Antifosfolipidsyndrom

Kaffekoppen

Elsker forumet
Aprilspirene 2023
Hei.

Dere som har fått påvist det, hvor høye var prøvene deres?
Jeg fikk tatt blodprøver i svangerskapet nå, og kardiolipin IgG lå på 27, med referanseverdi <20. Før svangerskapet her (som endte med en nydelig gutt) hadde jeg 4 kjemiske på 12 PP’er. Nå tenker jeg på om forhøyet kardiolipin kan ha noe med det å gjøre? Jeg er interessert i å vite, da jeg jo evt kan få behandling neste gang vi prøver.

Hei.

Dere som har fått påvist det, hvor høye var prøvene deres?
Jeg fikk tatt blodprøver i svangerskapet nå, og kardiolipin IgG lå på 27, med referanseverdi <20. Før svangerskapet her (som endte med en nydelig gutt) hadde jeg 4 kjemiske på 12 PP’er. Nå tenker jeg på om forhøyet kardiolipin kan ha noe med det å gjøre? Jeg er interessert i å vite, da jeg jo evt kan få behandling neste gang vi prøver.
Har en svigerinne som har. Er standard med blodfortynnende behandling i svangerskapet ved påvist antifosfolipidayndrom.

Har en svigerinne som har. Er standard med blodfortynnende behandling i svangerskapet ved påvist antifosfolipidayndrom.
Takk for svar!

«Problemet» er at jeg ikke har påvist antifosfolipidsyndrom, men jeg har som sagt 4 kjemiske bak meg, og mildt forhøyet kardiolipin IgG. Det er derfor jeg tenker på om det faktisk kan bety noe. Og evt hvilket nivå de med påvist antifosfolipidsyndrom har (jeg har 27 med referanseverdi <20, har de med påvist antifosfolipidsyndrom feks 50?).

Takk for svar!

«Problemet» er at jeg ikke har påvist antifosfolipidsyndrom, men jeg har som sagt 4 kjemiske bak meg, og mildt forhøyet kardiolipin IgG. Det er derfor jeg tenker på om det faktisk kan bety noe. Og evt hvilket nivå de med påvist antifosfolipidsyndrom har (jeg har 27 med referanseverdi <20, har de med påvist antifosfolipidsyndrom feks 50?).
Jeg har bare hørt/lest at du må ha fått påvist antistoff to ganger med minimum 12 ukers mellomrom og typiske symptomer. Men spontanaborter er ett symptom. Er usikker på om kjemiske blir regnet innunder her.

Takk for svar!

Hei! Jeg kan ikke noe om dette, men er glad i Google. Ifølge Unn har du lett forhøyet. I tillegg må det altså tas to prøver med 12 ukers mellomrom.

Referanseområde​

Kvinner og menn
Anti-Kardiolipin IgG:
Negativ: < 10 GPL-U/ml
Svak positiv: 10 - 39 GPL-U/ml
Positiv: > 39 GPL-U/ml

Håper noen andre som kjenner mer til det kan gi deg mer informasjon. Lykke til!

Back
Topp