Antistoffer, noen som vet?

Mammaheks

Forelsket i forumet
Hos JM i dag fant hun helt tilfeldig ut at jeg har antistoffer i blodet mot babyen. Hun sa at "hadde det vært veldig farlig hadde de ringt ifra sykehuset", så det var liksom ingenting å bekymre seg over. Dette stod på epikrisen fra de obligatoriske blodprøvene man tar på første kontroll, og ble tatt i september. 
Allikevel ble jeg ganske nervøs. Jeg gikk jo hjem og googlet dette her, og leste om hjerneskader og fosterdød. Iiik! 
I epikrisen står det at jeg har erytrocyttantistoff, anti-kp(a)

Kontroll ønskes i 32. svangerskapsuke.

Det er jo uka jeg er i nå! Denne epikrisen er også oppført som sendt til min fastlege. Hvorfor har jeg ikke blitt innkalt? hjelp, uff! 

Så merkelig! Men du må uansett finge legen og be om kontroll - og en forklaring på hva dette med antistoffer betyr..

Jeg er rhesus negativ, og har nettopp tatt min første (av to) blodprøver for å se om jeg har antistoffer. Har ikke hørt om din situasjon før, men kanskje hvis babyen din er rhesus negativ, så kan du som rhesus positiv mor danne antistoffer? Eller så gjelder dette ikke rh-negativitet, men noe helt annet?

Det er jeg ikke sikker på... når jeg har sittet å googla, virer det som om det er et annet system å holde seg til også, kell-systemet.
Jeg fikk blodoverføring etter min første fødsel, lurer på om det er derfor...?

Vet ikke nok om det med antistoffer, men jeg er hverfall rh neg og må ta 3 antistoff prøver før fødsel. For hvis jenta som blir født ikke er rh neg så må hun få en sprøyte rett etter fødsel. Er visst ikke bra hvis våres blod kommer i kontakt med hverandre. Men sånn jeg skjønte jordmor så er det bare skummelt med de som er rh neg. Er visst ikke noe fare med de som har andre blodtyper! men bare å spørre legen din om dette, eller jordmor. Tror ikke du trenger bekymre deg.

Back
Topp