jeg måtte være der alle timene på en dag for å lage noe til den dagen.
Etter endt dag kjente jeg meg helt ferdig og spørte om vi kunne dele opp på to dager neste uke.. for å få en myk start og prøve mere etterhvert. Dagen etter ringe hu meg kjempe sur og sier at det ikke går ann.. Hvis ikke jeg klarer å jobbe 5 timer sammenhengende så var det ikke no vits i.. Da måtte jeg bare ringe legen min å få full sykemeld.
Det skal og sies at når jeg kom innom med sykemeld. Før i uka så sa hu knapt Hei til meg... og var super sur.....
Er det bare meg eller er dette frykter dårlig gjort?
De vil jo ikke ha meg i jobb... og gidder ikke prøve ell no... Den dagen jeg hjalp til (gjort det 2 ganger faktisk) så er det ingen som Spør åssen det går eller om jeg trenger noe hjelp..... Har ikke lyst tilbake i det hele tatt nå... har lett etter ny jobb lenge og I permisjon sjal det finnes en annen jobb!!!
Skulle trudd du jobbet der ej jobber :P

Uff høres ikke noe gøy ut. Hadde jeg ikke funnet meg i. Du prøver faktisk, å at hun er sur og ikke gidder prøve engang sier mye mer om henne som sjef enn noe annet.
Skjønner godt at du ikke vil jobbe der mer.

Bille tatt meg ein prat med legen og nav. For når arbeidsgiver ikkje kan tilrettelegga, så har du rett på svangerskapspenga :)

Misunne deg ikkje den sjefen altså...

Back
Topp