Apropos svigermødre...

Haffani

Elsker forumet
Julegavene 2019
Må bare sjekke med dere om jeg overreagerer nå... Min svigermor er supersøt og snill, og vet ikke hva godt hun kan gjøre for oss. Men jeg syns hun tar seg litt til rette noen ganger. For en stund siden skulle hun passe storebror her, og da vi kom hjem hadde hun tatt for seg klesvasken. Hun ville jo bare hjelpe til men jeg synes det er ekkelt at hun står og roter i mine skitne klær:/

Idag tidlig da mannen var og leverte storebror i bhg (han glemte å låse døra), sto hun plutselig midt i gangen og pratet med meg gjennom baderomsdøra da jeg sto i dusjen. Hun skulle bare fortelle at hun hadde satt et akebrett vi skulle låne utenfor, men tenk om jeg hadde gått rundt naken i gangen da hun kom inn for eks? Jeg syns liksom det bør være noen grenser... Jeg hater tanken på at "hvem som helst" bare kan komme rett inn. Men nå låser jeg alltid døra selv da. Hun har også en tendens til å komme rundt huset og banke på vinduene istedet for å ringe på døra når hun kommer. Mulig hun synes det er gøy men jeg friker helt ut av sånt:( Har bodd i blokk lenge før vi flyttet i hus og jeg liker IKKE at folk kan komme og titte inn vinduene på oss som de vil.

Sniker litt - jeg forstår deg utrolig godt! Hadde ikke likt at noen bare gikk inn i huset mitt, og syns hun kan banke på hoved døren. Hadde blitt skremt hver gang jeg om noen banket på vinduer osv.

Men bare for å ha sagt det og, uten at det har noe med det andre å gjøre så er det jo tydelig at hun er bekvem med deg og det er jo på en måte også positivt da - men hun har visst litt vansker med å se de normale grensene ;)

Sniker litt - jeg forstår deg utrolig godt! Hadde ikke likt at noen bare gikk inn i huset mitt, og syns hun kan banke på hoved døren. Hadde blitt skremt hver gang jeg om noen banket på vinduer osv.

Men bare for å ha sagt det og, uten at det har noe med det andre å gjøre så er det jo tydelig at hun er bekvem med deg og det er jo på en måte også positivt da - men hun har visst litt vansker med å se de normale grensene ;)
Ja, hun vil jo ikke noe vondt med noe av det. Men hun kan lett bli litt "sår" og synes synd på seg selv også så det er litt vanskelig å si ifra. Jeg sa ifra om klesvasken den gangen og hun tok poenget men tror hun ble litt paff og det virket ikke som om hun klarte helt å se min side av det. I dag tidlig ble jeg så overrasket da hun begynte å snakke til meg gjennom døra at jeg bare sa "hva gjør du her?" Etterfulgt av et overrasket "men... Vsr ikke døra låst??" at jeg håper egentlig hun skjønte den av seg selv. Vi får se. Når det gjelder vinduene så må vi vel gå til anskaffelse av noen gardiner:)

Huff, jeg kjenner meg igjen i denne. Heldigvis bor svigers ganske langt unna, men jeg merker at svigermor har helt andre grenser for privatlivet enn meg, så hadde vi bodd i nærheten hadde det nok vært slik du beskriver. Og det er VANSKELIG! De gjør alt i beste mening, men tråkker over andres intimgrenser uten å vite det, så det store problemet er å si ifra uten å såre de. Det ser jo ut som du markerer grensene dine på en fin måte, så vi får krysse fingrene for at hun forstår deg om ikke så lenge. Det er jo ikke noe hun kan gjette seg frem til, så det er jo bare en måte hun kan lære det på. Det positive med det er jo at hun ser ut til å være veldig glad i dere, og at hun føler at dere står hverandre nær!

Må bare sjekke med dere om jeg overreagerer nå... Min svigermor er supersøt og snill, og vet ikke hva godt hun kan gjøre for oss. Men jeg syns hun tar seg litt til rette noen ganger. For en stund siden skulle hun passe storebror her, og da vi kom hjem hadde hun tatt for seg klesvasken. Hun ville jo bare hjelpe til men jeg synes det er ekkelt at hun står og roter i mine skitne klær:/

Idag tidlig da mannen var og leverte storebror i bhg (han glemte å låse døra), sto hun plutselig midt i gangen og pratet med meg gjennom baderomsdøra da jeg sto i dusjen. Hun skulle bare fortelle at hun hadde satt et akebrett vi skulle låne utenfor, men tenk om jeg hadde gått rundt naken i gangen da hun kom inn for eks? Jeg syns liksom det bør være noen grenser... Jeg hater tanken på at "hvem som helst" bare kan komme rett inn. Men nå låser jeg alltid døra selv da. Hun har også en tendens til å komme rundt huset og banke på vinduene istedet for å ringe på døra når hun kommer. Mulig hun synes det er gøy men jeg friker helt ut av sånt:( Har bodd i blokk lenge før vi flyttet i hus og jeg liker IKKE at folk kan komme og titte inn vinduene på oss som de vil.
Kjenner meg litt igjen altså. Mine svigerforeldre bor veldig langt her i fra, så de er her bare et par ganger i året, og det samme når det gjelder vi hos dem. Husker en av de første gangene de var her, jeg var på jobb - så kom jeg hjem og da hadde hun vasket klærne våre. Følte også at det var over grensa. Det gjør hun for så vidt når vi er der også.. Tror kanskje de detter litt tilbake til å være mor for sine sønner - barn eller tenåringer?

For min del har jeg endt opp med å bare akseptere disse tingene. De bor som sagt svært langt borte og hun gjør dette av ren kjærlighet. Når det er så sjelden vi ses går det helt greit å bite i hop.
Tenker at du må gjøre en vurdering på hvordan du vil ha det og hva du kan leve med. Det er noe helt annet når folk bare dukker opp osv - sånt hadde jeg synes var skikkelig ubehagelig.

Lykke til! :)

He, he, jeg er ikke så veldig privat av meg, så for meg hadde det der vært helt greit, men skjønner veldig godt at du reagerer. Hadde tatt det opp med henne. Prøv å legg det frem på en slik måte at du forteller om dine grenser og hva du syns er greit - da blir det mindre sårende enn om du legger det frem på en slik måte at det fremstår som du syns hun er feil...

Svigermoren din høres ut som en hyggelig dame som bare vil dere godt :) Så lenge dere løser ytterdøren og baderomsdøren ser jeg ikke det som et problem. Vi alle har irriterende sider ved oss. Jeg ville sagt at det er kjempekoselig at du tar klesvasken, men litt pinlig for meg at andre går igjennom skittentøyet mitt. Behold den gode stemningen, men si i fra på en hyggelig og ordentlig måte.

Jeg hadde blitt glad om svigermor gjorde husarbeid for meg på eget initiativ :P

Her bor også svigermor langt unna, så hun er veldig behjelpelig me ting når hun kommer på besøk, men hun spør masse om det er ting hun kan gjøre, så da sier æ bare at du kan ta storesøster :) Men når vi er der på besøk så blir både æ, sambo og shnuppa oppvarta som bare det, OG må si æ nyte det ;)
Så må nok si at æ e ganske heldig me min svigermor :) Men svigerfar derimot er et eget kapitell som vi ikke snakke om :)

Så det kan nok hende at hun vill hjelpe deg, men kan også være greit og si ifra om ting viss det blir veldig mye. Regne med at morsinstinktet kom inn i bilde :P
lykke til, håper det løser seg :)

Back
Topp