Antistoffer Rubella virus

Ane79

Flørter med forumet
Fikk svar på blodprøvene tatt hos legen i dag.. Har aldri opplevd å få de sendt i posten før. Har dere andre fått det?

Men under Rubella antistoffer står det grenseverdi.. Hva betyr det? At jeg har lite antistoffer, akkurat rett over grensen? Hva står det hos dere andre?
Første gang jeg var gravid fikk jeg påvist antistoffer, men sist fikk jeg negativt (skjer avogtil at det endrer seg), så jeg fikk ny vaksine rett etter fødsel. Derfor jeg synes det var rart med svaret.. :P

Jordmor sa at prøvesvarene fra screeningen skulle følge med helsekortet for gravide men jeg har ikke fått mine. Hun ba meg derfor om å be om å få de når jeg skal innom å ta blodprøver neste gang. Kan ikke huske svaret på dette fra sist så var helt sikkert "normalt/bra" for min del da...

Aner ikke hva det betyr :-)

Hos meg står det "ikke påvist"
Kan sikkert ringe fastlegen å spørre :-)

Eg har fått alle vaksiner som blir tilbudt opp igjennom barndommen, men fikk dette svaret på blodprøvene: ImageUploadedByBV Forum1456342758.579648.jpg
Syns jo dette er rart om jeg er vaksinert, er det slik at man må revakrinere seg med slike vaksiner?

Jeg fikk samme brevet i dag, der stod det "påvist*h". Det betyr bare at jeg enten har hatt røde hunder og derfor har opparbeidet antistoffer mot det, eller har tatt vaksine mot det.

Om det står at du har grenseverdier betyr det at vaksinen du har tatt begynner å gå ut og du bør ta en ny etter svangerskapet.

Men du trenger ikke å bekymre deg, det skal enda være rikelig med antistoffer til å beskytte deg og lille gjennom svangerskapet. Dårlig at du ikke fikk et skriv med som forklarte dette.

Eg har fått alle vaksiner som blir tilbudt opp igjennom barndommen, men fikk dette svaret på blodprøvene: Vis vedlegget 163352
Syns jo dette er rart om jeg er vaksinert, er det slik at man må revakrinere seg med slike vaksiner?

Ja det anbefales at man tar mange av vaksinen fra vaksineprogrammet på nytt i voksen alder. Ta kontakt med vaksineklinnikken (om det er der du bor) etter graviditeten. Eventulet lege/helsesøster. De vet hvilke vaksiner man bør fornye og/eller kan ta blodprøver for å finne ut om du trenger fornyelse.

Eg har fått alle vaksiner som blir tilbudt opp igjennom barndommen, men fikk dette svaret på blodprøvene: Vis vedlegget 163352

Du har fått mye mer utfyllende svar enn meg.. Her står det bare grenseverdi, uten noe mer forklaring.. Jeg ble jo vaksinert på nytt for 4 år siden, så burde jo vært immun :P

Om det står at du har grenseverdier betyr det at vaksinen du har tatt begynner å gå ut og du bør ta en ny etter svangerskapet.

Men du trenger ikke å bekymre deg, det skal enda være rikelig med antistoffer til å beskytte deg og lille gjennom svangerskapet. Dårlig at du ikke fikk et skriv med som forklarte dette.
Det står ikke noen forklaring i det hele tatt.. Men rart at jeg ikke skal ha nok antistoffer bare 4 år etter ny vaksine..

Står ingen forklaring i det hele tatt.. Men rart at jeg ikke har nok antistoffer 4 år etter ny vaksine.. Forrige gang sto det ikke påvist, og at ny vaksine var anbefalt etter graviditet..

Aner ikke hva det betyr :)

Kan sikkert ringe fastlegen å spørre :)

Har du ikke fått beskjed om at du skal ta vaksine etter fødsel? Rubella antistoffer skal være påvist..

Står ingen forklaring i det hele tatt.. Men rart at jeg ikke har nok antistoffer 4 år etter ny vaksine.. Forrige gang sto det ikke påvist, og at ny vaksine var anbefalt etter graviditet..

Ja det var litt rart. I vaksinasjonsprogramet gir MMR-vaksinen ved 15 mnd. og på nytt i 11-12 årsalderen (tror jeg). Du får diskutere det med jordmor/lege eller eventuelt de på vaksineklinikikken (eller lignende), de kan nok saken best.

Aner ikke hva det betyr :)

Kan sikkert ringe fastlegen å spørre :)

Ja du bør ta det opp med lege eller jordmor ved neste kontroll. Vaksinen gis ikke når man er gravid, men tro det er vanlig å tilby den på barsel etter fødsel til mødre som ikke har antistoffer. De som har grenseverdier tror jeg man anbefaler å vente noen mnd. etter barnet er kommet.

Ja du bør ta det opp med lege eller jordmor ved neste kontroll. Vaksinen gis ikke når man er gravid, men tro det er vanlig å tilby den på barsel etter fødsel til mødre som ikke har antistoffer. De som har grenseverdier tror jeg man anbefaler å vente noen mnd. etter barnet er kommet.

Jeg ble anbefalt å få det på barsel men de ga ikke der sa de. Og nå snart 4mnd etter har jeg glemt hver dag å kontakte helsestasjonen...

Jeg ble anbefalt å få det på barsel men de ga ikke der sa de. Og nå snart 4mnd etter har jeg glemt hver dag å kontakte helsestasjonen...

Hmm. Ja se der. Her må man være klar i toppen og følge med selv. Tydeligvis både på tydingen blodprøvesvar og vaksinering :depressed: trodde det var vanlig prosedyre på barsel for å unngå at mor og potesielt babyen skal få røde hunder når den er nyfødt, men har jo garantert noe med viktigheten av prøvene å gjøre. Røde hunder gir skjelden alvorlig sykdom hos de fleste, men for gravide kan det være veldig skadelig for fosteret. I Norge er det lite røde hunder, men kun takket være offentlig vaksinasjonsprogram. Men nå når flere og flere ser ut til å hive seg på trenden ved å ikke ville vaksinere seg selv og barna sine ser man en oppblomstring av flere virus som vi tidligere har hold på god avstand. Det er veldig uheldig for personer i risikogruppen, gravid, barn eller personer som av ulike grunner ikke kan ta vaksinene :(

Last edited:
Hmm. Ja se der. Her må man være klar i toppen og følge med selv. Tydeligvis både på tydingen blodprøvesvar og vaksinering :depressed: trodde det var vanlig prosedyre på barsel for å unngå at mor og potesielt babyen skal få røde hunder når den er nyfødt, men har jo garantert noe med viktigheten av prøvene å gjøre. Røde hunder gir skjelden alvorlig sykdom hos de fleste, men for gravide kan det være veldig skadelig for fosteret. I Norge er det lite røde hunder, men kun takket være offentlig vaksinasjonsprogram. Men nå når flere og flere ser ut til å hive seg på trenden ved å ikke ville vaksinere seg selv og barna sine ser man en oppblomstring av flere virus som vi tidligere har hold på god avstand. Det er veldig uheldig for personer i risikogruppen, gravid, barn eller personer som av ulike grunner ikke kan ta vaksinene :(

Jeg måtte ta på helsestasjonen sist.. Jeg er så gammel at jeg ikke fikk vaksine som baby, men fikk da jeg var 13. Hadde antistoffer første svangerskapet... Skal til legen i dag, så skal høre med han da..

Bør jeg ta det opp med lege?
Han har jo sett prøvesvarene og regner med han hadde sagt hvis noe var galt

Har du ikke fått beskjed om at du skal ta vaksine etter fødsel? Rubella antistoffer skal være påvist..

Nei, det har jeg ikke fått og ikke fikk jeg det forrige fødsel.

Aner ikke hva det betyr :-)

Kan sikkert ringe fastlegen å spørre :-)

Det står det på min og og jeg fikk beskjed om å ta vaksine umiddelbart etter fødsel pga at det ikke er påvist antistoffer.. Ergo man er i faresonen for å bli smittet.

Det står det på min og og jeg fikk beskjed om å ta vaksine umiddelbart etter fødsel pga at det ikke er påvist antistoffer.. Ergo man er i faresonen for å bli smittet.
OK.

Bør jeg ta det opp med lege?
Han har jo sett prøvesvarene og regner med han hadde sagt hvis noe var galt

Det er ganske kritikkverdig at legen din ikke har sagt noe om dette. Selv om det ikke er noe å gjøre nå. Det burde og strengt tatt ikke pasienten som skal være nødt til å tyde blodprøvesvarene.

Back
Topp