Apropos mat og sunn mat...

almara

Forumet er livet
VIP
Hvordan er dere snart tre-åringer når det kommer til grønnsaker?

Her har jeg ei jente som elsker frukt og bær, er veldig glad i eple, appelsin, banan, aprikos, plommer, fersken, vannmelon, mango, druer, ja, kommer egentlig ikke på noen frukt hun ikke liker. Hun er også kjempeglad i bringebær, jordbær, blåbær, osv. 
Når det kommer til grønnsaker, er det verre. Hun spiser vel nesten bare erter, kikerter og agurk. Vil ikke en gang ha potet og gulrot, som jeg vet hun egentlig liker. Ser hun så mye som en paprikabit på tallerkenen, kaster hun den på gulvet (og hun vet hva vi synes om det). Jeg TROR hun spiser potet og gulrot i barnehagen, men brokkoli, som hun likte godt da hun var liten, er nå helt uaktuelt. Jeg vil gjerne introdusere nye grønnsaker for henne litt etter litt, men hun kaster dem på gulvet, rett og slett. Blir litt bekymret for om hun får i seg nok grønnsaker, for det anbefales jo tross alt mer enn frukt. Noen med tips/råd? Eller noen som har sett at et lignende problem plutselig har forandret seg?

Ellers liker hun godt fisk, spiser mye makrell i tomat på brødskiva (dermed får hun jo også i seg tomat) og også laks, torsk, fiskeboller, fiskekaker osv. til middag. Det er egentlig bare mangelen på grønnsaker jeg bekymrer meg for. 
 
Har hatt litt av det samme her egentlig :)

Hun elsker alt av frukt og bær, men har tatt litt lenger tid med forskjellige grønnsaker....

Hun har alltid vært veldig glad i gulrot og vi har nesten bestandig det til middagen så det skal være noe hun liker. Både rå, kokt eller woket :)

Andre grønnsaker som potet, blomkål og brokkoli er hun ikke veldig glad i, men vi legger bestandig det på asjetten hennes uansett. Og oppmuntrer henne til å smake. Om hun f.eks har spist opp det hun liker godt og ber om mer, så må hun alltid smake på det andre før hun får mer. Så velger hun om hun vil spise mer av det.

Det har gjort at hun plutselig spiser litt av det, og ble helt overrasket da hun spiste masse potet her om dagen :) Vil at middagen skal være koselig familietid, samtidig som vi vil at hun skal spise sunn og god mat....

Hun er veldig glad i erter, mais, agurk, løk og tomat. Paprika går også og litt salat.....
 
Teo er veldig glad i kokte gulrøtter og brokkoli. 
Potet er han ikke så veldig fan av egentlig, men det spiser vi omtrent ikke nå uansett. 
Han er også glad i rå gulrot, men ikke så glad i annet rått som agurk, paprika osv. 
Men vi forsyner han med det meste, så får han spise det han liker, vi synes det er ok å ikke like alt så lenge han får i seg nok grønnsaker totalt. 
Frukt er han veldig glad i, og kan spise mye av. 
Om vi lager en gryte f.eks, så har vi jo oppi ting han påstår at han ikke liker i annen form, og han spiser det stort sett =) 
 
Her har jeg vært så usannsynlig heldig at begge barna elsker grønnsaker. Lillesøster elsker all mat i store mengder hele tiden, mens Felix har perioder med forskjellige favoritter. F.eks. kan han kaste seg ivrig over brokkoli i noen uker, mens han noen uker senere lar brokkolien ligge igjen på fatet, og spiser de andre grønnsakene. Noen uker etter det igjen kan han spise litt brokkoli uten så stor iver, før det etter enda noen uker er favoritten igjen. Slik er det med det meste. Tidligere kunne mat han ikke ville ha bli kastet på gulvet, men overraskende nok tok det slutt etter en samtale vi hadde om "god bordskikk." Nå lar han det heller ligge igjen på fatet. 

Jeg kommenterer aldri hva han spiser eller ikke, og ber ham aldri om å smake på noe. Alt blir lagt på fatet, eller satt på bordet så han kan forsyne seg selv. Noen ting har vi hatt til flere måltider før han har smakt på det første gang, men nysgjerrigheten vinner til slutt. Jeg vil ikke at det skal bli noe press eller prestasjon med spisingen. Vi andre spiser alt, og viser at vi liker det, og så bare satser jeg på at det smitter. :P 

Jeg synes det høres ut som om Alma har et sunt kosthold til tross for at hun ikke er så glad i grønnsaker, og synes ikke du har noe stor grunn til å være bekymret. Vet ikke hva du har prøvd, men liker hun saus? For det meste av grønnsaker kan moses og brukes i sauser. Eller prøve med suppe med finmoste grønnsaker som kan drikkes av kopp. Jeg er river ofte et par gulrøtter i det meste av mat, og bruker det blant annet i lasagne. Til tross for at Felix er glad i potet, så fikk jeg en gang høre veldig grundig at barn som ikke spiser poteter ofte vil ha kålrot i stedet. Vet ikke om du har prøvd å gi henne det?

Du kan prøve å lage guacamole, eller dipp av yoghurt og krydder, og se om hun vil dippe rå grønnsaker når du gjør det. Begge mine elsker guacamole, og avocado er jo typisk babymat. Fra ca 8 mnd så liker mange babyer råkost, så kanskje Alma vil smake på revet gulrøtter og lignende dersom lillesøster vil ha? Det blir jo annerledes siden Felix liker grønnsaker, men han vil absolutt ha sine laget til akkurat som lillesøsters. Jeg har brukt mye løkkutter på hennes middag for å raskt få små biter, og da skal han ha det også.
 
Takk for svar! :)

Her er det nok også litt sånn at når hun ikke ser hva det er, så spiser hun. Men en 2 mm lang paprikabit finner hun, og hun er veldig vàr for nye smaker og konsistenser. Det var uansett noen gode forslag her som jeg skal prøve meg på.

I dag tidlig prøvde jeg å ha "god bordskikk"-samtalen med henne. Hun var i så godt humør og satt og fortalte meg ting som har skjedd for lenge siden, som f.eks. at hun fikk smoothie da hun var på overnattingsbesøk hos kusina si. Tenkte det kunne være et godt øyeblikk. For vi har nok for lett for å ta sånne samtaler der og da, i "kampens hete", og det er jo egentlig ikke det lureste. Får se om hun har forstått noe av det jeg sa. "Kaste-mat-på-gulvet-seansen" er dessverre nå så innøvd at jeg er redd hun ikke slutter på et blunk. Men kan jo ha håp om det:)
 
Back
Topp