apropos trening under graviditet

*moonpie*

Glad i forumet
Syntes det er helt bak mål at ikke nav kan dekke kort til treningssenter så man kan forbli i form og prøve ut forskjellige øvelser som kanskje gjør ryggproblemer og bekkenløsning lettere å leve med. Det vil jo også hjelpe å komme tilbake raskerere i arbeid om man trener. For min del har jeg masse ryggplager som kan være bekkenløsning og noe som er muskelhevelse og jeg får vondt av å gå så jeg kunne trengt forskjellige apparater å trent på!!!!!!!!!!!!!!!! Kjenner nav irriterer meg av og til, de forventer så masse av gravide før og etter fødsel men de bidrar ikke selv!

Jeg skjønner hva du mener.
Men med slike plager får man jo fysioterapi med dertil tilrettelagt trening?
Jeg gjorde i alle fall det.
For det meste øvelser jeg kan gjøre hjemme.

Det er vel derfor man får henvisning til fysioterapi?
Hadde nok blitt dyrt for samfunnet om alle gravide skulle få dekket trening i studio?

Jeg tror de hadde fått mye igjen for å tilby noe slikt til de som trenger det. Totaltsett bør vel det være mye mer økonomisk??

Ja, jeg er ikke interessert i at skattepengene mine skal gå til å dekke treningskort til de gravide som er så heldige at de er i form til å trene på treningssenter. Skulle gjerne vært i så god form, jeg!! Ser ikke helt hvorfor det er større grunn til å dekke det til gravide enn til folk flest. Har ikke alle masse helsegevinster av å trene??

Hvorfor skal NAV dekke dette ?? Det er da mange andre som også har behov for trening pga vondt her og der og de får ikke det dekt fra NAV.. Det et jo et eget ansvar å ta vare på kroppen sin og komme i bedre form.. Man får dessuten dekt fysioterapi ved bekkenplager..

jeg vet man får fysio men det er mye annet man kan trene uten å nødvendigvis bli dårligere. Mange apparater å velge mellom! Man er ikke krøpling eller dødsyk, bare gravid og om man hadde hatt slikt tilbud fra begynnelsen av så er det ikke sikkert alle hadde blitt så dårlige i ryggen!!! Finnes da ikke BARE bekkenløsning men tusen andre vondter man også kan rammes av. Da hjelper det med trening og få løst opp litt. Det fysioterapaut serverer syntes jeg ikke kan kalles trening men kanskje øvelser for å mykne opp! Jeg går dit selv og det er vel helt greit men kan ikke si det hjelper eller at jeg ser poenget! Men men må vel kanskje gå en stund før det blir resultater. Det er ikke alle gravide som får dekket fysio nei, det er kun om det er bekkenløsning ved gange! Så ellers må man selv betale en egenandel, og da syntes jeg kanskje at trening er bedre forebyggende mot gravide plager!!

Trening er forebyggende mot gravidplager, ryggvondt, hjerteproblemer, fedme, armvondter etc. etc... Listen er uendelig. Ser fortsatt ikke hvorfor staten skal dekke dette for gravide spesielt. Da burde hele Norge fått det dekket. For å forebygge plager. Og hva med de som liker best å utføre treningen på langrennsski eller i løpesko? Hvorfor skal de som liker sentre og apparater få dekket treningsutgifter mer enn dem pga. preferanser? Nei, er man i god form og tror trening på senter vil være godt for en så får en betale utgiftene til det selv - også når man er gravid... Ellers er frisk luft og trening på stuegulvet gratis;)

Jeg synes egentlig man burde få skattetrekk for å trene på studio generelt. Altså ikke dekket, men en gevinst for at man forebygger mye man ellers kan ende opp med, og som koster staten ÅH SÅH mye mer i helseutgifter, trygdeutbetalinger og... sikkert ganske mye annet. Men det burde jo også da selvfølgelig være en rapportering av at den som er medlem hos et studio faktisk går dit. Går ut i fra de fleste har registrering med kort når man er der, slik at det kan bevises at man benytter seg av det, og at krav for et evt trekk ligger i at du f eks trener minst en gang i uken.

Men igjen, så burde det jo også da ikke være så sykt svære hopp i hva det koster å trene forskjellige steder. Bare på mitt studio (som jeg er for sliten til å benytte meg av etter jobb ;p) er det tre satser. De som var medlem før de skiftet eier, de som medlte seg inn rett etter skifte, og de som vil registrere seg nå. Ufattelig idiotisk, men langt i fra det dyreste stedet å trene, i tillegg til at man kan bruke svømmehallen gratis så mye man vil (utenom stupe- og svømmelagets treningstider).

Det er da like viktig å trene før man blir gravid! Jeg er heller ikke interessert i å betale for det. Et skattefradrag hadde ikke vært dumt, men da burde det gjelde alle gravide eller ei. Det er enhver sitt ansvar å holde kroppen i form. Jeg trener tre ganger i uka på treningssenter, trente også før jeg ble gravid.

Synes det er veldig fint at man får henvisning og gratis fysio..Men, er uenig i at NAV burde gi gratis trening til alle gravide, eller befolkningen generelt...Ja, trening forebygger mye, og er godt mulig de kunne spart noe...For å være helt ærlig så syns jeg mange folk bare tror at alt skal dekkes og at alt skal betales av både den ene og den andre.Hva i alle dager har de som er 90 år nå, gjort for å holde seg i form? Jo, de har jobbet og vært fysisk aktive...Tror ikke man trenger allslags fancye apparater for å forebygge en rekke sykdommer...Trener selv på studio, men det får jeg jaggu betale selv!! Vi får SÅ mye i dette landet..Ja-mye kan bli bedre..Men vi har det VELDIG godt ift mange andre!! Synes det er alt for mye "servert på sølvfat" holdninger ute og går..

PS: Ikke noen kritikk til trådstarter eller andre:) Til syvende og sist er det jo viktig at du tenker over at trening ville være bra for div svangerskapsplager...Helt enig med deg der:)

Trening gir helsegevinst til alle som trener, gravid eller ei, men jeg anser det overhodet ikke som skattebtealernes oppgave og betale for de som ønsker å trene på et senter. Det er mulig for alle å trene absolutt hele kroppen uten noe som helst utstyr som er laget for trening. Man kan trene både kondisjon og styrke uten å betale for det.

Muligheten er der det er bare snakk om hva man gidder og vil.

Staten kan ikke dekke alt mulig... Vi har da ansvaret for vår egen helse! :)

Back
Topp