Apotek varer

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Hva kjøper du til babyen/deg selv når det kommer til krem/salve, utstyr osv?

Husker bare at mi brukte Inotyol salve

Vi bruker: sinksalve, babyolje, badesåpe dermica, tørre stelleservietter. Av og til ved behov: inotyl og behepan.

Leste et supertips om å re opp dobbelt med sengekladd og laken så man bare kan fjerne det øverste laget hvis baby eller bleie lekker i løpet av natten. Altså sengekladd, laken, sengekladd, laken. Hun anbefalte attends cover dri plus (apotekvare). Evt. tisselaken hvis man vil ha en mer miljøvennlig løsning.

Ja, kan jo være kjekt å ha. Husker ikke helt når vi gikk over til vanlig negleklipper, men saksen var fin i starten. Ser at jeg egentlig bare har svart på salver/kremer delen av spørsmålet, ikke utstyr.
Termometer er jo veldig kjekt å ha. Og en pakke med babyparacet, så slipper man ut for å handle hvis babyen blir syk. Har også en nesesuger. Veldig begrenset hvor mye den har blitt brukt, men kjekt å ha i hus.

Og signerer tørre stellekluter.

Til ungen: Sinksalve og babyolje (bruker den fra weleda, noen apotek har, som oftest må man på helsekost), bepanthen, såpe/shampoo til baby (min første hadde mye hår, og mistet aldri), saltvann, nesesuger +filter, neglesaks, øretermometer + beskyttere, babyparacet, pyrisept, hårbørste.
-mye av dette har vi allerede liggende siden dette blir nr 2 på underkanten av 2 år.

Til meg selv: Multimam kompresser, multimam salve (er ikke noe fan av purelan), ibux og paracet.

Tulla vår er nå 11 mnd. Vi kommer ikke til å kjøpe noe nytt, annet enn påfyll av de vi bruker opp.

Vi har og bruker mye:
- Kladd til stellebordet (hver dag). Ble skiftet flere ganger hver dag i starten, nå skiftes det nesten aldri lenger. Har kladd liggende i stelleveska og i lomma i bilen. Hadde det også under lakenet mitt siste ukene før fødsel. Mitt vann gikk aldri, men man vet jo aldri.
- Talkum (brukte ved hvert stell i den perioden babyen var sår. Varte noen uker)
- Tannbørste og tannkrem (men vår fikk ikke tenner før hu var ti mnd. Da kom det seks stk samtidig..)
- Tørrservietter (bruker det fortsatt, men brukte KUN det i flere måneder. Av praktiske årsaker og når hun ble eldre begynte vi med våtservietter uten parfyme når hu har bæsja i bleia. Når hu tisser i bleia nå tar vi bare på ny bleie uten å gjøre noe mer. Men vi bader hu hver dag da)
- Våtservietter
- D-vitamindråper!
- Gravid/amme-vitaminer + ekstra jerntabletter
- Multi mam!!! Ikke undervurder dette! Ta det gjerne med til rett etter fødsel og husk å test det ut! Gjør underverker. Saltvann er også supert!

Ting vi har og bruker fra tid til annen:
- Digitalt termometer til øret (hurtig sjekk)
- Digitalt termometer til under arm/rumpa (når vi er nesten sikre på at hu har feber og vil ha nøyaktig hvor mye)
- Paracet (men kjøpte det ikke før etter hu var 6 eller 8 mnd fordi vi ikke trengte det før det, og det er «begrensning» i vekt på de første man evt. bruker.
- Badesåpe (bare for skummet og moro skyld en gang i blant)
- Ammeinnlegg i ull og bomull (brukte i noen måneder. Etter det bare holdt jeg en finger på motsatt brystvorte under amming, da det ellers ikke lakk ved andre anledninger enn ved amming lenger)
- Badebleier (brukte opp den minste pakka til babysvømming og noen fra neste str. til babysvømming. Nå svømmer vi iblant og har noen igjen)
- Laktulose (fikk på sykehuset og trengte litt til etter jeg kom hjem. Mest for å tørre å gå på toalettet)

Andre ting som noen trenger:
- Brystpumpe (brukt for å øke produksjon, lagre ekstra melk og donere bort melk. Kjøpte den ny på salg slik at den evt kunne selges til samme pris ubrukt på Finn)
- Fryseposer til brystmelk
- Tåteflasker til morsmelk og erstatning når hu ble eldre
- Hjelpebryst (til måneden hu hadde brystvegring. Anbefales ved brystvegring da babyen fortsatt spiser av puppen, men får mat gjennom et lite rør plassert ved nippelen, slik at det kommer mat inntil din egen utdrivelse kommer i gang. Kan fungere utmerket på utålmodige barn for å gi de mer tålmodighet).
- Nesesuger (brukt til snørr i starten, og når hu har vært syk og ikke får sove uten smokk, men ikke får puste gjennom nesa)
- Saltvannsdråper (brukt én gang, og må vel bruke det igjen, men gleder meg ikke, for det var ikke noe kjekt)

Ting vi ikke har trengt:
- Spesiell neglesaks (har brukt vanlig fra dag én)
- Babyolje (har ikke tørr hud, bruker det ikke i badekaret, bruker det ikke ved stell. Kun tørrservietter og lunkent vann fra springen)
- Klorevotter (heller aldri kjøpt, men blir jo litt kloremerker i starten)
- Smokker fra apotek eller matbutikk (fikk flere gratis, men hu har aldri villet ha noe annet enn Bibs)

MEN! Det er forskjellig hva folk trenger og har lyst på. Naboen anbefalte babyolje fordi de brukte det ved alle bleieskift. Vi har ikke brukt det i det hele tatt. Det er lite du MÅ ha, og apotekene er åpne også etter fødsel, så det er ikke dumt å vente til etter fødsel og behovene dukker opp, med å handle inn. Vi handlet inn mye på forhånd da det var 40% salg på veldig mye babyting, og det er jo klart det er gøy å forberede seg før babyen kommer ☺️ You do you

Last edited:
Back
Topp