Arbeidsavkalaringspenger

Jenta10

Glad i forumet
Jeg sliter veldig med ryggen og en del psykisk emd angst og traumer etter min datters tidlige flødsel(uke23 med masse problemer) går til psykolog.
problemet er at jeg ikke klarer å jobbe med jobben min lenger, er hjelpelpeier.
Jeg går på aktiv sykemelding men klarer ingen av oppgavene mine lenger så skal antagligvis søke om omskolering... var siste sjanse nå..
får angst av jobben. men kan jeg gå sykemeldt til jeg får vedtaket om omskolering eller hvordan er reglene...

Eller må jeg jeg jobbe jeg blir syk av jobben...

noen her som har blitt omskolert å vil fortelle litt om hva det er..
hva er best å jobbe emd ift rygg...
takk for at du leste

jeg gikk over på aap ett år etter at jeg ble sykemeldt. var fullt sykemeldt i ett år.

du må ta deg ett møte hos nav,er bare de som kan se på saken din og fortelle deg hva mulighetene dine er. aap er ikke noe man bare får, legen må skrive en utfyllende attest,du må fylle ut søknadspapirer og må inn til samtaler.

nå har jeg gått på aap siden februar,og så virkelig ikek for meg at det ble noe jobbing i år,men nå har jeg søk en jobb som er ca 50% stilling,veldig spennende å se om jeg har en sjangs!

hos meg er det bekkenet som er helt klikk til tider.

Jeg vi bare ønske deg masse lykke til. :-)
Og gir deg en dytt på dette emnet

Om du er for syk til å jobbe må du fortsette å være sykemeldt. Om det er så at du ikke ser for deg at du kan komme tilbake i din jobb etter 1 års sykemelding må du snakke med legen din om det kan være fornuftig/nødvendig å søke om arbeidsavklaringspenger i god tid før dine 52 uker med sykemelding er over.. Legen må dokumentere hvorfor du ikke kan komme tilbake i jobb og søke om aap, så blir det videre nav sin jobb å godkjenne denne søknaden og  finne en "løsning" på hva slags type jobb, behandling eller evt skole som fortest og best kan få deg tilbake i jobb... Kan hende må du på jobbutprøving for å se hvilken type jobb du best kan fungere med med dine plager med rygg og psyken....

Hos NAV går det ikke ann å søke om omskolering. Men du kan få omskolering dersom du får innvilget AAP(arbeidsavklaringpenger). For å få innvilget AAP må du ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% pga sykdom, skade eller lyte. Og dette er en ganske omfattende prosess.

Får du innvilget AAP lager du og saksbehandleren din en aktivitetsplan som har som mål å finne korteste vei for deg tilbake i jobb. Og som oftest prøves det ut mange tiltak før man event vurderer omskolering.

Tidligere da man hadde attføring i NAV var det mye enklere å få omskolering enn det skal være nå. NAV er nemlig ingen utdanningsinstitusjon.

Looney skrev:
Hos NAV går det ikke ann å søke om omskolering. Men du kan få omskolering dersom du får innvilget AAP(arbeidsavklaringpenger). For å få innvilget AAP må du ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% pga sykdom, skade eller lyte. Og dette er en ganske omfattende prosess.

Får du innvilget AAP lager du og saksbehandleren din en aktivitetsplan som har som mål å finne korteste vei for deg tilbake i jobb. Og som oftest prøves det ut mange tiltak før man event vurderer omskolering.

Tidligere da man hadde attføring i NAV var det mye enklere å få omskolering enn det skal være nå. NAV er nemlig ingen utdanningsinstitusjon.

Alt det andre hørtes rett ut.. men at det er en omfattende prosess å søke om AAP syns jeg ikke... er man fortsatt like syk og ikke kan jobbe når sykepengeperioden er ute er eneste sjanse å søke om AAP. Søknadsskjema+ legeerklæring + egenerklæringsskjema + cv på websidene til nav. Det er det man skal ordne. Men lurt å søke et par mnd før sykepengeperioden går ut.

Og SÅÅ kan man høre om mulighet til omskolering. Her vil også uttalelser fra egen lege telle endel. 

Looney skrev:

Er du innen nav så er det ikke så omfattende å søke om avklaringspenger, men en får kun tildelt det hvis en ikke klarer å jobbe 50% eller mer. En kan heller ikke søke på dette før etter 52 uker, evt levere inn før de 52 ukene har gått. Da med skriv fra lege evt saksbehandler.
Hos meg så hadde jeg fler eoppfølgingsmøtter med nav,lege og min arbeidsgiver. Fikk invilget Avklaringspenger med en gang jeg søkte dette ordnet ho på nav for meg siden ho hadde alle papirer som ho trengte.
Etter 1år på avklaringspenger ble det jobbutprøving som endte i full sykmelding igjen.Så nå sitter jeg å venter på neste møtte jeg ska på med lege og nav for hva vi mer kan gjøre eller ska gjøre

bondekone skrev:
Looney skrev:

Er du innen nav så er det ikke så omfattende å søke om avklaringspenger, men en får kun tildelt det hvis en ikke klarer å jobbe 50% eller mer. En kan heller ikke søke på dette før etter 52 uker, evt levere inn før de 52 ukene har gått. Da med skriv fra lege evt saksbehandler.
Hos meg så hadde jeg fler eoppfølgingsmøtter med nav,lege og min arbeidsgiver. Fikk invilget Avklaringspenger med en gang jeg søkte dette ordnet ho på nav for meg siden ho hadde alle papirer som ho trengte.
Etter 1år på avklaringspenger ble det jobbutprøving som endte i full sykmelding igjen.Så nå sitter jeg å venter på neste møtte jeg ska på med lege og nav for hva vi mer kan gjøre eller ska gjøre

Altså... man MÅ jo søke før det har gått 52 uker... ellers står man helt uten penger i flere måneder. Men man kan ikke søke om å få det tredd i kraft før det har gått 52 uker. Men er 2-3mnders behandlingsfrist... så papirer bør man levere inn i god tid... men man får ikke avbrutt sykepenger for AAP... men det er mulighet da å få dette fra sykepenger går ut.

Med omfattende prosess mente jeg at man må levere søknadskjema, det skal sees på av saksbehandler, du må komme til en arbeidsevnevurdering som er en samtale med saksbehandleren din hvor dere går igennom dine utdanninger, arbeidserfaringer, hjemmesituasjon, helse osv, du må til denne samtalen fylle ut et egenvurderingsskjema på forhånd. Fastlegen din må sende inn et skjema som heter legeerklæring ved arbeidsuførhet som sier noe om hvilke plager du har, muligheter for forbedring og hvilken prosent han tenker du kan fungere i jobb. Dere må også lage aktivitetsplan.

Så på bakgrunn av disse papirene gjør saksbehandler er vurdering om du fyller inngangsvilkårene for AAP. Gjør du det må vedtaket fattes og sendes forvaltning for eventuell pengeutbetaling.
Dette er for meg en ganske omfattende prosess ja :)

Jeg har jobbet 100% i helsesektoren siden jeg var 17 år og har nå måttet innse at jeg ikke kunne fortsett lengre pga kronisk migrene. Men jeg har alltid hatt en plan om å fortsette å jobbe, evnt som noe annet. Jeg har vært mye sykemeldt i små prosenter og korte intervaller.

Men jeg måtte innse at nok var nok i februar og gikk da til legen og sa at nå ville jeg ha 100% sykmelding og at omskolering var det neste for meg. Jeg skal ikke si at alt er gjort på et blunk. Men slik gjorde ihvertfall jeg det. Etter 12 år med en kronisk lidelse var nok nok.

Så var det å starte NAV karusellen, selv om jeg ikke har vært sykmeldt i ett år, har jeg nå fått innvilget AAP som trer i kraft februar 2012 og jeg har fått innvilget omskolering. Skolestart 26 August iår. Yrkesfaglærer skal det bli av meg til slutt :) Håper alt går som det skal, og det har det gjort foreløpig.

Man må ikke være sykmeldt i ett år for å kunne få AAP eller omskolering, dette er gamle regler.

Gleder meg til å ta fatt på ny utdanning og satser på bedre helse :)

Back
Topp