Antistoffer til baby ved sykdom i svangerskapet, myte eller fakta?

B82

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
❤ Aprilbarna19 ❤
Februarhjertene 2025
Noen som vet?

Tenker det mest sannsynlig er RS på hele flokken her.. og er i uke 39+0.
Så håper det er godt for noe.. temmelig tungt nå :bag:

Det er nok fakta. Overføring av antistoffer skjer primært fra rundt uke 32 tror jeg. Det er en av grunnene til at premature er mer utsatt for infeksjon, for de ble jo ofte født før de fikk nok av denne antistoff-dosen fra mor. Det sies vel også at noe antistoffer overføres via morsmelka, og at sammensetninga i magesekken til så små babyer er sånn at antistoffene ikke ødelegges der. Men den delen føler jeg er litt mer usikker info :p

Det er nok litt fakta, men betyr ikke at babyen er 100% totalbeskyttet mot smitte heller.
Hvordan går det, har du fått babyen? :)

Det er nok litt fakta, men betyr ikke at babyen er 100% totalbeskyttet mot smitte heller.

Hun holder seg på plass i magen enn så lenge, heldigvis. Håper å gå over termin denne gangen, så ikke hun trer direkte inn i smittesonen :smiley-ashamed004

Hun holder seg på plass i magen enn så lenge, heldigvis. Håper å gå over termin denne gangen, så ikke hun trer direkte inn i smittesonen :smiley-ashamed004

Satser på at dere slipper unna RS og nyfødt ❤️ :)

• Omsorg
Reactions: B82
Jeg tenker også at det er fakta. Babyer under tre måneder skal jo ikke ha feber, og da må det jo ha noe med immunforsvaret og gjøre hvis man tenker på alle som blir født inn i familier med flere barn, aka smittebomber. Så noe motstandsdyktighet må de jo ha, hvis ikke hadde jo «alle» småsøsknene måtte på sykehuset de første månedene av livet sitt :p

Nei vi voksne blir jo også syk selv om vi har alle våre antistoffer. Så baby er kanskje mest beskyttet mot ting som vi bare får en gang, mens ting som vi kan få flere ganger er kanskje baby også utsatt for.

Nei vi voksne blir jo også syk selv om vi har alle våre antistoffer. Så baby er kanskje mest beskyttet mot ting som vi bare får en gang, mens ting som vi kan få flere ganger er kanskje baby også utsatt for.

Ja det gir mening! :)

Noen som har erfaring med rs på nyfødte?

Gutten min er to uker - og ble tatt med keisersnitt uke 36. Par døgn på c-pap. Storesøsteren har hatt rs virus i barnehagen og har nok vært smittet.

I går merket vi at lillebror var surklete. Vært hos legen i dag og fikk beskjed om at han har rs. Foreløpig gjøres ingenting siden allmenntilstanden har vært grei og han spiser. Ingen feber, men surkler i lungene.

Legen mente at det enda kan være tidlig - så vi vet ikke helt om hvordan det vil utvikle seg. Og må da kontakte lege eller legevakt igjen. Håper jo veldig på at han har fått en del immunitet fra meg og jeg fullammer.

Alt jeg leser om på nett er jo alle de nyfødte som blir veldig syke. Skulle ønske det også fantes andre erfaringer. Så noen som kjenner til veldig små som bare har blitt litt syk?

Noen som har erfaring med rs på nyfødte?

Gutten min er to uker - og ble tatt med keisersnitt uke 36. Par døgn på c-pap. Storesøsteren har hatt rs virus i barnehagen og har nok vært smittet.

I går merket vi at lillebror var surklete. Vært hos legen i dag og fikk beskjed om at han har rs. Foreløpig gjøres ingenting siden allmenntilstanden har vært grei og han spiser. Ingen feber, men surkler i lungene.

Legen mente at det enda kan være tidlig - så vi vet ikke helt om hvordan det vil utvikle seg. Og må da kontakte lege eller legevakt igjen. Håper jo veldig på at han har fått en del immunitet fra meg og jeg fullammer.

Alt jeg leser om på nett er jo alle de nyfødte som blir veldig syke. Skulle ønske det også fantes andre erfaringer. Så noen som kjenner til veldig små som bare har blitt litt syk?
Min var under ei uke gammel da han fått forkjølelse fra storebror. Han er født i slutten av august og storebror var 10år og ikke så ofte forkjølet men klarte å bli så snart som vi kom hjem fra sykehuset. Lille hadde feber også men legevakta sa at det er helt ok(over telefon og uten skjek) :bag: alt gikk bra med ham. Jeg venter en til nå som kommer i under 2 uker senest og med to barn (på 13 og 3) jeg forventer at det blir ikke enkelt.
Håper alt går bra med din lille, forstår at du er bekymret :Heartred

Noen som vet?

Tenker det mest sannsynlig er RS på hele flokken her.. og er i uke 39+0.
Så håper det er godt for noe.. temmelig tungt nå :bag:
Vet ikke om RS men det sies at ca første 3 månader de er beskyttet med antistoffer fra mor mot mest sykdommer, også at hvis mor tar influensa vaksine da babyen for beskyttelse også, for eksempel. Min kommer i slutten av desember og jeg er allerede bekymret om hun får RS, korona, influensa eller skarlagensfeber (det er utbrudd i Trondheim men ikke i våre skole eller barnehage ennå)

Last edited:
«Hos det nyfødte barnet er immunapparatet umodent. Som kompensasjon har spedbarnet de første månedene transplacentalt overført IgG fra mor. I tillegg kan antistoffer og andre immunologiske komponenter overføres via brystmelken.»

Ser ut som noe overføres i hvert fall. De ser det samme ved vaksinasjon mot corona.

Back
Topp