Apropos vendingforsøk ved seteleie

Oneinamillion

Oktoberskatt på vei <3
Oktobermirakler 2013
Forstår det slik at det ikke er alle sykehus som gjør det. Vet noen om Haukeland sykehus driver med det? Kan det være farlig å prøve å snu babyen? ( siden det bare er noen sykehus som praktiserer det, og ikke alle)

Jeg tror de fleste har sluttet ettersom det er risiko for at fosteret kan få navlestrengen rundt halsen.

Så vidt jeg vet gjør de ikke dette lenger på Haukeland. Min første lå i seteleie til og med uke 36/37 og da jeg nevnte vendingsforsøk for jordmor så hun bare dumt på meg og sa at slikt gjør man ikke lenger o_O
Vet ikke hvorvidt det er farlig for fosteret med untak av at det kan få navlestrengen surret rundt seg, men tror store deler av grunnen til at de fleste har sluttet med dette er rett og slett fordi det svært sjeldent er vellykket. Fosteret snur seg som regel tilbake igjen innen kort tid. Det kan også være ganske ubehagelig, ja, til og med smertefult for mor å få det gjennomført.

Haukeland gjør det ikke.
Og glad er jeg for det, de sa det stresset barnet og var svært smertefullt for mora.
Fødte i seteleie med første, vanlig med andre, og krysser alt jeg har for at tredjemann nå skal legge seg i seteleie. Mye lettere fødsel.

Det er myye vanligere med setefødsler enn man tror. På haukeland har de ca 1 setefødsel for dagen, så de vet hva de driver med :)

Sniker fra nov/des.

Sent from my GT-I9100

Helse nord er sluttet med det, da det er stor risiko forbundet med det.

Jordmor på Drammen fortalte meg at i løpet av de 20 årene hun har jobbet der har de aldri hatt et vellykket vendingsforsøk! Så tror de fleste har sluttet med dette :)
Da kan man begynne å lure på kompetansen der nede. På Elverum vender dem fortsatt og har ofte vellykkede vendingsforsøk. Jeg har selv vært å gjort det! Tok 3 minutter, helt smertefritt og nå har vesla festet seg og ligger godt ned i bekkenet med hodet! Jeg slipper heldigvis KS og kan føde på den naturlige måten!

Ble forsøkt vending når jeg gikk med gutten min.. Det var svært ubehagelig og ikke vellykket. Dette var i Ålesund i 2010.

Haukeland gjør det ikke.
Og glad er jeg for det, de sa det stresset barnet og var svært smertefullt for mora.
Fødte i seteleie med første, vanlig med andre, og krysser alt jeg har for at tredjemann nå skal legge seg i seteleie. Mye lettere fødsel.

Det er myye vanligere med setefødsler enn man tror. På haukeland har de ca 1 setefødsel for dagen, så de vet hva de driver med :)

Sniker fra nov/des.

Sent from my GT-I9100
Hvor stor var din som ble født i seteleie? Kom baby før eller etter termin?:) vet du om de sitter igang seteleiefødsel om baby er rundt 4 kilo rundt termin?:)

Noen som vet om Bærum sykehus gjør det? Var på 32-ukers kontrollen tidligere i uken og da lå han fortsatt i seteleie. Jordmoren sa at hvis han fortsatt lå i seteleie i uke 36 så ville jeg bli henvist til Bærum sykehus for eventuell vending...

Da kan man begynne å lure på kompetansen der nede. På Elverum vender dem fortsatt og har ofte vellykkede vendingsforsøk. Jeg har selv vært å gjort det! Tok 3 minutter, helt smertefritt og nå har vesla festet seg og ligger godt ned i bekkenet med hodet! Jeg slipper heldigvis KS og kan føde på den naturlige måten!

Nå vil jeg til Elverum.....

Back
Topp