Appelsinjuice= "colababy"?

lille marihøne

Forelsket i forumet
Hei!

Har fått dilla på appelsinjuice og nå har selvfølgelig coop tilbud også. Jeg drikker gjerne en kartong (1,5 liter) om dagen. Vet det er hardt for tennene, men vil babyen i magen få i seg masse sukker og dermed bli stor? Såkalt colababy? 

hva er en colababy?

Eg drakk cola hver dag, min gutt var ikke noe spesielt stor![:-]

Nei, ikke nødvendigvis [8|]

Colababy er en baby som er unormalt stor ved fødsel pga mors store sukkerinntak under svangerskapet.

ORIGINAL: Mamma x 2 med mage

hva er en colababy?

jeg drakk appelsinjuice for den store gullmedalje sist, å jenta mi var faktisk ikke noe stor

Leger og jordmødre presiserer hele veien at all sukker er skummelt for oss, også fruktsukker. At Cola kan virke verre er pga koffein i tillegg. (Så vi kan ikke proppe i oss frukt selv om det skal være sunt..)

(Sist jeg var gravid var jeg Colaavhengig. Vel, ikke helt crazy, men drakk Cola omtrent hver dag, og jordmors kommentar etter symfysemålene var at dette var slettes ikke en Colababy. Ha ha tenkte jeg, bare flaks ;) )

1 1/2 liter juice til dagen er ganske mye sukker!
Det er verken bra for deg eller babyen.
(Men såklart betyr det ikke at du MÅ få et stort barn...)

Det er like mye sukker i juice som i brus,
forskjellen er at juice inneholder nyttige næringsstoffer i tillegg, og ikke koffein[;)]
Så er det vel gjerne værre å drikke mye juice jevnt hele dagene, enn å tømme i seg en liter til frokost f.eks. (altså å holde blodsukkeret jevnt høyere hele dagen, kontra å ha en topp ved frokost[;)]). Det samme gjelder ang. tennene dine, det er ikke antall gram sukker som er hovedproblemet, men over hvor lang tid pr dag tennene blir utsatt for sukker/syre[;)]

ORIGINAL: Smere

I juice er det ikke sukker og ikke fett. Nektar derimot... er full i sukker.

Se på pakningen:-)

ORIGINAL: Snupså

Ikke fett, det er sant, og ikke TILSATT sukker det er sant, men det inneholder MYE naturlig fruktsukker.
Sjekk matvaretabellen:
http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html/tabell_view?nutrients=&searchmode=%20normal&valgtevarer=1198185402.83&grouping=0&togglerowcol=col

og appelsinjuice:
http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html/tabell_view?nutrients=&searchmode=%20normal&valgtevarer=1198185385.33&grouping=0&togglerowcol=col

BEGGE har 10gr mono/disakarider pr 100gr vare[;)]

ORIGINAL: Snupså

Det er jo masse fruktsukker i juice - og det kan være like ille som "vanlig" sukker. Men man trenger ikke få en stor baby for det - men det er uansett ikke bra å drikke så mye juice pr dag.

Ja men man kan på ingen måte sammenligne cola med juice... Cola har 25 gram tilsatt sukker pr halvliter[8D]

Og faktisk så inneholder juice masse bra vitaminer- eneste store minus er at for tennene er det ikke bra.
Har ei som ikke drikker melk og etter anbefaling av lege drikker hun juice til måltidene[;)]

Alt med måte- men det er ingensom får meg til å se på cola og juice som jevnbyrdige drikker altså.

jeg har hatt 3 stk colababyer på 3490 g, 3370g og 3780 g.

Back
Topp